צלמים: שחר עזרן ועומר הכהן יזמות בזום: שבוע היזמות הבינלאומי בנתניה ייערך למרות הקורונה צלמים: שחר עזרן ועומר הכהן

במחלקה לצעירים "הגג" ו"הקפסולה" מרחב היזמות העירוני, במינהל החינוך, לא ויתרו ולמרות משבר הקורונה אירוע היזמות השנתי ייערך בזום בשל המגבלות, אבל עושה רושם שהתכנים המגוונים בהחלט יענו על הציפיות. ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "חגיגה חובקת עולם. אי אפשר שלא להתרשם מההיצע, האיכות וההשקעה העירונית בחודש זה". מאריתו קבדה, מנהלת אגף נוער וצעירים: "בשבילנו סדרת ההרצאות והפאנלים חיוניים מאוד לתקופה מאתגרת זו." 

צלמים: שחר עזרן ועומר הכהן

זו השנה השישית ש"הגג" ו"הקפסולה"- הבית לצעירים ומרחב היזמות העירוני, במינהל החינוך של עיריית נתניה, חוגגים את שבוע היזמות הבינלאומי בשלל הרצאות תוכן, סדנאות במגוון תחומים הרלוונטיים ליזמים ולצעירים רבים המתעניינים בתחום.

השנה, תכני חודש היזמות הותאמו למציאות של משבר קורונה העולמי, תוך התייחסות להזדמנויות שמשבר זה מייצר בתחומי החיים בכלל ובתחום היזמות והחדשנות בפרט. חודש זה יציע למשתתפים הזדמנות לקבל השראה, כלים וידע בעולם היזמות והחדשנות בשעת מבחן זו, בתקווה לסייע בצומת משמעותית זו. השיא יהיה שבוע היזמות, שחרף שמו המטעה יימשך עשרה ימים בין התאריכים 15-25 בנובמבר. מדי יום יתקיימו הרצאות וסדנאות בתחומים שונים, כאשר השנה ישולבו גם תכנים המותאמים לבני נוער. בין המרצים הבולטים: אלון אולמן, קרן מרציאנו, זוהר לבקוביץ', אסיף אלקיים, השף טום אביב ועוד.

שינוי אווירה

כבכל שנה שבוע היזמות הינו ביוזמת המחלקה לצעירים "היה חשוב לנו לתת במה לכל עולמות התוכן, להניע אנשים להתחבר לעולמם של היזמים ולהוציא את כולם מהאווירה של המצב הנוכחי עד כמה שאפשר", אומרת קבדה. "רצינו לאפשר מחשבות חיוביות לגבי העתיד, לחשוב באופן יצירתי על יוזמות וגם לשמוע על ההתמודדות של בעלי עסקים. בשבילנו שבוע זה הוא חגיגה מאחר ומתעסקים בצמיחה וחדשנות, וכמובן האפשרות להתעסק בדברים מהותיים – כל העולם העסקי שנפגע, ולתת מקום לאנשים לשאול ולראות מה באמת חשוב. החודש הזה מאוד משמעותי עבורנו ויסייע להמון אנשים. חשוב לי להודות ולפרגן להנהלת עירייה ולעומדת בראשה, מרים פיירברג-איכר, שנותנים לנו גב והשראה על מנת להנגיש שירותים לתושבים הצעירים כמיטב יכולתנו בתקופה כזו, כמו גם את האופציה להשקיע במשאב חשוב כמו יזמות, המציע כלים מגוונים שכל אחד זקוק להם היום".

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר: "שבוע היזמות הבינלאומי הוא חגיגה חובקת עולם. מגפת הקורונה פגעה בשגרת החיים בכלל ובצמיחה העסקית, ביזמות ובחדשנות בפרט. עם זאת אנו יודעים כי יזמות הינה הדרך שבה גם ניתן לצאת מהמשבר. צוות המחלקה לצעירים הגדיל לעשות והשנה אנו מקדמים תוכן יזמי בכל חודש נובמבר. כלל אירועי היזמות בחודש זה רלוונטיים לפיתוח וקידום יזמות בתחומי החיים של כל יזם ויזמת אשר מעוניינים בכלים משמעותיים אשר יסייעו בידם, לשנות את העולם האישי שלהם ואת המרחב. אי אפשר שלא להתרשם מההיצע, האיכות וההשקעה העירונית בחודש זה ואנו קוראים ליזמים/ות להגיע וליהנות מכל המוצע להם ללא עלות".

עולם תלת ממדי

אחד היזמים הפחות מוכרים אך מהיותר מסקרנים הוא נתנאל רייכר (30), מנכ"ל ובעלים של חברת in3D, העוסקת בין השאר בעולמות המסקרנים של מציאות מדומה, הולוגרמות ותלת מימד. משרדי החברה, הפעילה ארבע שנים ובשורותיה 19 עובדים, ממוקמים באותו בניין של ארגון הצעירים "הגג", וכך נולד שיתוף הפעולה, במסגרתו ישתתף רייכר בפאנל שיעסוק ביזמות מקומית צעירה בתקופת הקורונה, בשיתוף האגף לפיתוח עסקי.

מדובר בחברת פיתוח תוכנה בתלת ממד, שעוסקת בפיתוחים מגוונים, מהדמיות ואנימציות בסיסיות, עבור בסימולטורים מתקדמים והולוגרמות, וכלה במציאות מדומה, רבודה ומשולבת. "אנחנו בעצם לוקחים את העולם הקיים ומלבישים עליו שכבות של עולם מדומה, מה שמאפשר לקבל נתונים נוספים במרחב", מסביר רייכר בשיחה עם 'נתניה נט'. "לדוגמה, דמיין עובד מפעל שיש לו תקלה במכונה. רוב המערכות לא יוצרו כאן אלא יובאו מאירופה, ובשגרה היו מטיסים טכנאי שיפתור את הבעיה או יביא את החלקים המתאימים. במציאות הקורונה, שטרפה את הקלפים, אותו עובד במפעל מרכיב משקפיים שקופים בשם 'הולולנס' ומחייג לטכנאי בחו"ל. באמצעות הפיתוח העובד יכול לראות הכל דרך המשקפיים והטכנאי יכול לסמן לו חיצים ולכוון אותו בדיוק לחלק הבעייתי ברמת הבורג. דוגמה נוספת מעולמות הקורונה היא תמיכה מרוחקת במכונות ההנשמה בבתי החולים. כשהמשקף השקוף מזהה את המכונה אנחנו יכולים לבנות הדרכה ולהרכיב עליה אינפורמציות נוספות. חשוב להדגיש שהמשקפיים הם של חברת מייקרוסופט ואנחנו השותפים הרשמיים שלהם בהקשר הזה פה בארץ".

כשותף פעיל להתמודדות משמעותית עם משבר עולמי, מוסיף רייכר: "אין ספק שזה היה ועודנו משבר מאתגר ומשמעותי, אבל בסופו של דבר הוא גם הוביל אותנו ספציפית לכיוון טוב מבחינה עסקית. ההתחלה הייתה מאוד מורכבת, כשמינואר עד יוני הכל עצר והיינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש. צריך לדעת להתמודד עם הוצאות, להמציא שיווק חדש ולהתאים את עצמך לסיטואציה. כמו כל משבר, הוא מביא בעיות, אבל גם הזדמנויות".

עד כמה חשובה יזמות עסקית צעירה בתקופה מורכבת שכזו?

"יזמות עסקית צעירה היא חשובה ומבורכת. העולם כל הזמן הולך ומשתנה, ועכשיו עם הקורונה עוד יותר, כך שתמיד צריך ראשים צעירים וחושבים שימציאו דברים חדשים. יזמות עסקית היא לא בהכרח עולמות של פטנטים ודיגיטל משודרג, ובנוסף מה שחשוב מאוד בעולם הזה הוא להרגיש חופשי ונוח להתגלח על זקנם של אחרים. הרבה מאוד מיזמים נסגרים, גם בקורונה וגם בשגרה, כי היזמים לא יודעים להתנהל נכון כלכלית, או לגשת נכון לעסק. הכלים בדרך חשובים מאוד – לדעת להיחשף, לקבל תמיכה ולהתייעץ, משהו שהחברה שלי וה"גג" עושים הרבה ותמיד שמחים לשמוע ולחוות דעה. אנחנו קהילה שצריכה לעזור האחד לשני".

לסיום, קצת מוזר לקיים פאנל רב משתתפים באמצעות הזום.

"זה כבר לא מוזר, התרגלנו. הזום לא נוצר בקורונה ושיחות עם חו"ל היו קיימות גם לפני כן. מי שירצה לקבל את המסר, יקבל אותו מקרוב ומרחוק באותה מידה".