האם יש מקום לענישה קולקטיבית לאוהדי מכבי נתניה? מכבי נתניה

השלכת חפצים והדלקת אבוקות על בסיס קבוע הובילו לעונש של סגירת היציע המערבי במשחק הקבוצה בשבת, מה שאילץ לא מעט מנויים להישאר בבית, ביניהם סגן ראש העירייה ואוהד הקבוצה, אדיר בנימיני, שלא מצדיק את המתפרעים, אבל טוען: "הענישה הקולקטיבית צריכה לעבור מן העולם"

עצוב היה לראות בשבת שעברה את היציע המערבי המיותם במשחק בין שתי היריבות הוותיקות, מכבי נתניה והפועל באר שבע. הסיבה: עונש סגירת אותו יציע שהושת על המארחת בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל כתוצאה מהתפרעות אוהדים – בכלל זה זריקת חפצים למגרש והדלקת אבוקות ביציעים.
על פי התקנון, בשל סגירת היציע לא רשאים המנויים של אותה קבוצה לשבת בו, אלא מחויבים לרכוש כרטיס ליציע אחר. או בקיצור: לשלם פעמיים על אותו משחק. יש לציין כי הבעלים של הקבוצה, אייל סגל, בא לקראת אוהדי קבוצתו ואפשר למנויים שרכשו כרטיס נוסף לקבל כרטיס חינם לחצי גמר גביע הטוטו מול הפועל חדרה, אבל גם זה לא ממש עזר ומנויים רבים נותרו בבית לאות מחאה, ביניהם גם סגן ראש העיר ואוהד הקבוצה, עו"ד אדיר בנימיני.
"הענישה הקולקטיבית צריכה לעבור מן העולם. במשחקה הביתי של קבוצתי נגד הפועל באר שבע צפיתי בניגוד למנהגי באמצעות הטלוויזיה. בית הדין של ההתאחדות לכדורגל קיבל החלטה שאני כבעל מנוי לא זכאי לצפות במשחק ממקום מושבי ביציע המערבי. משמעות הדבר שאני נענש בגין מעשיהם של אחרים", אומר בנימיני ל'נתניה נט'. "כעניין עקרוני אינני מוכן לשחק לידיהם של מי שטרם סיגלו לעצמם את המושג 'אחריות אישית' של מבצעי עבירה, והתאמת הוראות תקנון ההתאחדות לכדורגל בהתאם לכך. לכל אלה שטרם עשו מספיק להסדרה נורמטיבית של שימוש במצלמות מתקדמות, לצורך לכידת האחראים והרחקתם מן המגרשים".
חשוב לציין שגם העונש האמור לא גרם לאותם מפרי חוק לחרוג ממנהגם. לצד הודעת המשטרה כי עיכבה באצטדיון שלושה חשודים בהחזקת רימוני עשן וחזיזים, גם במהלך המשחק מול באר שבע הודלקו מספר אבוקות ביציע אוהדי נתניה. הקבוצה צפויה לעמוד על כך לדין בפעם המי יודע כמה בהתאחדות, ובשל העובדה שעומד כנגדה עונש על תנאי, ייתכן כי משחק הבית הבא של הקבוצה מול הפועל ירושלים ב-17 בחודש ייערך ללא קהל, מה שיגרום לה מן הסתם נזק כלכלי נוסף.
"אין בכל האמור כדי להצדיק ולו במעט את התנהגות ל"ו הצדיקים מקרב אוהדינו שבגין 'התפרעותם' הושת עלינו העונש המדובר, להפך", מסכם בנימיני. "אני בעד ענישה אישית שתכלול הרחקה לפרק זמן משמעותי של משחקים לכל מי שיתועד מבצע מעשה אסור. ענישה קולקטיבית זה כלי שמקומו במשטרים מסוג אחר".