"אני מרגישה שבר השאיר לי צוואה – להמשיך את המורשת שלו" בר פל"ח זל ואמו

משפחתו וחבריו של בר פלח ז"ל, סגן מפקד סיירת הנח"ל שנהרג לפני כחודשיים, פועלים להקמת 'מרכז אחי גיבור' להנצחתו – מרכז שממש כמו בר, יעסוק בנתינה וכן בהכנת בני נוער לקראת הגיוס. אמו של בר, דליה פלח: "המטרה שלי להמשיך לתת ולתרום, ממש כמו בר" 

מדינת ישראל בכלל ונתניה בפרט כאבה לפני כחודשיים את נפילתו של רס"ן בר פלח ז"ל, תושב העיר וסגן מפקד סיירת הנח"ל, שנהרג במסגרת חילופי אש צפונית לג'נין והספיק לירות לעבר המחבלים ולהגן בגופו על חבריו לצוות לפני שהתמוטט.

בר, מלח הארץ, היה מודל לחיקוי וסמל לנתינה ואהבת הזולת. מסיוע לניצולי שואה, המשך באריזות וחלוקת מזון לנזקקים בחגים, אירוח חיילים בודדים ומשפחות שנותרו ללא קורת גג, תרומת ילקוטים לילדים שידם אינה משגת ועוד. "בר תרם המון והתנדב לעזור לכולם, אפילו אני לא ידעתי עד כמה", מספרת אמו, דליה פלח, בשיחה עם 'נתניה נט'. "ילד מיוחד שהיה אולי שעתיים-שלוש בבית, ובשאר הזמן פעל תמיד למען האחר והיה עסוק כל הזמן בנתינה".

כעת פועלת משפחתו של בר בצוותא עם חבריו להקמת מרכז על שמו שייקרא 'אחי גיבור', זאת במטרה שצעירים ימשיכו את מורשתו מעוררת ההשראה, שעיקרה נתינה, תרומה לקהילה, אהבת המדינה ושירות צבאי איכותי. לצורך הפרויקט דרוש סכום של 1.5 מיליון שקלים, כאשר עד כה, במסגרת קמפיין מימון המונים, גויסו כבר למעלה מ-400 אלף שקלים. כמו כן, עיריית נתניה צפויה להקצות למשפחה מבנה לטובת המרכז. חשוב לציין כי במידה ויושג הסכום הדרוש, ישנו תורם אנונימי שהבטיח להכפיל אותו.

"אנחנו רוצים להקים עמותה שתפעל למען בני נוער במטרה להכין אותם לגיוס לצה"ל, תחלק מזון לנזקקים בחגים, תעזור, תיתן ותתרום ממש כמו שעשה בר. אני ממש מרגישה כאילו הוא השאיר לי צוואה להמשיך את המורשת שלו", אומרת דליה בהתרגשות. "תהיה שם פינת הנצחה לבר וכל הדברים שלו מהצבא, כמו המדים והדרגות, יוצגו בארון זכוכית שקוף לצד תמונות וסיפורים עליו".

לא נשכח

דליה פלח עובדת כמטפלת סיעודית ובנוסף היא מדריכה בהוסטל ומלמדת נוער ומבוגרים לבשל. כמחווה לפועלה, שינה בעל ההוסטל את שם המקום לנווה בר לאחר האסון. בפרסום אודות המרכז הצפוי כתב בין השאר טל, אחיו של בר ז"ל: "כולם היו שווים עבורו, כולם היו ראויים, כולם הרגישו בטוחים בחברתו, ועד השניות האחרונות של חייו הוא ראה לנגד עיניו את האחר. בר אולי נרצח, אבל הלב שלו לעולם איתנו, פועם, אוהב, מכווין, מחבק ועוזר להרבה אחרים אשר בכלל לא הכירו.

אני לא אוכל להחזיר אותו אף פעם, אבל אני יכול להילחם להשאיר את הלב שלו: אותו הלב שדאג לספק תרופות לאלפי קשישים בתקופת הקורונה, בנתניה ובתל אביב, אותו הלב שתמיד הכווין נוער לאהבת הארץ, אותו הלב שדאג מדי חג לחלק חבילות מזון לקשישים, מעוטי יכולת וחיילים בודדים".

עוד הוסיף כי "במידה והגיוס יסתיים בהצלחה, נוכל לשפץ, לרהט, ולהפעיל את המרכז בנתניה במשך שנתיים, לקדם שני מחזורים של מאות בני נוער ולממן לחלוטין מגוון עשרות אירועים התנדבותיים. כך ננציח אותו ואת אישיותו, כך נשאיר אותו יחד איתנו, כמלח הארץ אשר אהב והגן על אזרחיה בגופו. הצטרפו אלינו להקמת המרכז להמשך הדרך שאחי בר התווה, רק בעזרתכם נצליח להקים אותו" .יש לציין כי במסגרת שיתופי הפעולה לפרויקט, מי שיתרום יזכה בלא מעט צ'ופרים ומתנות – מכוסות יין, דרך שיעור פילאטיס ועד כרטיסים להופעות של אלי ומריאנו והראפר EZ.

"בר היה הכי שמח ומאושר בעולם אם היה חי ורואה כמה אנחנו עושים", מסכמת דליה בדמעות. "הוא עזר לכולנו וכעת אנחנו צריכים לתת ולעשות כדי להמשיך את הדרך הנפלאה שלו. אני רוצה שכולם יידעו מי זה בר. לעולם לא נשכח אותו. לא אני, לא הילדים שלי ואני מאמינה שגם לא עם ישראל".