מעלית בחוף סירונית | תמונה: עיריית נתניה איך הפכה המעלית בחוף סירונית לשירות בתשלום? מעלית בחוף סירונית | תמונה: עיריית נתניה

מרים פיירברג-איכר הפתיעה כשפרסמה הודעה רשמית לפיה יגבה תשלום "סמלי" של עשרה שקלים לעלייה וירידה במעלית אל חוף הים וממנו לתושבי חוץ שאינם מתגוררים בנתניה. מאות תגובות, רובן ככולן זועמות, לא איחרו להגיע

חוף סירונית | תמונה: עיריית נתניה 

איש לא חזה את הסערה המתחוללת בימים אלה ברשתות החברתיות בכל הנוגע למעלית בחוף סירונית בנתניה, זולת ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר. באופן מפתיע ומקומם, ואף מבלי שדנה בנושא עם חברי המועצה, פורסמה בצהרי יום שישי האחרון הודעה באתר העירייה בזו הלשון: "חופי הים של נתניה פתוחים לציבור הרחב ללא כל הגבלה. עיריית נתניה המתפעלת משאב ציבורי תיירותי ומקומי כמו המעלית לים, שממומן באופן עצמאי מכספי העירייה ומכספי תושבי נתניה ללא כל השתתפות של המדינה, אינה מחויבת לתת שירותים למי שאינם תושבי נתניה. לכן הוחלט כי החל משבוע הבא (השבוע הנוכחי, א"ב) יגבה תשלום סמלי של 10 ש"ח לעלייה וירידה במעלית לחוף הים מתושבי חוץ בלבד, כאשר תושבי נתניה ימשיכו ליהנות מהמעלית לחוף ללא תשלום עם הצגת תעודת תושב ו/או תעודת זהות עם הספח. ילדים עד גיל 12 ובעלי תעודת נכה נכנסים ללא תשלום. העירייה תבחן הצגת אישורי כניסה טכנולוגיים/מכורטסים לתיירים המבקרים בעיר. קיץ מהנה ובטוח".

אותה הודעה גררה למעלה מ-500 תגובות זועמות, כולל של בעלי תפקידים בעירייה שהופתעו מהצעד החד צדדי בו נקטה פיירברג-איכר. "מדובר בהחלטה גרועה של הצוות המקצועי, חוסר חשיבה בכל הקשור לעידוד תיירות פנים וחוץ, ולא ברור האם הלוגיסטיקה הכרוכה בעניין נלקחה בחשבון", הגיב יו"ר מועצת העיר, אלון אלראי, שהבטיח להיכנס לעובי הקורה ולבדוק את תהליך קבלת ההחלטות. שעות ספורות לאחר אותה הודעה עלה עדכון נוסף באתר העירייה, שגרס כי "עלויות אחזקת חופי העיר, כולל המעלית לים, מושתות על תושבי העיר נתניה והעירייה. לתושבי נתניה מגיע להשתמש בשירותים אלו בחינם, אך אין שום סיבה בעולם שתושב שאינו נתנייתי ישתמש בשירותים אלו חינם על חשבון תושבי נתניה. תושבי נתניה יכנסו חינם בהצגת כל תעודה מזהה, לא חייב כרטיס תושב ואפשר גם להציג צילום ת.ז בטלפון הנייד. נכים מכל הארץ יכנסו חופשי בהצגת תעודת נכה. נשב עם המלונאים ונמצא פתרון הולם לתיירים הלנים בעיר ומפרנסים את נתניה".

תודה שהים בחינם

גם העדכון היה רחוק מלהרגיע לא מעט תושבים זועמים, שתיארו את ההחלטה כהזויה, חצופה וביזיונית. אחרים תהו כיצד ילדים ובני נוער יוכיחו כי הם תושבי העיר בהיעדר תעודות זהות וחלקם, שחישבו כי משפחה שתרצה לבלות בחוף תיאלץ להיפרד מסכום שנע בין 130-150 שקלים, הודו בציניות על כך שהים הפתוח בחינם. "ממש עצוב. גדלתי כל חיי בנתניה ואני אוהבת את העיר, את המשפחה והחברים שלי שעדיין גרים בה", נכתב בין השאר בפייסבוק. "חוף הים היה במשך שנים רבות הבית השני שלי, ועכשיו כשאני לא גרה בנתניה יותר, אני צריכה לשלם? מרים, יש המון חופים וערים סביבי. חבל שאת גורמת לנו לעזוב את נתניה לתמיד, רק בגלל ההתנהלות והזלזול באנשים שעדיין שומרים אמונים לעיר ילדותם".

"אתם כל כך דואגים לתושבים? תדאגו לחנייה חינם כמו שעושים בתל אביב, הרצליה ועוד מקומות שדואגים לתושבים שלהם. העירייה לא תקום ותיפול על עלות של תפעול המעלית", נכתב בתגובה נוספת. "החלטה גרועה ביותר והכי גרוע שעושים דברים מבלי שחברי המועצה הממונים יידעו על כך". בהקשר זה יש לציין כי הממונה על החופים, המשנה לראש העיר טלי מולנר, שוהה בחו"ל ולא עודכנה בנושא. לאחר שהעניין הובא לידיעתה, פרסמה מולנר פוסט בו כתבה בין היתר כי "השימוש במעלית צריך להמשיך להיות בחינם גם לתושבי חוץ ותיירים כפי שהיה עד כה. לעניות דעתי יש כאן החלטה שגויה של אנשי המקצוע ובכוונתי לפעול לביטולה". ימים יגידו האם ההחלטה הבעייתית והמקוממת אכן תבוטל באותה המהירות בה עלתה, או שמא תושבים מחוץ לנתניה שמעוניינים לבלות בחוף הפופולרי ימצאו עצמם מחויבים בתשלום.