צילום: רן אליהו מהפכת התחבורה הציבורית בנתניה תופסת תאוצה צילום: רן אליהו

שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, חתמו היום על הסכם גג לתחבורה, ראשון מסוגו בישראל. במסגרתו כמיליארד שקלים יושקעו בתחבורה ציבורית ובת קיימא בנתניה

צילום: רן אליהו 

נתניה תהיה העיר הראשונה בישראל שתציע כיסוי עירוני מרבי של רשת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא, המגיעה לשכונות העיר וסביבותיה. נתניה היא הסנונית הראשונה ברשת התחבורה המטרופולינית המהפכנית שמקדמת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, בכל רחבי הארץ.

רשת התחבורה העירונית החדשה תכלול עשרות קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית בצירים המרכזיים וברחובות הראשיים של העיר, שיספקו גישה מהירה, ישירה ונוחה לכל שכונה בעיר וייתנו עדיפות משמעותית לתחבורה הציבורית ולאופניים על פני הרכב הפרטי. עלות ההשקעה בתוכנית, הנאמדת בכמיליארד שקלים, תמומן על ידי משרד התחבורה.

נתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים) ומסלולי האופניים שיסללו בעיר, יחוברו ישירות למוקדי ביקוש ובהם תחנת הרכבת, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, מרכזי בריאות ואזורי בילוי ופנאי. לצידם יוקמו עמדות רענון לרוכבות ולרוכבים, מתקנים לקשירת אופניים, עמדות ניפוח אוויר, ברזיות, הצללה ושתילת עצים ועוד.

צילום: נתניה נט

הסכם הגג לתחבורה שנחתם בנתניה, הוא הראשון מסוגו בישראל והוא יהפוך את נתניה לעיר הראשונה בארץ שתיתן עדיפות מלאה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא על חשבון הרכב הפרטי. מדובר במגה תוכנית שתיושם בקרוב בערים נוספות בארץ ועלותה הכוללת נאמדת במיליארדי שקלים.
במסגרת המיזם הענק, יתוגבר מערך התחבורה הציבורית בעיר נתניה ב-50% ותינתן העדפה לאוטובוסים בצירים. כמו כן יוקמו מסופי אוטובוסים חדישים ומבני ריענון לנהגים. לאורך הנת"צים, יוצבו מצלמות אכיפה אלקטרוניות שיבטיחו שמירה על דרך פנויה ותנועה חופשית לאוטובוסים. התוכנית כוללת גם הצללת מדרכות לעידוד ההליכתיות בעיר. רשת התחבורה תחובר למרכז ניהול תנועה מטרופוליני.

מרכיבי התוכנית העיקריים כוללים 27 קילומטרים של נת"צים, תחנות משודרגות, העדפה ברמזורים ומערך אכיפה. 11 מסופי תחבורה מתקדמים ברחבי נתניה ובסביבותיה, מחבצלת בצפון ועד תחנת בית יהושע בדרום וצומת השרון במזרח, יוקמו או ישודרגו 11 מסופי תחבורה ציבורית מתקדמים הכוללים עמדות ריענון לנהגים.

כמו כן, יוקמו 26 קילומטרים של רשת שבילי אופניים הכוללים עמדות ריענון ומתקנים ייעודיים. 11 קילומטרים שבילי אופניים יוקמו לצד הנת"צים ובנוסף, העיריה תסלול 7 קילומטרים של שבילי אופניים טקטיים.
ראש העיר נתניה, *מרים פיירברג-איכר* ציינה בדבריה כי היא מייחסת חשיבות רבה לקידום התחבורה הציבורית בנתניה, כצעד משלים והכרחי לתהליכי ההתחדשות הנרחבים המקודמים בעיר, הכוללים עשרות אלפי יחידות דיור וכן פיתוח אזור התעסוקה הגדול במרחב שבין תל אביב לחיפה.

צילום: נתניה נט

"הסכם הגג עליו חתמנו היום" הוסיפה פיירברג "יאפשר זמינות גבוהה יותר של התחבורה הציבורית ובטווח הארוך אף יניח את התשתית לפרויקט הבא עליו שוקדים במשרד התחבורה ובנתיבי איילון, בשיתוף גורמי המקצוע בעירייה ואשר יכלול 3 קווי רכבת קלה מנתניה ואל נתניה. "
יצויין כי במהלך פגישת העבודה – העלתה ראש העיר בפני השרה מספר סוגיות, החשובות לקידומה ולפיתוחה של נתניה ובהם סלילת כביש 561 ושדרוג כביש 57.
בתגובה ציינה השרה כי סלילת כביש 561 נמצאת בעדיפות עליונה והנחיות בנושא ינתנו לנתיבי ישראל. באשר להרחבת ציר הרוחב 57 הבטיחה השרה לבדוק את האפשרות לביצוע הכביש מצומת בית ליד ועד מחלף נתניה, עבודות שיתוקצבו בכמאה מיליון שקל , כאשר מתוכן יוקצו 10 מיליון שקל להקמת החווה החקלאית.
כמו כן סוכם כי משרד התחבורה יאשר את חיבור מחלף חבצלת כדי לאפשר את המשך הבנייה בצפון נתניה.
לגבי סוגיית מוניות שי, הבטיחה השרה , לבקשת ראש העיר, לבדוק אפשרות לפתור סוגייה משפטית בנושא, כשהיא מגלה אמפתיה למאבקם של נציגי חברת המוניות שהגיעו לפוגשה.

בטכס לקחו חלק מנכ"לית משרד התחבורה, מיכל פרנק, מנכ"ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ ומנכ"לית נתיבי איילון, אורלי שטרן. כמו כן השתתפו - סגני ראש העיר וממלאי מקומה אינג'. אלי דלל ועו"ד שירי חגואל סיידון, סגן ראש העיר, עו"ד אדיר בנימיני, המשנה לראש העיר, אפרים בולמש, מנכ"ל העירייה, יורם כהן ובכירי עירייה נוספים.