מיכאל גורביץ' טניס השולחן בנתניה נאבק על הישרדות

המאמן הנתיינתי מיכאל גורביץ', אחד השמות המזוהים ביותר עם טניס השולחן בישראל, מדבר על מצבו הקשה של הענף. "עם קצת יותר השקעה", הוא אומר "היינו יכולים לגדל כאן אלופי אירופה ואלופים אולימפיים".

כמה מאמנים בארץ יכולים להתגאות בניסיון אימון של 45 שנה? מיכאל גורביץ', בכיר מאמני טניס השולחן בארץ, ונתנייתי גאה, מחזיק ברזומה הזה, ועוד ידו נטויה. 

"אני מאמן כבר 45 שנים, מתוכם 37 שנים את מועדון הספורט נתניה. במשך 19 שנים הייתי גם מאמן ראשי של כל נבחרות ישראל, אבל עזבתי כי רציתי להשקיע יותר במועדון שלנו".

טניס שולחן לכל הגילאים

מועדון טניס השולחן בנתניה פועל כבר למעלה מארבעים שנה. במועדון משחקים נכון להיום יותר ממאה שחקנים. הצעירים שבהם בני 6, המבוגר ביותר בן 87. "אני עובד בעיקר עם ילדים", מספר גורביץ', "אנחנו משתדלים לקלוט כמה שיותר ילדים, כדי שהם לא יסתובבו ברחובות, וגובים מהם מחירים נמוכים כדי שלהורים יהיה קל לשלם", הוא מוסיף.

בלי תקציבים אי אפשר לגדל אלופים

לאורך השנים גידל המועדון הנתנייתי עשרות שחקנים, שהוכתרו לאלופי ישראל ושחקנים שייצגו את המדינה בתחרויות בינלאומיות. לטענתו של גורביץ', הדבר היחיד שמונע ממנו כיום לגדל שחקנים שיכולים להגיע להישגים משמעותיים בזירה הבינלאומית, הוא העדר תקציבים. "יש בנתניה חומר שאפשר לגדל ממנו אלופי אירופה ואלופים אולימפיים, אבל בשביל זה צריך הרבה כסף", אומר גורביץ'. "זה הכול עניין של השקעה. כדי להגיע לרמות הגבוהות, ילד צריך להתאמן לפחות 5-7 שעות בשבוע".

גורביץ' מספר על ילדה בת 12 מנתניה, שמתאמנת במועדון, "יש לה את כל הנתונים להיות ספורטאית צמרת. היא מאד כישרונית, הכי טובה בארץ בקבוצת הגיל שלה. זו ילדה שעם השקעה כספית נכונה, הייתה יכולה להפוך לאלופת אירופה. אבל בכדי שהיא תגיע לרמות האלה, צריך להשקיע בה קרוב ל- 150 אלף ש"ח בשנה, כדי לממן מחנות אימונים לפני תחרויות ויציאה פעם בחודש לפחות לטורנירים בינלאומיים בחו"ל".

"ישראל היא לא מדינת ספורט"

"לצערי", מוסיף גורביץ', "אנחנו לא מדינת ספורט. התפיסה בישראל היא, שאם תביא מדליה, נשקיע בך. אבל זה לא עובד ככה. בשביל להצליח, ספורטאי צריך להתאמן יום ולילה ולקבל את כל התנאים להצלחה. דווקא בענפים הקטנים אפשר להגיע לתוצאות, אבל בלי מימון, אין לזה סיכוי".

"יורי פורמן, אחד השחקנים המובילים בארץ בקרב הבוגרים, מרוויח כיום 2000 שקלים לחודש", מוסיף גורביץ'. כמובן שאי אפשר לחיות עם זה והוא נאלץ לעבוד לפרנסתו. לכן הוא מגיע להתאמן פעמיים בשבוע. אם והייתי יכול לשלם לו פי 4 ממה שהוא מרוויח היום, הוא היה מגיע להתאמן 6 - 7 פעמים בשבוע, ואז השמיים הם הגבול".

הענף שלנו מדשדש

חוסר ההשקעה מצד הרשויות וגופי הספורט, בנוסף לחשיפה מינימלית בכלי התקשורת המקומיים והארציים, גורמים לכך שענף טניס שולחן ממשיך לדשדש בביצת הבינוניות. "כדי שענף ספורט יתקדם, צריך להיחשף אליו וצריך לקדם אותו. אבל זה לא קורה". מתאר גורביץ' בכאב. "כל שנה חסרים לנו קרוב ל- 40 אלף ש"ח בשביל לשרוד. אנחנו כבר באמצע השנה ועדיין לא קיבלנו כסף מהעירייה עבור 2015. רק לשם השוואה, לפני 20 שנה התקציב העירוני שלנו היה גבוה פי 5 מאשר היום. זה ענף שלא ניתן להתפרנס ממנו, מה שמחזיק אותו בחיים, זה רק האנשים שאוהבים אותו".

תגובת העירייה

מועדון ובי"ס לטניס שולחן נתניה, הינו מועדון המדורג ברמה א' וממוקם בעשירייה הראשונה (מקום תשיעי מבין 51) של מועדוני טניס השולחן בארץ וזוכה להישגיים בולטים, כאשר רק לפני כחודש זכתה ספורטאית המועדון ויטל קרלין בתואר אלופת הארץ לשנת 2015 לגילאי 13.

נציין כי העירייה רואה חשיבות רבה בעידוד ותמיכה באגודות הספורט השונות - בהתאם, מקבלות אגודות הספורט תמיכה כספית מהעירייה על פי נוהל מתן תמיכות והקריטריונים הקבועים בו. למועדון ובי"ס לטניס שולחן אושרה תמיכה בסך 57,000 ₪
בהתאם לנהלים, הובאו תמיכות העירייה לאישור מועצת העיר, שאכן אישרה בישיבתה האחרונה את התמיכות שהתבקשו לכלל אגודות הספורט. כספי התמיכה יועברו לאגודות, כמקובל, במהלך החודש הקרוב.