פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
אחרית הימים | ברוך נחשון סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב אחרית הימים אחרית הימים | ברוך נחשון

מי מכיר את רחוב אחרית הימים בנתניה? יצאתי והתחלתי במסע של כשעה בחיפושי אחרי הרחוב.

אחרית הימים | ברוך נחשון

הוויז הוביל אותי לשכונת עין התכלת. בסוף רחוב הגפן, ליד רחוב התאנה מודיעה לי הדוברת, שהגעתי ליעד. שאלתי אנשים, עצרתי מונית, נכנסתי למכולת היחידה ברחוב ואף שאלו עבורי בתוך בית הכנסת של חב"ד. אף אחד לא ידע היכן הרחוב. אחדים חייכו ושאלו: האמנם יש רחוב כזה? כמה מהם טענו שבשכונה אין מתים, רק אנשים החיים בתוך הגפן, האתרוג, התאנה ושאר הפירות והפרחים. רחוב אחרית הימים הינו סמטה קטנה ליד רחוב הגפן

עתיד קרוב או רחוק

אחרית הימים הוא שם כולל לנבואות המתארות את העתיד. האם הנבואות צופות לעתיד הקרוב? לעתיד הרחוק? האם מדובר במציאות אוטופית או במציאות ריאלית? 
בתנ"ך יש לביטוי זה שתי משמעויות: 
א. בעתיד הקרוב: זוהי התקופה שתבוא לאחר מותו של הדובר. יעקב נפרד מבניו על ערש דווי ומוסר להם את אשר יקרה אחרי שימות ככתוב: "ויקרא יעקב אל בניו, ויאמר: האספו ואגידה לכם את אשר יקרא (=יקרה) אתכם באחרית הימים" (בראשית מט 1). גם על פי תפיסת הנביאים, אחרית הימים תתקיים בעתיד הקרוב. אולם בפועל, חזונם לבש משמעות של קץ הימים.
ב. בעתיד הרחוק: מדובר בזמן, שאי אפשר לשער מתי יגיע. זוהי משמעות אֶסְכַטוֹלוֹגִית, שמתייחסת לזמן בו יגיע העולם לנקודת מפנה ותתחיל תקופה חדשה. יש הרואים את סופו של המין האנושי, אחרים מתייחסים למלחמת "גוג ומגוג" והאופטימיים עוסקים בביאת המשיח. 
מקורו של רעיון אחרית הימים
יש הסבורים, שמקורו של רעיון "אחרית הימים" הוא בישראל. הוא נולד כדי לנחם את העם על אסונותיו בהווה, על-ידי תיאור עתידו המזהיר. חוקרים אחרים סבורים, שמקורו של הרעיון בתרבויות המזרח הקדום המתארים את השמדתו של העולם באש ובמגפות. לאחר מכן ייווצר עולם חדש ובני האדם יחזרו לגן עדן. עם ישראל הושפע מהמיתוסים והתאימם לאמונה המונותיאיסטית שלהם.

חושך ואור

במקרא, הנבואות על אחרית הימים מתארות גם את החושך וגם את האור. יום ה' יגיע באחרית הימים ויביא פורענות על הגויים וגם על החוטאים מישראל. עמוס מכנה יום זה כחושך ולא כאור. צפניה מדבר על "יום צרה ומצוקה, יום שואה ומשואה, יום חושך ואפילה, יום ענן וערפל" (צפניה א' 15).  יחד עם זה אומרים הנביאים, כי אחרי החושך והצרות יגיע האור לצדיקים ותשועה לישראל. העם יזכה באושר ובשלווה מבחינה אישית, מדינית וכלכלית. ירושלים תיבנה, יהודה ואפרים יתאחדו ויחיו בשלום זה עם זה והברית בין האל לעם לא תופר עוד.
חזונות אחרית הימים עוסקות גם בשלום ובאושר בעולם כולו כשירושלים במרכזו. השלום ישרור גם בין בני האדם לחיות הטרף ככתוב: "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ; וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו, וְנַעַר קָטֹן נֹהֵג בָּם.  וּפָרָה וָדֹב תִּרְעֶינָה, יַחְדָּו יִרְבְּצוּ יַלְדֵיהֶן; וְאַרְיֵה, כַּבָּקָר יֹאכַל-תֶּבֶן. [האריה יהיה צמחוני]......(ישעיהו יא' ו-ז').
ישעיהו רואה בחזונו שינוי בחוקי הטבע - "וְגָר זְאֵב עִם-כֶּבֶשׂ, וְנָמֵר עִם-גְּדִי יִרְבָּץ". הייתכן? הרמב"ם לדוגמה אינו מקבל זאת וטוען שהפסוקים כתובים על דרך משל האומר כי עם ישראל יישב לבטח עם רשעי העולם ולא יקרה לו דבר. הרד"ק לעומתו אומר שכל הנבואות הללו יתקיימו כפשוטן, זה יהיה נס וחוקי הטבע ישתנו. 

"ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו"  (רמב"ם)

במספר נבואות של הנביאים הם כותבים את הנבואות ומשהים את זמן אמירתן.  ישעיהו אומר: "צור תעודה חתום תורה בלימודי. וחיכיתי לה"… (ל' 16-17). גם ירמיהו (ל', 3,2) כותב שצריך לחכות לימים הבאים: " כֹּה-אָמַר יְהוָה אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר: כְּתָב-לְךָ, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי אֵלֶיךָ--אֶל-סֵפֶר.  כִּי הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה, וְשַׁבְתִּי אֶת-שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה, אָמַר יְהוָה; וַהֲשִׁבֹתִים, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם--וִירֵשׁוּהָ". הנביאים מחכים כנראה לימים הרלוונטיים, שכשהנבואות תאמרנה, יהיה בהן יסוד של עתיד לבוא ושצריך להמתין לו. מכאן אולי הציפיה למשיח. 

ואחרי הימים האלה אצלנו?

אנו נמצאים היום בתקופה מורכבת, קשה, מאתגרת, מפחידה, מלמדת ושונה מכל מה שהכרנו עד היום. רבים הפירושים הניתנים על מה יהיה אחרי שכל העובר עלינו יסתיים: הקורונה, חוסר היציבות החברתית, כלכלית, בריאותית, חינוכית ועוד. האם נלמד מהשיעור שאנחנו עוברים היום? האם יגיע האור אחרי כל הצרות שאנו עוברים היום? האם תגיע

הרווחה? במי הדבר תלוי?

אני רוצה לקוות שאחרית הימים, שתגיע אלינו תהיה זו שתביא את האחדות בין אדם לאדם ובין קבוצה לקבוצה. שנוכל להניח לכל משחקי האגו וחיפוש האשמים והצודקים. וכדברי יהודה עמיחי: "מן המקום שבו אנו צודקים לא יצמחו לעולם פרחים באביב.

רחובות נוספים בנתניה

רחוב עולי הגרדום

רחוב ד"ר חיים בן עמר

רחוב נפתלי הרץ אימבר

רחוב פריג'ה זוארץ

רחוב אליהו התשבי

רחוב נעמן בלקינד

רחוב דון יצחק אברבאנל

רחוב יונה בוגלה

רחוב לאה גולדברג

רחוב הלבנון

רחוב הקליר

רחוב מעפילי אגוז

רחוב משה לב עמי

רחוב יוסף שר טוב

רחוב הרטום

רחוב אהרון אהרונסון

רחוב דונה גרציה

רחוב נתן קומוי