ישיבת מועצה ראשונה סוערת במיוחד צילום: נתניה נט 

לאחר טקס מרגש וחגיגי בו נפרדה ראש העיר מחברי המועצה היוצאים וברכה את הנכנסים, התקיימה ישיבת מועצה ראשונה טעונה במיוחד. כל מה שרציתם לדעת על ישיבת המועצה בנתניה, ומי שחשב שישיבת הבכורה של המועצה הנוכחית תעבור בשקט – שיקום 

ההצגה הכי טובה בעיר שבה לנגן השבוע כינור ראשון, עם התכנסותה של ישיבת המועצה הראשונה בקדנציה הנוכחית של ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר. מן הסתם היו מספר שינויים פרסונליים, כמו גם מעבר חד של חברים מן הקואליציה לאופוזיציה ולהפך, אבל הזמירות המוכרות היו ונשארו זהות, ולעיתים אף חריפות אפילו יותר.

תחילה התקיימה פרידה מחברי המועצה היוצאים והרמת כוסית מרגשת לקראת הקדנציה הקרובה. לאחר מכן התקיים  טקס ההשבעה המסורתי, כשהחברים התחייבו לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותם במועצה. בהמשך הועלו שאילתות רבות על ידי חברי סיעת 'דרך חדשה' לנתניה בראשות אבי סלמה. בין השאר העלתה חברת המועצה הטרייה, עו"ד מירב רודה, שאילתות שנגעו לביטחון גני הילדים ובתי הספר, ובנוסף תהתה מתי יסתיימו התקנות מבני הממ"דים בגני הילדים על רקע המלחמה.

הטונים עלו לראשונה בעקבות השאילתא של סלמה בנושא נזק אי אכיפה בחודשיים האחרונים ופגיעה בביטחון התושבים ובסדר הציבורי. "נראה לכאורה כי בחודשים שקדמו למועד הבחירות הוחלט שלא לבצע אכיפה הן בתחומי החניה והן בתחומי האכיפה לשמירת הסדר הציבורי ובכך נעשתה פגיעה כפולה ומכופלת בתושבי העיר כשהלכלוך עלה על גדותיו, וסכנה לשלום הציבור בחסימות צירים בחנייה על אדום לבן ועוד", אמר סלמה. "נראה שהפגיעה הכלכלית בהכנסות העיר הן גם דבר משמעותי".

סלמה הפנה את תשומת לב הנוכחים לכך שההכנסות מהגבייה הלכו וצנחו – 1,134,000 שקלים באוקטובר 2021 לעומת 123,000 שקלים בלבד באוקטובר אשתקד. "זה אומר שאו שקרה משהו לעובדי העירייה, או שלצערי הם קיבלו הנחייה בין לא חוקית להזויה, כדי להקל על בחירות 2023", אמר. התשובה שקיבל הייתה שבמהלך המלחמה היו בנתניה מעל 5,000 מפונים והייתה הנחייה לא לתת דו"חות ומכאן נובע הפער. קשה להגיד שזה סיפק אותו.

מועצת עיר או חיסול חשבונות?

שאילתא טעונה במיוחד הייתה של שלו אלגלי, חבר סיעתו של סלמה, בנושא פעילות לא חוקית לכאורה במימון באמצעות כספי ציבור אנשי קמפיין פוליטי של סיעת 'נתניה אחת', שעסקה בפעילותו של ראש מטה חרדי בשם יוסף עמר, ובין השאר בשאלות מדוע השתתף בהערכת מצב עירונית בזמן המלחמה והאם התקבלו האישורים הנדרשים להעסקתו בחצי משרה בעירייה על מנת לתכלל את הנושא החרדי במקביל לעבודתו כמנהל בית ספר, כמו גם טענות על ניגוד עניינים לכאורה.

סגנית ומ"מ ראש העיר, שירי חגואל סיידון, הבהירה כי עמר גויס כמתכלל 'חרבות ברזל' במסגרת הקצאה מיוחדת לעירייה במימון משרד הרווחה לטיפול במפונים, בהם חרדים. אלגלי שאל שאלת המשך, אך חגואל סיידון טענה שזו לא שאלת המשך ואין לה תשובה כרגע. כאן התערב סלמה וביקש את התערבותה של היוע"משית, בעוד שירי ביקשה שלא יתערב בשאילתות של אחרים.

מכאן הדרך לעימות החזיתי בין פיירברג-איכר לסלמה הייתה קצרה וכללה ירידה לפסים אישיים וסוגיית עבודת סגני ראש העיר במהלך הבחירות. "אבי, אתה לא רוצה להיכנס ברמה אישית", אמרה חגואל סיידון וראש העירייה התערבה: "אבל הוא כן נכנס ברמה האישית".

"הישיבה הזו היא ישיבה למועצת העיר ולא ישיבה לחיסול חשבונות", אמר סלמה וקיבל מיד את תשובת ראש העירייה: "אבל זה בדיוק מה שאתם עושים". כאן הטיל סלמה פצצה: "בניגוד לכל שאר הסמרטוטים, סליחה על הביטוי, חגי חדד הגיע להיות סגן ראש עיר בשם תנועה". שירי לא נשארה חייבת: "סמרטוטים אתה יכול לקרוא רק לסיעה שלך".

"אתם השתמשתם בכספי ציבור כדי לממן קמפיין ואתם יכולים לתבוע אותי אם אני תועה", החזיר סלמה. סגנית ראש העיר הטרייה, טלי מולנר, ניסתה להפנות אותו בנושא הזה לוועדת הבחירות, אבל סלמה לא הרפה ושאל את היועמ"שית האם אי מתן מענה לשאלת המשך הוא דבר הגיוני ונכון. "לסמרטוטים כן", חתמה ראש העירייה. "אני רוצה שיירשם בפרוטוקול שהכינוי שלנו היה 'סמרטוטים' – שהסמרטוטים יענו". עם התנגחויות בוטות שכאלה – כל מילה נוספת, מיותרת.