פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
יום הזכרון ליהודי אתיופיה   יום הזכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל יום הזכרון ליהודי אתיופיה  

תנועת הנוער העובד והלומד בשיתוף עיריית נתניה, קיימו זו השנה העשירית את טקס יום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, בסימן "גובז" – גבורת בני הנוער במסע ל"ירוסלם"

יום הזכרון ליהודי אתיופיה  

טקס הנעילה המרכזי ליום הזיכרון ליהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, התקיים ביום שני השבוע באמפיתאטרון נתניה, ביוזמת תנועת הנוער העובד והלומד ובשיתוף פעולה של עיריית נתניה. כאלף אנשים הגיעו לצפות בטקס מכבד ומרגש, אשר במרכזו עמד המושג "גובז" שפירושו גבורה ומנהיגות.
בטקס, שהתקיים זו השנה העשירית, הוקירו חניכי ומדריכי הנוער העובד והלומד את זכרם של ארבעת אלפים יוצאי אתיופיה שנפלו בדרכם לישראל. הטקס היה כולו פרי יצירתם של חניכי התנועה וכלל מחזה מקורי בשם "גובז" שנכתב בהשראת הספר "המסע אל החלום" של אברהם אדגה ובוים ע"י אמרש סינקה.

בין האורחים בטקס נכחו אסירי ציון, משפחות שכולות, מכובדים רבים ובהם קצין חינוך ראשי בצה"ל, תא"ל אופיר לויוס, נציגי העירייה בראשם חברת המועצה תרצה גרינפלד, הנהלת מינהל חברה ונוער ומועצת תנועות הנוער בישראל וכן מדריכי וחניכי תנועת הנוער העובד והלומד מנתניה ומהארץ כולה. בתחילת האירוע קראו את תפילת "יזכור" הקייס יאלו וובשט וחבר מועצת העיר, אמייה טגה.
במהלך הטקס הודלקו 4 משואות על ידי חניכי התנועה ביחד עם מבוגרים שהיו בני נוער בעת צעדו את מסע העלייה הקשה מאתיופיה: דוד מהרט - מרצה ומנחה בנושא יהדות אתיופיה, חינוך ורב גוניות, שמחה גתהון - מנהלת התחום הרב תרבותי בעמותת עלם לשעבר ויו"ר מועצת מרכז מורשת יהדות אתיופיה, נפתלי אברהם - מנכ"ל מורשת יהדות אתיופיה, ויונתן ואבזה שמעון.
זוהי השנה העשירית שתנועת הנוער העובד והלומד מובילה את טקס הנעילה, כחלק מפעולתה ליצירת הכרה בחשיבות הגדולה של העלייה הציונית מאתיופיה ומתוך הבנה שקיימת מודעות קטנה בציבוריות הישראלית לסיפורם של יהודי אתיופיה ולתלאות שעברו בדרכם לארץ ישראל.
הגר כהן, מנהלת מחלקת הנוער: "תודה גדולה לתנועת הנוער העובד והלומד על הובלת הטקס הראוי והנוגע ועל התזכורת שדווקא בימים אלה, המאופיינים בקיטוב, פילוג ושנאה, אל לנו לשכוח את עברנו, את האנשים שבזכותם אנו כאן ואת האחדות שכולנו שואפים לה."

ליאל מסלה, רכזת הדרכה בנוער העובד והלומד וממובילות הטקס: "כבת לקהילת יוצאי אתיופיה, אני רואה חשיבות כפולה בציון משמעותי של היום הזה בתנועה ובחברה הישראלית. ככל שהעמקנו וחקרנו בנושא בתנועה, התגלתה לנו המודעות הנמוכה הקיימת בציבוריות הישראלית לסיפורה הייחודי של הקהילה שלנו, שצריך וחייב להישמע. מטרתנו היא לגרום לכך שכשאנשים יחשבו על המילים 'ציונות', הם יחשבו לא רק על חלוצי העלייה השנייה, אלא גם על חלוצי העלייה מאתיופיה. זה עוד סיפור חשוב ומרכזי בסיפור העם היהודי שחזר לארצו. תודה גדולה לעיריית נתניה על שיתוף הפעולה ארוך השנים, שבזכותו סיפור העלייה זוכה לכבוד הראוי לו."