בחזרה לעתיד בחזרה לעתיד: מרכז פיתוח רכב ללא נהג בנתניה בחזרה לעתיד | אילוסטרציה: fotolia
מרכז לפיתוח רכב ללא נהג יוקם בנתניה בהשקעה של כ-20 מיליון דולר, במסגרת שת"פ בין שר התחבורה ישראל כץ ומזכיר התחבורה האמריקאי, אנתוני פוקס. השר כץ: "מרכז המצוינות החדש שייבנה בנתניה, יקדם את המחקר והפיתוח וימקם את העיר בקבוצה הנבחרת של הערים המובילות בתחום"   
שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ועמיתו האמריקאי, אנתוני פוקס, חתמו על הסכם מסגרת לשיתוף פעולה בין ישראל וארה"ב, בנושא פיתוח כלי רכב אוטונומיים, המסוגלים לנהוג לבד.

בחזרה לעתיד | אילוסטרציה: fotolia

על פי ההסכם שנחתם בוושינגטון בין מזכיר התחבורה האמריקאי לשר כץ, שתי המדינות ישקיעו יחד כ-20 מיליון דולר בהקמת מרכז לפיתוח רכב אוטונומי בנתניה, שיעסיק כ-80 חוקרים, 40 חוקרים מישראל ו-40 נוספים מארה"ב.
נתניה נבחרה להיות העיר שבתחומה יקום המרכז , לאחר בדיקות שביצע משרד התחבורה במספר מקומות בארץ. נתניה משלבת בתוכה עומס תנועה בינוני, המאפשר נסיעה של כלי רכב אוטונומיים במספר רב של סוגי דרכים וכבישים. קרבתה של נתניה למטרופולין תל אביב, תאפשר זליגה של רכבים אוטונומיים למטרופולין כולו. 
השר כץ והמזכיר פוקס, דנו בין השאר במודלים מוצלחים של שותפות בין במגזר הציבורי והמגזר הפרטי, ובשיתוף פעולה מחקרי הכולל הקמת אתר ניסויים בדרום ישראל, בדומה לאתרי ניסוי הקיימים בארה"ב, שייתן הזדמנות למפתחי טכנולוגיה ישראליים להציג את יכולותיהם הייחודיות. 

חוד החנית

השר כץ ציין כי "ישראל נמצאת בחוד החנית במערכות הטכנולוגיה של הרכבים האוטונומיים. אנו מאוד גאים בשיתוף הפעולה עם ארצות הברית בתחום זה, הטומן בחובו פוטנציאל אדיר להצלת חיים. מרכז המצוינות החדש שייבנה בנתניה, יקדם את המחקר והפיתוח וימקם את העיר בקבוצה הנבחרת של הערים המובילות בתחום זה".   
משרד התחבורה האמריקאי והאיגוד הלאומי לבטיחות בדרכים בארצות הברית, ערכו מחקר על הרכב האוטונומי במשך שנים רבות. בינואר 2016, משרד התחבורה האמריקאי הודיע שהאיגוד הלאומי לבטיחות בדרכים בארה"ב יעבוד בשיתוף עם התעשייה ועם בעלי עניין נוספים, במטרה ליצור הנחיות לפריסה והפעלה בטיחותית של כלי רכב אוטונומיים. 

דלל: "גאווה גדולה לעיר"

סגן ראש העיר, אלי דלל, הוסיף כי שוחח לאחרונה עם מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, והשניים סיכמו כי תיקבע פגישה עם המדען הישראלי הראשי, במטרה לקדם את התכנית. 
דלל התייחס לבחירה בנתניה כיעד למרכז הפיתוח: "זה כבוד גדול וגאווה גדולה לעיר שלנו ולתושביה. זו עיר שיש בה הכל ובחרו בה בגלל שיש בה פחות פקקים והקרבה לתל אביב. הבחירה נכונה, מתאימה מאוד לנתניה וכמובן שאנחנו שמחים על כך".