מה עומד מאחורי המעבר של אלון אלרואי לתמוך באבי סלמה? אלון אלרואי

רבים הופתעו כשיו"ר הליכוד ויו"ר מועצת העיר החליט להצטרף ל'דרך חדשה' ויהיה מספר 2 ברשימה של סלמה. בראיון נרחב מספר אלרואי על הסיבות שהובילו להחלטה והתגובה של מרים למהלך, משתף בדברים הקרובים לליבו שלמענם הוא שואף לפעול בקדנציה הבאה ומותח ביקורת על ניהול העיר: "תהליך קבלת ההחלטות בעירייה לא סדור. התקבלה החלטה, אבל פתאום עולה פוסט והכל משתנה" 

אחד האנשים הקרובים ביותר בשנים האחרונות לראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, היה יו"ר הליכוד בנתניה ויו"ר מועצת העיר, אלון אלרואי. זו אחת הסיבות המרכזיות בגינן הופתעו רבים מהמהלך של האחרון, שהודיע רשמית כי החליט לצאת ל'דרך חדשה' תרתי משמע, ולהצטרף כמספר 2 לסיעתו של המועמד לראשות העיר, אבי סלמה.

"תושבי נתניה היקרים, אני פונה אליכם ומעדכן אתכם שהחלטתי לצאת לדרך חדשה", אמר אלרואי בסרטון שפרסם. עוד אמר בין השאר כי "אני משבח את מרים ומודה לה על פועלה ותרומתה לעיר במשך חמישה עשורים. אני אוהב ומעריך אותה וההודעה הזו קשה לי באופן אישי. מחובתי הציבורית לא לחשוב מה היה טוב ונכון לנתניה ב-50 השנים שהיו, אלא מה נכון וטוב ב-50 השנים שבאות עלינו לטובה".

לאחר ההודעה הרשמית, שלח אלרואי מכתב התפטרות מכל תפקידיו בעירייה – יו"ר מועצת העיר, יו"ר ועדת הכספים והממונה על השכונות. בשל כך הוא גם נכח בישיבת המועצה ברביעי השבוע, אך לא ניהל אותה. "אני לא חושב שאני צריך להחזיק בתפקיד שקיבלתי מתוקף חברותי בקואליציה לאחר שהכרזתי על המהלך. כך הגון לעשות בעיניי", הוא אומר בראיון נרחב ל'נתניה נט'.

המהלך שלך הפתיע לא מעט אנשים בנתניה. אילו תגובות קיבלת?

"האמת היא שקיבלתי תגובות שברובן המכריע היו מאוד תומכות ומרגשות וחיממו את ליבי. מבחינה פוליטית ראיתי שיש רצון לשינוי כך שהמהלך שלי התקבל בשמחה ובברכה. מצד שני, דווקא התגובה הכי משמעותית לא קשורה לפוליטיקה – אבא של ילד אוטיסט במושב ינוב ראה את המעורבות שלי, חשב שאני עומד להתמודד על ראשות העיר ושאל מי ידאג כעת לילד שלו. זה ריגש אותי מאוד". על פעילותו רחבת ההיקף של אלרואי כבעלים של ארגון אלאור הנותן מענה לבעלי צרכים מיוחדים עוד יורחב רבות בהמשך.

ראש העירייה מזוהה שנים רבות עם הליכוד. מה המשמעות שיו"ר הליכוד בנתניה תומך במועמד אחר?

"במישור המקומי אין לזה משקל. אמנם ישבתי במועצה כנציג הליכוד, אבל יש בה חברי ליכוד נוספים כמו אהרון אורגד ורני אלוש. במישור הארצי קיבלתי לא מעט טלפונים מבכירים במפלגה, כולל שרים, שביקשו להבין מה היו השיקולים וכמובן מה הסיכויים, כי בנתניה מרים זה משהו ברור ומובן מאליו. אני חושב שצפויות לנו בחירות מעניינות ולאחריהן נתניה תצא לדרך חדשה".

איך היא קיבלה את ההחלטה שלך?

"היו לנו מספר שיחות לא קלות. אני מניח שהיא לא הבינה עד הסוף שזה מה שהולך לקרות, זאת למרות שאמרתי לה מה הכיוון שלי. היא לא הייתה קשובה וחשוב לה רק מה שהיא אומרת. היא כנראה הייתה בטוחה שהיא מרצה אותי במילים ובהבטחות, וזה לא סוד שהיא הציעה לי להיות יו"ר חלת. אלא שלא באתי לקבל ג'וב ולא אלך לדרך שאני לא שלם איתה. ברור שזה משהו שהלך והתבשל אצלי ולא קרה ביום בהיר אחד, אבל לאט לאט התגבשה אצלי ההכרה שהגיע הזמן לשינוי".

מקצוענות עם נשמה

אלון אלרואי, 62, גרוש+3, חי בזוגיות עם חלי וסרמן ושני ילדיה בשכונת נת 600 בנתניה, העיר בה נולד וגדל. כבר בגיל 26 היה חבר מועצה בנתניה למשך עשור. עוד היה חבר בוועד המנהל ברשות השידור במשך כשמונה שנים ולפני כחמש שנים שב למועצת העיר.

השתלשלות עניינים מקרית ומרתקת הובילה אותו למיזם חינוכי-טיפולי רחב היקף המעניק מענה ליותר מאלף איש עם צרכים מיוחדים – הן בבתי ספר ופנימיות והן במרכזי תעסוקה ומגורים. "הייתי עיתונאי בידיעות אחרונות ודודי, יואל אלרואי, נבחר לראשות עיריית נתניה", הוא משחזר. "נוני מוזס, אז רכז הכתבים, אמר לי שאני לא יכול לעבוד יותר בנתניה. התחלתי בפרויקטים של כתיבה ובאחד מהם עשיתי עיתון לעמותה שהפעילה מעון לאנשים עם צרכים מיוחדים בנתניה".

לאחר שאותה עמותה הסתבכה כלכלית, ביקשו מאלרואי להשתמש בקשריו כדי להביא איש עסקים שיציל את העמותה. אלרואי נשאר כנציג שלו וניהל את העניינים, ומה שהחל כמעון בודד עם 70 איש, הפך לאלאור – ארגון עם רזומה מרשים במיוחד של 30 שנות מצוינות בשירות לאנשים עם צרכים מיוחדים – יותר מאלף במספר כאמור. במסגרת זו, מצטרפים באלאור למשפחות וביחד מטפלים, תומכים, מכוונים ומקדמים את הדיירים, התלמידים והמשתתפים.

אנשים בנתניה - מה עומד מאחורי המעבר של אלון אלרואי לתמוך באבי סלמה?

"שקיפות, שותפות ודיאלוג פתוח עם בני המשפחה, הקהילה והפיקוח, הם סוד ההצלחה שלנו", נכתב באתר הארגון. "אנו מחויבים להעניק סביבה פיזית בטוחה ואסתטית באווירה נוחה ונינוחה". בין השאר שייכים לארגון הוסטל לאוטיסטים בינוב, ופנימיות לנוער בסיכון בזיכרון יעקב ובפרדס חנה כרכור.

"הסלוגן שלנו הוא מקצוענות עם נשמה ואני חושב שזה אומר הכל", מספר אלרואי, כיום הבעלים של הארגון, בגאווה. "יש מערכת גדולה של אנשי מקצוע, אבל ברור שזו לא עוד עבודה. חלק גדול מהמערכת פעילה 24/7, ואלה אנשים שזה הבית שלהם בסופי שבוע וחגים. אתה לא סוגר את הדלת ונגמר האירוע. גם המשפחה שלי חיה את הארגון ומעורבת בו מאוד".

שליפות בניהול

ובחזרה למהלך המשמעותי של אלרואי, שרואה בעיני רוחו כיצד העשייה המשותפת שלו עם אבי סלמה תוביל את נתניה קדימה בעוד פחות משלושה חודשים. "הדבר העיקרי שעומד לנגד עיניי הוא ניהול נכון של העירייה וכספי הציבור", הוא אומר. "זה יוביל לשיפור גדול של השירותים בכל התחומים. מעבר לכך, התחומים הקרובים לליבי הם החינוך ובני הנוער".

וכשאלרואי מדבר על ניהול נכון בעתיד, המשמעות היא שהניהול הנוכחי ממש לא לרוחו. "תהליך קבלת ההחלטות בעירייה לא סדור ואין שום מתודולוגיה. לא בטוח שזה של מרים או סביבתה, אבל הדברים נעשים בשליפות, גם בעניינים הנוגעים לניהול העיר", הוא מסביר. "התקבלה החלטה, אבל פתאום עולה פוסט והכל משתנה. לא משהו שנעשה בעבודת מטה רצינית. דוגמה נוספת היא תכניות עבודה שנתיות, שבכל מערכת נורמלית נעשות בנובמבר, אבל כאן רק בסוף פברואר. אפשר היה לעשות תקציב ולבצע חפיפה מסודרת. לפחות בדברים אליהם אני נחשפתי, אופן ניהול העירייה חייב לקבל שדרוג מקצועי שמאוד חסר בשנים האחרונות".

לסיום, כאיש שמכיר את המערכת הפוליטית בנתניה על בוריה, אתה באמת מאמין שיש סיכוי ריאלי להדיח ראש עיר חזקה כמו מרים פיירברג איכר אחרי כל כך הרבה שנים?

"כן, לגמרי. הדימוי של חזקה הולך ונסדק עם השנים. אין לי ספק שהגיע הזמן לעשות שינוי, להחליף כוחות, לרענן את השורות ולצאת לדרך חדשה".