מלוגיסטיקה ומחשוב לחיות וטבעונות: ד"ר דוליטל של נתניה עו"ד שגיב לוי

עו"ד שגיב לוי חי שנים רבות בתל אביב ועבד בחברת מחשבים גדולה. לפני כ-11 שנים התוודע לעולם החיות והחליט לשנות גישה. לאחר תקופה כיועץ משפטי בתנו לחיות לחיות, שב לכור מחצבתו בנתניה ופתח משרד עורכי דין, שנועד להגן על החיות, על כל המשתמע מכך. התחום רחוק מלהיות משפטי קלאסי, אבל הוא נהנה מכל רגע: "אני אוהב את מה שאני עושה ואמשיך לפעול למען בעלי החיים והסביבה". ועם כמה חיות הוא חולק את חייו? ראיון בניחוח טבעוני

אם הייתם שואלים את שגיב לוי מה הוא רוצה לעשות כשיהיה גדול, בכלל לא בטוח שהתשובה הראשונה שלו הייתה סיוע משפטי למען הגנה על בעלי חיים וסביבה. מי שנולד וגדל בנתניה ובהמשך עזב אותה לטובת העיר הגדולה ובילה למעלה משני עשורים בפלורנטין, עסק בכלל בתחם הלוגיסטיקה, כששימש כמנהל שרשרת אספקה בחיון מחשבים, ששמה הלך בעבר לפניה ברחבי הארץ ובנתניה בפרט. הוא אמנם למד משפטים והוסמך כעורך דין, אך בפועל לא עסק בתחום.

נקודת המפנה חלה לפני כ-11 שנים. "התוודעתי לנושא גידול בעלי החיים והחלטתי לעשות תיקון ושינוי משמעותי באורח החיים שלי", הוא פותח בראיון לאתר 'נתניה נט'. אותו שינוי הפך אותו לטבעוני והוביל אותו לעסוק במקצוע המקורי אותו למד. במשך חמש שנים שימש כיועץ המשפטי של עמותת 'תנו לחיות לחיות' – "תפקיד תובעני מאוד שדורש עבודה של 24/7. אתה רואה את כל תחלואות העולם מול העיניים", הוא משחזר.

אנשים בנתניה - מלוגיסטיקה ומחשוב לחיות וטבעונות: ד"ר דוליטל של נתניה

עו"ד שגיב לוי 

לפני כשלוש שנים פתח משרד עורכי דין משלו, המתמחה באופן לא מפתיע בדיני בעלי חיים וסביבה, בכלל זה חקלאות, הגנת הסביבה, התעללות ופגיעה בבעלי חיים וכן עבודה מול רשויות, עמותות, משפט מנהלי ועוד. תחומים שוודאי נשמעים לכם הכל מלבד משפטי קלאסי.

פעילות פרו-בונו

עו"ד שגיב לוי, 53, הוא עורך דין עם ותק של 26 שנים. לאחר פטירתו של אביו, היהלומן יעקב לוי ז"ל, שב להתגורר בעיר הולדתו ובסמיכות למשפחתו. היום הוא מתגורר בדירה מרווחת בשכונת עין התכלת בנתניה, אותה הוא חולק עם – תחזיקו חזק – שלושה כלבים גדולי ממדים, כמות זהה של חתולי בית ולא פחות מחמישה חתולי גינה, או בקיצור כפי שהוא מכנה את החבורה העליזה הזו – "11 זנבות". בשל העובדה שעיקר הפעילות למען בעלי חיים הנה ציבורית, היא אינה כוללת גופים שישלמו שכר טרחה. "80% מפעילות המשרד הנה פרו-בונו למען בעלי החיים והכלל", מספר עו"ד לוי.

מה עם ה-20% הנותרים?

"הם מנסים לממן את ה-80% (צוחק). העיקר שהלב שלי במקום הנכון. אני מאושר ממה שאני עושה וכמובן מהתוצאות".
במסגרת עבודתו, מרצה עו"ד לוי על שירותים וטרינריים בארץ מול וטרינרים ופקחים וכן פעילות העשרה ולימוד מול פעילי עמותות שונות. התמחותו בעולם הווטרינריה הובילה אותו לטפל גם בהגשת תלונות נגד וטרינרים שהתרשלו בתפקידם. אחד מהם, לכאורה, הוא ד"ר אייל נחמיאס העובד במרכז הווטרינרי בעמק חפר, כאשר הוגשו נגדו לאחרונה כ-20 תלונות שונות לאחר שתחקיר על הווטרינר שודר ב"צינור" בערוץ 13. 

בין העבירות שבוצעו לכאורה במרכז הווטרינרי – בעלי חיים שנפטרו במהלך ניתוח או שהייתה בטיפול בהן רשלנות וטרינרית, קביעת מוות של בעל חיים בטלפון ומבלי לראות אותו, רישום כוזב של כלבות מעוקרות והתחייבות להחזיק במרפאה וטינר 24/7 כשבפועל הדבר לא קרה. את החומרים קיבל עו"ד לוי מארגון פטרואה העוסקת בתחקירי עומק ומבצעת חקירות סמויות בנושא. התלונות הוגשו הן למינהל השירותים הווטרינריים והן לוועדת האתיקה, כולל תצהירי נפגעים, תצהירים של אנשי מקצוע ותיעוד האירועים.
"למיטב ידיעתי מתנהלים שני הליכים במקביל – הליך פלילי שנחקר משטרה וביחידת הפיצוח (פיקוח על הצומח והחי, יחידת האכיפה המרכזית של משרד החקלאות) וכן הליך מנהלי שהוגש לוועדת האתיקה. אני מקווה שהעניינים יקודמו שם", אומר עו"ד לוי.

לסיכום, מה יש לך לומר על השילוב הלא קונבנציונלי בין משפטים, בעלי חיים וטבעונות?
"חכמים מאיתנו כבר אמרו שצער בעלי חיים הוא מדהורייתא, ומקורו בציווי מהתורה באופן ישיר ולא על ידי רבנים. זו מצווה חשובה שאפילו דוחה את יום כיפור, כאשר אנחנו קמים לדאוג ולהאכיל את בעלי החיים שלנו גם בעודנו צמים. באופן אישי לקחתי את הנושא צעד אחד קדימה, ואני מאמין שהעתיד שלנו בעולם טוב יותר, בו המינים יחזרו לחיות לצד האדם ולא האדם כנגד החיות. שנאמר 'וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ... וילד קטון נוהג בם'. המשמעות היא שמי שמוביל אותם הוא בן אנוש קטן וכולם חיים בהרמוניה ואוכלים עשב. זה חזון הטבעונות. אני מאוד אוהב את מה שאני עושה ומקווה להמשיך לפעול למען בלי החיים והסביבה כל עוד אוכל".

מהמרכז הווטרינרי בעמק חפר ומד"ר אייל נחמיאס טרם נמסרה תגובה. תגובתם תובא לכשתתקבל.