אילוסטרציה | fotolia פיצוציות בבתי ספר או יוזמה לרווחת הציבור? אילוסטרציה | fotolia

בוועד קריית השרון כועסים על העירייה בעקבות תכנית "שטחים לצורכי ציבור" שהתגלתה כמעט במקרה ולא פורסמה כדין. לטענתם, חברי מועצה רבים כלל לא שמעו על התכנית, שמטרתה העיקרית לכאורה היא לאפשר מסחר במוסדות חינוך. העירייה: "המהלך נועד לתרום לרווחת הציבור"

אילוסטרציה | fotolia

האם עיריית נתניה מתכוונת לפתוח פיצוציות בכל בתי הספר בעיר? לטענת ועד קריית השרון, בהחלט כן. חבר הוועד, גיא שחר, תקף בחריפות תכנית עירונית בשם "שטחים לצורכי ציבור", שרק במקרה התגלתה לתושבים ועוררה סערה גדולה. מטרת התכנית היא הגדרת זכויות, שימושים והוראות בנייה במגרשים בייעוד שב"צ (שטח לבנייני ציבור) בבעלות או בחכירה של עיריית נתניה. "מישהו בתוך העירייה החליט להפוך את כל בתי הספר בעיר לקניונים", קובע שחר. "לקחו את כל השטחים הציבורים בעיר ובתוכם בתי ספר יסודי, חטיבות, תיכונים ואפילו גני ילדים, ובכולם רוצים לאשר מסחר המוגדר בצורה אמורפית כשירות הייעוד העיקרי. זו הגדרה שניתן לפרש איך שרוצים ולך תדע מה יעשו שם". דבר נוסף שקומם את הוועד הוא אישור העירייה לעצמה, לכאורה, להגדלת הבנייה באותם שטחים. "הגדלת זכויות הבנייה היא פחות או יותר פי 10", מסביר שחם. "העירייה רוצה לבנות במגרשים גדולים ששטחם מעל חמישה דונם (רוב בתי הספר, א"ב) ובעצם מאשרת לעצמה לעשות בבניינים שייבנו מה שהיא רוצה. זו בעצם השתלטות על שטחים ציבוריים לדברים שאינם בהכרח ציבוריים, בדגש על מסחר".

אגב, למיטב ידיעתם של חברי הוועד, התכנית האמורה לא עברה את אישורה של הוועדה המקומית והועברה ישירות לזו המחוזית. הסיבה: בבדיקות שנעשו מול חברי מועצה שונים, איש מהם לא ידע על קיומה של התכנית או מה ייעודה. איך בכל זאת נודע על אותה תכנית לוועד השכונה? ערנות של תושבים שראו שלט מתוך בודדים שנתלו ברחבי העיר ובדקו את מספר התכנית שהופיע בו. בהמשך נטען כי בשל העובדה שלא פורסמה כמו שצריך, הפקדת התכנית אינה חוקית ועל כן הוגשה התנגדות. לדברי שחר, הוועדה המחוזית חייבה את העירייה לפרסם הכל מחדש, מה שהוביל לתליית שלטים עם פרטי התכנית ברחבי בתי הספר בנתניה. "אסור להכניס מסחר לבתי ספר בצורה ממוסדת, בגני ילדים ויסודיים אין לזה מקום בכלל וגם כשכותבים מסחר בחטיבות ותיכונים צריך להגדיר בדיוק מהו", הוא מסכם. "יש לאשר תכנית בקנה מידה כזה במועצת העיר ולא בסדר שעיריית נתניה מנסה כל פעם מחדש להפקיד תכניות שמשנות את התב"ע ברחבי העיר בלי דיון ציבורי. אנחנו כתושבים מגלים שלט עלום באיזו פינה וצריכים לשבור את הראש מאיפה זה הגיע ולמה זה קורה".

חוגים, משחקים, לאו דווקא קיוסקים

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "חבל שיש מי שמפרש את התכנית בנושא בצורה מעוררת מחלוקת תוך הטעיית הציבור וללא בדיקה מול הגורמים המקצועיים. מדובר בתכנית ראויה וחשובה מאוד לעיר, אשר מאפשרת לעירייה לייעל את השימוש בשטחי הציבור הקיימים, לבנות במספר קומות ולערב שימושים ציבוריים שונים. כך לדוגמה היא מעניקה לעירייה את האפשרות לבנות מתנ"ס מעל גן ילדים או בשטח ציבורי שמטרתו היכל תרבות, תאפשר העירייה שימושי מסחר למסעדה, חנות למזכרות וכדומה ובכך תמקסם את השטחים המוגדרים כשטחים חומים, שהעיר לצערנו אינה משופעת בהם. בחטיבות הביניים ובתיכוניים – תאפשר העירייה למשל הקמת קפיטריה וביסודיים – חללי פעילות להפעלת חוגים פרטיים או לחילופין מגרש משחקים המשמש את הקהילה בשעות אחה"צ ולאו דווקא קיוסקים. בכל מקרה, מדובר על פחות מאחוז אחד מן השטח הבנוי. יודגש כי תכניות מסוג זה אושרו בערים דומות לנו ובהן תל אביב, ראשון לציון ורמת גן וגם במקרה של נתניה, התכנית מתייחסת לכלל שטחי הציבור בעיר וכאמור נועדה להסדיר בהם את השימושים הציבוריים השונים. מאליו יובן כי המהלך נועד לתרום לרווחת הציבור".