פרסומת היכל התרבות
אגם שלולית החורף/ בריכת דורה | צילום: החברה להגנת הטבע שינוי תוואי שביל ישראל בנתניה אגם שלולית החורף/ בריכת דורה | צילום: החברה להגנת הטבע

המקטע החדש של שביל ישראל נכנס לתוך נתניה ויכלול את בית יד לבנים, האנדרטאות וכן את שלולית החורף 

פארק שלולית החורף/ אגם דורה | צילום: החברה להגנת הטבע 

שביל ישראל מגיע לנתניה מצפון מאביחיל על חוף הים, וממשיך דרומה לאורך הטיילת עד לשמורת האירוסים.

השביל כיום, עובר על פני אזור בבניה ואתר פסולת בשיקום ממערב לפארק אגם החורף.
לאחרונה, בהחלטה משותפת של החברה להגנת הטבע ועיריית נתניה, יעבור שביל ישראל דרך שני מוקדי עניין יחודיים ומשמעותיים 
1. בית יד לבנים והאנדרטאות שסביבו: הצבא האדום, קרון רכבת מארופה להנצחת השואה, ואנדרטאות נוספות.
2. פארק אגם החורף שנקרא גם אגם דורה והגשר החדש מעל שדרות בן גוריון בואכה שמורת האירוסים. 

פארק השלולית הממוקם בחלק הדרום-מערבי של העיר, הינו פארק המשלב חוויות שונות: משטחי דשא, סקייטפארק ומתקני משחק, לצד שטחים טבעיים המשמרים מערכות אקולוגיות נכחדות.

מסלולי טיולים בנתניה ובסביבה - שינוי תוואי שביל ישראל בנתניה

פארק שלולית החורף/ אגם דורה | צילום: החברה להגנת הטבע

במקום בריכת חורף עונתית מרשימה, אחת הגדולות במישור החוף. עד תחילת המאה ה- 20, היה אזור השרון זרוע בבריכות עונתיות וביצות והבריכה משמרת שריד אחרון לאותם בתי גידול. הבריכה מהווה את ליבת הפארק ומאכלסת מינים שונים של עופות, דו חיים ובעלי חיים נוספים, והיא טובלת בצמחיה פורחת האופיינית לבתי גידול לחים. מסביבה, עצי אקליפטוס שניטעו לפני כמאה שנים במטרה לייבש את אותן הביצות, אך עד היום היעילות של אקליפטוסים בייבוש מקווי מים שנוי במחלוקת.

בעלי חיים בפארק השלולית

הקרקע של שלולית היא אדמה כבדה, שגרגריה תופחים במגע עם מי הגשם, ואינם מאפשרים להם לחלחל. כך מתנקזים מי הגשם לשלולית גדולה, בריכת חורף הוא שמה המקצועי, המתייבשת כליל לקראת חודש יולי. עונתיות זו של בית הגידול עיצבה את התאמותיהם של בעלי החיים המאכלסים אותה: סרטנים ירודים המבלים את כל חייהם במים מהווים את התשתית למארג המזון. עם התייבשות הבריכה הם מטילים ביצי קיימה בקרקע המתיבשת ומתים. חרקים ודו חיים, מבלים את שלבי חייהם הראשונים במים, והבוגרים עוזבים את הבריכה עם התייבשותה. עוד במקום עופות מים שונים המקננים בה כגון ברכיות, טבלנים גמדיים ואגמיות. 

צמחים בפארק השלולית

שלולית החורף מהווה בית גידול לצמחים רבים ובמיוחד לצמחי מים. באביב פורחים בה מינים נדירים במשטחים עצומים, כמו כף צפרדע איזמלני, והבוציץ הסוככני בצבעי וורוד עז. צמחי מים נוספים הם אגמון ימי, צבעוני מצוי, ואגמון האגם הנדיר. דרומה מהשלולית נפרש שטח בו ניתן לראות בחדשי האביב אירוסי ארגמן, צבעונים, וכלניות. הזמן הטוב ביותר לבקר בשלולית ולהינות מהפריחה הוא בחדשים ינואר-יוני. מפארק השלולית ניתן להמשיך לטיול בשמורת האירוסים, המתחברת לפארק בגשר עילי המשקיף על האזור.

שביל ישראל

שביל ישראל נחנך בשנת 1995, יוזמה של החברה להגנת הטבע, ליצירת שביל הליכה רגלי לאורך מדינת ישראל. המסלול מתחיל/מסתיים בבית אוסישקין של החברה להגנת הטבע בקיבוץ דן ונגמר/מתחיל, בבית ספר שדה אילת, של החברה להגנת הטבע. אורכו של שביל ישראל כ - 1,100 ק"מ. השביל מסומן בשטח בצבעים לבן, כחול וכתום ועל סימונו – כמו גם על סימון שבילים חדשים ותחזוקת סימונים קיימים - אמונים צוות סימון שבילים, מטעם החברה להגנת הטבע.

מסלולי טיולים בנתניה ובסביבה - שינוי תוואי שביל ישראל בנתניה

תוואי שביל ישראל בנתניה  | החברה להגנת הטבע