אופניים חשמליות רישיון נהיגה לאופניים חשמליים צילום: fotolia

בשנים האחרונות מתרחבת התופעה בה בני נוער טסים על קורקינטים ואופניים חשמליים במהירות אדירה, תוך כדי שהם מסכנים את עצמם ואת הולכי הרגל על המדרכות. 

בעקבות כך מפרסמת המשטרה שורה של המלצות, ביניהן חיוב הוצאת רישיון לרכיבה על אופניים חשמליים החל מגיל 16 והוצאת רישיון גם לכלי עצמו

לפני כשנה וועדת הכלכלה של הכנסת אישרה שורה של תקנות, המסדירות רכיבה על אופניים חשמליים והפכה אותה לחוקית. מאז הפכה תופעת האופניים החשמליים למגיפה של ממש, בעוד התקנות הכוללות בין היתר הגבלות על מהירות וגיל רכיבה, בפועל אינן מיושמות. אחת הבעיות המרכזיות שנותרה פתוחה היא תוואי הרכיבה – על הכביש או על המדרכה.

טסים על הכביש עם אוזניות או פלאפון ביד, לא מסתכלים קדימה או לצדדים

במרבית השכונות בעיר נתניה, לא קיימים שבילי אופניים רציפים, מה שמאלץ את הרוכבים הצעירים לבחור באחת משתי אופציות, לרדת לכביש או לרכב על המדרכה. ג', תושבת שכונת אגמים, מספרת: "הם נוסעים על הכביש, עם אוזניות או פלאפון ביד, לא מסתכלים קדימה או לצדדים. בשבוע שעבר חציתי במעבר חצייה עם הילדה שלי, וילד על אופניים חשמליים הגיע במהירות וכמעט נכנס בנו. שלא לדבר על זה שהוא רכב גם בלי קסדה".

סכנה על המדרכה

האופניים החשמליים אולי הופכים את חייהם של בני הנוער לנוחים יותר, אבל עבור רבבות נהגים והולכי רגל, מדובר בסיוט אמתני. בהעדר אכיפה מתאימה מצד הרשויות, הן הממשלתית והן העירונית, הופכים הכבישים, הרחובות והגנים הציבוריים לג'ונגל של ממש. א', אימא לשתיים, תושבת העיר: "אם פעם הייתי צריכה להביט ימינה או שמאלה בעת חציית כביש, היום אני עושה את זה גם בשעה שאני הולכת על המדרכה, בעיקר עם הבנות. אי אפשר לדעת מאיפה הם יגיעו".

אחריות ההורים

גם הנהגים על הכביש לא חוסכים ביקורת על התופעה. "ילדים בני 14,16 פשוט טסים על הכלי הזה. זו תופעה שאין יום שאני לא נתקל בה כשאני נוסע בשכונה", מספר ש', תושב מרכז העיר. "לא מובן לי איך הורים נותנים לילדים שלהם לרכב על הכלי הזה במהירויות האלה, כשהם חשופים לגמרי, בידיעה ברורה שהם רוכבים בכבישים, בלי קסדות, לפעמים גם עם אוזניות על האוזניים או טלפון ביד, לצד כלי רכב גדולים, ומסכנים גם את עצמם וגם את הנהגים האחרים".