האם יימצא פתרון מתאים לילדה הסובלת מרגישות לרעש? תמונה: עיריית נתניה

תלמידה בבית הספר ש"י עגנון נאלצה להיעדר תקופה ממושכת מהלימודים משום שהיא לומדת בכיתה לא מתאימה וסובלת מהרעשים. הוריה פנו לעירייה בבקשה להעבירה לכיתה אקוסטית אך לא זכו למענה. העירייה: "אין סמכות להקים כיתה אקוסטית ללא אישור משרד החינוך". משרד החינוך: "הנגשת כיתה באמצעות כתה אקוסטית ניתנת לתלמידים שאובחנו עם לקות שמיעה" 

זהו סיפורה העצוב של יסמין טלר, תלמידת כיתה ז' בבית הספר ש"י עגנון בנתניה, הסובלת מתופעה הנקראת היפראקוזיס, שמשמעותה רגישות יתר לרעש. הסובלים מהתופעה מגיבים באי נוחות וכעס לרעשים שאינם חזקים במיוחד ובנוסף היא יכולה לגרום למתח רב ועצבנות.

יסמין אמנם מסתובבת בקביעות עם אוזניות ואטמי אוזניים, אך לא תמיד זה מספיק. בשל הבעיה, טלר מרבה להיעדר מבית הספר ובנוסף, במהלך מסיבת הסיום של בית הספר היסודי, ברגע שהחלו להשמיע מוזיקה היא ברחה מהאולם בבכי.

חשוב לציין כי כבר לפני כחצי שנה פנו הוריה למינהל החינוך בעירייה וכן לסגנית ומ"מ ראש העיר, שירי חגואל סיידון, ואף העבירו מסמכים רפואיים המתארים את הבעיה ממנה סובלת בתם וביקשו שתלמד בכיתה אקוסטית. לטענתם, הם לא קיבלו כל מענה לפניותיהם.

מעבר לכך, יצוין כי נאמר להורים כי בכל שכבה בבית הספר יש כיתה אקוסטית המבודדת רעש, אך בשל העובדה שיסמין לומדת בכיתת מופ"ת (כיתת מצוינות) אין לה אפשרות ללמוד בכיתה האקוסטית, ונאמר להוריה שהיא מיועדת עבור תלמידים הסובלים מבעיות שמיעה.

"יסמין מסתובבת כל הזמן עם אוזניות המשמשות עובדי בניין או אטמי אוזניים. קשה לה מאוד בבית הספר ועברה עליה שנה לא פשוטה", מספר אביה של יסמין, יעקב טלר, בשיחה עם 'נתניה נט'. "היא החסירה הרבה שיעורים ויוצאת כי הרעש חזק ולא תמיד המורים משתלטים על הכיתה, בטח לא מורים מחליפים. עצוב שמתחשבים באלו שלא שומעים, אבל לא מתחשבים באלה שכן. השנה הנוכחית תכף תסתיים ופחות רלוונטית, אבל הבנתי שבכיתה האקוסטית יש חומרים מבודדי רעש ואפילו המזגן שקט יותר, וכולנו תקווה שבשנת הלימודים הבאה יסמין תוכל ללמוד בה ויימצא פתרון מתאים שיוכל להקל עליה את השהייה בבית הספר".

מעיריית נתניה נמסר: "פנייתם של הורי התלמידה אכן התקבלה והיא הועברה במיידי בליווי המסמכים המתאימים למשרד החינוך עם בקשה להקמת כיתה אקוסטית עבורה. לצערנו משרד החינוך שהוא הגורם הסוברני היחיד בנושא - דחה את הבקשה. לעירייה אין כידוע את הסמכות להקים כיתה אקוסטית ללא אישור משרד החינוך. יחד עם זאת, צוות בית הספר עושה את כל ההתאמות הנדרשות כדי להקל על התלמידה בפעילויות שונות בבית הספר".

ממשרד החינוך נמסר: "בעיקרון, הנגשת כיתה באמצעות כיתה אקוסטית ניתנת לתלמידים שאובחנו עם לקות שמיעה. מאחר ובמקרה המדובר, התלמידה אינה סובלת מלקות שמיעה, נוצר הצורך לאבחן ספציפית את הבעיה תוך התמקדות בפתרון רלוונטי וייחודי שייתן מענה בהתאם למחקרים הרפואיים האחרונים. אי לכך, המשרד יבקש בימים הקרובים את כל החומרים העדכניים מבית הספר וממשפחתה של התלמידה ולאחר מכן תתקבל החלטה סופית בעניין".