שר ההסברה הנתנייתי - כתבת פרידה מד"ר רענן גיסין ענת וד"ר רענן גיסין

ד"ר רענן גיסין, שמילא שורה של תפקדי הסברה בכירים ובראשם יועצו של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, הלך לעולמו. בראיון מרגש לזכרו מספרת האלמנה ענת על החוויות המשותפות, האנגלית המושחזת וההרצאות ברחבי ארה"ב, הוויכוחים עם שרון, אבל מעל הכל על אדם שהיה קודם כל מענטש. פרידה משר ההסברה

שטף הדיבור של ענת גיסין, כמו גם ערימות הזיכרונות והירידה לרזולוציות הקטנות ביותר, מטשטשות את העובדה הכואבת שאיבדה לאחרונה את בעלה, רענן, אחד האנשים המרתקים והחשובים שידעה ארצנו הקטנטונת בתחומי התקשורת וההסברה.

הכל מוחשי כל כך מפיה של ענת, שעדיין מתקשה לדבר על בעלה בלשון עבר, וכלל לא מורגש שעברו עשרות שנים כשהיא מספרת על יחסיו הקרובים עם ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, שרענן שימש כיועצו. מרחק הזמן לא מורגש גם כשהיא משחזרת את סיפור היכרותם, שכמעט כמו כל דבר בחייו של רענן, היה רחוק מאוד מלהיות סטנדרטי.

אנשים בנתניה - שר ההסברה הנתנייתי - כתבת פרידה מד"ר רענן גיסין

"רענן היה בן אדם מאוד מיוחד, כבר אין גברים כאלה היום - ישר, אמין, מנומס, מפרגן, נקי כפיים, יודע לכבד, לתת ולאהוב. הייתה לו נאמנות ומסירות והוא רצה לראות אותי שמחה בכל דבר שעשיתי. במילה אחת: מענטש", היא פותחת בראיון לזכרו. "היו לנו 23 שנים מדהימות יחד של אהבת אין קץ. עושים הכל יחד, שנינו משכימי קום והולכים לישון מוקדם, ובכלל אוהבים את אותם דברים – מטיולים ועד עיצוב הבית, מבילויים ועד טעם דומה במסעדות. כשהכל באותו סגנון לא היה לנו ויכוח על כלום, וזה נדיר מאוד במחוזותינו".

מתוקף תפקידו היה גיסין תמיד מוקף אנשים, אבל גם זה לא הרתיע את רעייתו, להפך. "כל החברים שלו הם גם החברים שלי. אהבתי את העבודה שלו מאוד", היא משחזרת. "נסענו במשך עשור ברחבי ארה"ב, תמיד הייתי צמודה אליו בהרצאות. רענן הרצה לקהילה היהודית במיאמי והגיע למקומות שכל ראשי הממשלה והשרים שאפו להגיע אליהם. הייתי יושבת שם וכל נאום שלו סיימתי בדמעות של התרגשות. הוא גם היה מתראיין לכל ערוצי התקשורת הערביים, הוא היה כמו מלך אצלם. אין דובר אנגלית טוב ממנו במדינת ישראל, אולי רק ביבי".

לאמן את שרון

רענן גיסין ז"ל, בן 74 במותו, היה כאמור עם ענת במשך 23 שנים, 11 מתוכן כזוג נשוי. תחילה התגוררו בהרצליה פיתוח וב-12 השנים האחרונות חיו בנתניה, תחילה בעיר ימים ובהמשך בשכונת לגון.
גיסין נולד ב-28 בפברואר 1949 בקיבוץ הסוללים. שירת בצה"ל בנחל המוצנח. למד לתואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטה העברית והיה בעל תואר דוקטור במדע המדינה ומנהל ציבורי מאוניברסיטת סירקיוז בארצות הברית. לאחר שובו ארצה שימש יועץ אסטרטגי בחטיבת התכנון בצה"ל, אחראי בדובר צה"ל לתקשורת חוץ וסגן הדובר. בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה היה סגנו של הדובר נחמן שי.
בשנת 1993, לאחר שחרורו מצה"ל, מונה גיסין לדוברו של השר אריאל שרון במשרד התשתיות הלאומיות. שרון המשיך להיעזר בו כיועצו במשרד החוץ, וכשנבחר לראשות הממשלה בשנת 2001, התמנה גיסין כאחראי לתקשורת הזרה במשרד ראש הממשלה, תפקיד אותו מילא עד שאהוד אולמרט מונה לראש הממשלה.
גיסין עסק בהסברה לעיתונאים הזרים ולקהילה הבינלאומית בנושא ביטחון ואסטרטגיה. כמו כן ערך סדנאות אימון והכשרה לדיפלומטים, למנהלים ולמנהיגות צעירה בתחום הדוברות והתקשורת. בנוסף, גייס כספים לאורך השנים למען ארגונים יהודים, בהם קרן קיימת לישראל והסוכנות היהודית.

אנשים בנתניה - שר ההסברה הנתנייתי - כתבת פרידה מד"ר רענן גיסין

"אחרי שסיים לעבוד עם אריאל שרון, רענן לא רצה לעבוד עם אולמרט. אחרי שרון כל דבר מתגמד", אומרת ענת. "לפני 23 שנים פגשתי באירוע בהרצליה את אברום בורג, שהיה אז יו"ר הכנסת, והוא אישר לי לעשות בכנסת הפקה של יום כושר, בריאות ותזונה נכונה. השאיפה שלי תמיד הייתה לאמן את שרון. הייתי אז גרושה בת 40, ובחדר הכושר פגשתי את אחד העוזרים שלו. הוא אמר לי שיש רק איש אחד שיכול לקשר אותך לשרון – ד"ר רענן גיסין. הוא יצר בינינו את הקשר הראשוני ורענן עזר לי. בהלוויה ניגשה אלי מנהלת הלשכה דאז, שאחראית היום על העמותה של שרון, וזכרה בדיוק איך רענן הכניס אותי לכנסת ועברתי את כל המאבטחים כדי להגיע לראש הממשלה ולהגיד לו 'אני רוצה לאמן אותך ולתת לך תפריט תזונה'. הוא אמר 'כן כן', אבל כמובן שזה לא קרה. מה שחשוב הוא שמאז אני נשארתי עם רענן".

איך היו היחסים שלו עם שרון?
"רענן לא היה בפורום החווה, הוא היה אאוטסיידר כי כולם היו 'יסמנים' של שרון, אבל הוא רצה לשמוע גם דעות נגדיות. תמיד רענן נתן לו את הכיוונים האלה. היו ביניהם מריבות וחילוקי דעות, אבל שרון העריך אותו ותמיד אמר לאשתו לילי, שכאשר שרון נכנס לחדר עם מאה אנשים הוא יכול להסתובב רק לרענן, כי הוא יודע שרענן לא יתקע לו סכין בגב. רענן גם לקח את לילי שרון לכל הטיפולים כשחלתה בסרטן. כששרון היה מתעצבן עליו, לילי תמיד הזכירה לו שאין עוד אחד כמו רענן".

החיוך האחרון

ענת מוסיפה כי בעלה היה מקפיד בכל בוקר לתת סקירה מקיפה לשרון על מה שנכתב בעיתונים. "רענן היה שחיין אדיר. היה מסיים לשחות ב-5 בבוקר ומיד יושב לתקצר את העיתונים ומוכן להקריא אותם לראש הממשלה. כששרון נסע מהחווה לבית ראש הממשלה ב-6 בבוקר, גלנט, שהיה אז המזכיר הצבאי, נתן סקירה ראשונה ואחריו רענן. שרון תמיד היה פותח ושואל: 'נו, מה אמרו עלי?'.
חבר קרוב נוסף של רענן וענת הוא ז'ילבר כהן, שהיה אז הנהג של שרון. "הם כמו משפחה שלנו", אומרת ענת. "ז'ילבר תמיד אמר שאחרי ששמע את הניתוחים והפרשנות של רענן מדי בוקר, הוא לא צריך אוניברסיטה. הוא עוד הגיע לבקר את רענן בבית החולים, ורענן שעוד היה צלול לחץ לו את היד וחייך אליו. רענן אהב אותו אהבת נפש וז'ילבר אמר לי שלעולם לא ישכח את החיוך האחרון שלו".

אנשים בנתניה - שר ההסברה הנתנייתי - כתבת פרידה מד"ר רענן גיסין

סיפור מרגש נוסף נוגע לאירוע שהוביל לחתונתם של בני הזוג גיסין. "לפני 11 שנה נסענו למסע הרצאות בניו יורק, צעדנו ב-6 בבוקר בסנטרל פארק ופתאום רענן התמוטט על הרצפה. חשבתי שנתקל באיזה אבן ונפל", משחזרת ענת. "צרחתי בקולי קולות, לא עברו 30 שניות וגבר ואישה בבגדי ספורט רצו אלינו ואמרו לי באנגלית שהם רופאים ויצילו אותו. הם עשו לו החייאה, קראו לאמבולנס והביאו אותו לבית החולים הפרטי 'לנוקס היל', אחד הטובים בעולם. אני הייתי איתו 24 שעות בבית חולים ולא עזבתי אותו. אחרי חודשיים הבן אדם פקח את עיניו, מה שנחשב לנס רפואי והשתקם. זה היה הרגע שהחלטנו להתחתן".

מה הכי היית רוצה שיזכרו מרענן?
"שאין עוד אדם כזה בעולם. הוא היה איש מדהים ואין ולא יהיה אדם שיידע לייצג את מדינת ישראל בכבוד ולהסביר אותה כמו רענן, עם ההתנסחות המדהימה באנגלית. כולם כיבדו אותו, כולל ערבים ושונאי ישראל. איש משפחה, אדם אהוב שלא היה כדוגמתו. איש שאהב את המדינה בצורה בלתי רגילה ועשה המון למענה. מלך ההסברה".