הסעות לחינוך המיוחד, היערכות לרמדאן ולאן נעלמה ראש העיר? הפגנה בנתניה

נושא פתיחת מועדון הנוער בסופי השבוע גרר טענות ליח"צ של הקואליציה, ומה לגבי האקטיביות העירונית בהפגנות? כל מה שרציתם לדעת על ישיבת המועצה הסוערת שנערכה ביום רביעי בנתניה 

ישיבת מועצה סוערת במיוחד נערכה השבוע (רביעי) בנתניה, כאשר רף המחאה מצד האופוזיציה עלה מדרגה כבר בתחילתה, עת התגלה שראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, לא הגיעה לישיבה בשל השתתפותה באירוע משפחתי פרטי, כך לטענת העירייה. יו"ר האופוזיציה, טלי מולנר, דרשה לדעת מדוע לא מצאה ראש העיר לנכון להגיע ופנתה בנושא הן לאלון אלרואי והן לשירי חגואל סיידון, אבל לא קיבלה תשובות.

בין הנושאים שעלו על הפרק, העלתה חברת האופוזיציה ציפי קפל שאילתא לגבי היערכות העירייה לקראת חודש הרמדאן הקרב ובא, וזאת בשל חששה מאירועים ביטחוניים. קפל דרשה לדעת האם בעירייה צפויים להקצות לנושא כוח אדם נוסף ומשאבים כספיים.

חבר המועצה אפרים בולמש, הממונה על האכיפה, ניסה להרגיע ואמר בין השאר: "אי אפשר לבוא ולהגיד שהתושבים שמגיעים מהכפרים או מהסביבה, חוסמים להם את העיר. זו גזענות לשמה, ואני לא חושב שעיריית נתניה רוצה להיות עיר גזענית. זה בטח לא משהו שצריך להתהדר בו. לבוא ולהגיד שאת רוצה לישון בשקט? (פנה לקפל) גם אני רוצה לישון בשקט. מי לא רוצה לישון בשקט? כולם".

עוד הוסיף בולמש כי "הפתרון הוא שיש הרבה כוח אדם שיוצב, במיוחד לאור התקופה האחרונה ומה שקורה בארץ. יהיה פה טיפול חזק של המשטרה והפיקוח, יילקח עוד כוח אדם מעבר לקיים על מנת לתגבר. אני מקווה מאוד שלא יהיה משוגע תורן שאף אחד לא יידע מאיפה הוא מגיע, כמו שהגיעה לאילת, לערבה או לכל מקום אחר. משוגעים לא חסרים".

מעבר לכך, בהצעה לסדר היום שהעלתה קפל, תהתה חברת האופוזיציה מדוע 'הרוביז' מועדון הנוער העירוני, לא נפתח בסופי השבוע כפי שהבטיחו עם פתיחתו ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, והממונה על הצעירים, סגנית ומ"מ ראש העיר, שירי חגואל סיידון, עם פתיחתו בסוף חודש אוקטובר אשתקד. "הבטחות מקיימים, לא רק מדברים", אמרה קפל.

חגואל סיידון בתגובה סקרה את הפעילות המבורכת של המועדון, אבל יו"ר האופוזיציה טלי מולנר מיהרה לענות לה: "שירי, השאלה הייתה לגבי הפתיחה בסופי שבוע. את לא צריכה עכשיו לעשות יח"צ לתיק הנוער שאת ממונה עליו". בסופו של דבר ירדה ההצעה מסדר היום, כאשר רגע אחרי ציינה חגואל סיידון לפרוטוקול כי המועדון ימשיך להיות פתוח בימים שישי ושבת. משהו שכנראה יכול לקרות רק בנתניה.

נכס עירוני מופקר

נושאים נוספים ומשמעותיים שעלו כהצעות לסדר היום הגיעו מצדם של אבי סלמה, שכבר הודיע שיתמודד לראשות העיר בבחירות הקרובות, ומולנר. אשר לסלמה, הוא התייחס לנושא ההפגנות במזרקה מדי מוצ"ש בנתניה, כאשר לדבריו האזור ניזוק בשל סטיקרים שהודבקו במקום ופסיפסים שנפגעו. בשל כך, ביקש סלמה להעביר החלטה לפיה העירייה לא תיקח חלק אקטיבי בהפגנה מכל סוג שהוא, אלא לעניין סדר ואכיפה על פי רישיון ההפגנה וצרכי ביטחון, באם יוגדרו כאלה על ידי המשטרה.

"אני באמת לא מצליח להבין למה אף אחד בעיריית נתניה לא שמר על הנכס העירוני הזה, שממומן על ידי כספי הציבור של כולם – לא קשור לימין או שמאל. יש פה נכס עירוני שפשוט הופקר על ידי עיריית נתניה. מה לעשות, זאת האמת", אמר סלמה. "יש כאן סוג של בון טון ואולי אנשים מפחדים לדבר, כי יש כאן גוון פוליטי מסוים, אבל אני אומר בפשטות: נתניה זו עיר מאוחדת, כולם חיים בה טוב ביחד ואנחנו לא צריכים לחפש את המקומות המפלגים, אבל בטח שלא נרשה לאף צד פוליטי לקחת נכס עירוני ולהפוך אותו לבמה כי ככה בא לו". באופן לא מפתיע, הרוב הצביעו נגד ההצעה של סלמה, שלא עלתה על סדר היום.

עניין טעון נוסף נגע להסעות של ילדי החינוך המיוחד, כאשר מולנר העלתה שאילתא וטענה לכאוס מוחלט ושרשרת של כשלים בהתנהלות. לדבריה, מתלונות שהגיעו אליה על ידי הורים, ישנה מלווה אחת בלבד על 17 ילדים ולעיתים מחברים מספר בתי ספר להסעה אחת, וכאשר המלווה יורדת מההסעה עם חלק מהילדים, השאר נשארים ללא השגחה.

"מדי בוקר אנחנו שומעים על מקרים שפשוט הלב נקרע. ילד שמקבל מכות בהסעה כי המלווה ירדה והוא נשאר לבד באוטובוס, ואמא ששומעת 'זה מה יש ושהילד יישאר בבית'. אני מבקשת יותר רגישות גם להורים שפונים ושלא יהיה מצב שיש 17 ילדים עם מלווה אחת", הבהירה מולנר. "צריך לשים סוף למה שקורה בהסעות".

ראש מינהל חינוך, אתי דהן, ענתה כי הנתונים אותם הציגה מולנר אינם נכונים ואינם מבוססים, ואמרה מנגד: "אנחנו עוקבים בצמידות עם משרד החינוך ומשכ"ל (החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי) שבודקים את הרכבים ומפקחים על ההסעות. בנושא של מלווים, גם משרד החינוך קבע בחוזר מנכ"ל שאין הגבלה למספר תלמידים למלווה, אבל אנחנו מפעילים שיקול דעת. בתפקוד בינוני ונמוך, אנחנו נותנים שני מלווים בתפקוד בינוני ומלווה אישי בתפקוד נמוך. בתפקוד גבוה, יכולה להיות הסעה של 14 תלמידים עם מלווה אחד. המצוקה היא מצוקה קשה של מלווים בכל הארץ, ואנחנו מתמודדים עמה יום יום".

כעת לא נותר אלא לקוות שחרף המצוקה היומיומית יימצא פתרון מעשי לבעיית ההסעות, בכלל זה הקצאת כוח אדם משמעותי ומשאבים גדולים יותר, שיקלו ככל האפשר על ילדי החינוך המיוחד ועל הוריהם.