העלאת הקנסות לנהגים – חטא על פשע משפטנים: "העלאת הקנסות לנהגים – חטא על פשע" תמונה: עמותת אור ירוק

‏בימים אלה קיבל משרד התחבורה החלטה להעלות את הקנסות המושתים על נהגים. כך למשל, הודיע שר התחבורה כי הקנס על נהיגה במהירות מופרזת יועלה ל-1500 שקלים. לדברי עו"ד עופר חורש העוסק בדיני תעבורה מדובר בחטא על פשע. "נהגי ישראל הפכו לארנק של הממשלה. חסר תקציב? בואו נטיל קנסות – ונעלה אותם עוד ועוד ועוד..." אומר עו"ד חורש.

ממשלת ישראל משיתה מס נוסף על נהגים.

תמונה: עמותת אור ירוק

לדברי עו"ד חורש, נראה כי משרד התחבורה פועל שוב ושוב על מנת להפוך נהגים נורמטיביים לעבריינים. כך למשל, הורדו באורח פלא, המהירויות המקסימליות המותרות בכבישים ובצמתים בהם הוצבו מצלמות – וכן הורדה המהירות שממנה מתחילות המצלמות לפעול ולהנפיק דוחות "העלאת הקנסות היא הוספת חטא על פשע, זהו המשך המגמה בה הוצבו מצלמות המהירות בכבישי ישראל - שעיקר תפקידן - היה ועודנו - לקנוס את הציבור ולשלשל מס חדש לקופת האוצר – וכך קבע גם מבקר המדינה בדו"ח שלו מ- 2015".

פעולה פשוטה של גביית מס

הפינה המשפטית - משפטנים: "העלאת הקנסות לנהגים – חטא על פשע"
השתת קנסות על ציבור הנהגים איננה תופעה חדשה. בשנת 2015 הוציא מבקר המדינה דו״ח נגד משטרת ישראל לפיו 60% מהדוחות הניתנים לנהגים במצלמות המהירות החדשות הן על עברות של ברירת משפט נמוכה - כלומר עבירות קלות, הנושאות קנס בלבד של 250 ש"ח, ללא ניקוד וללא ברירת משפט. "מכך ניתן ללמוד שעיקר תפקידן של המצלמות איננה להוריד נהגים המסכנים את הציבור מהכביש – אלא פעולה פשוטה של גביית מס נוסף מהציבור" טוען עו"ד חורש.
לדבריו, ‏בעבירות מסיווג גבוה יותר, הנושאות כיום קנס של 750 ש"ח יש גם ברירת ‏משפט, וקיימת בהן סנקציה של צבירת ניקוד לנהגים. "הקנס הוא ביטוי לעבירה אבל כבד ככל שיהיה עיקר הטרדה לנהגים רבים נובעת מצבירת הנקודות לחובתו במשרד הרישוי"

המצלמות מתחילות בפעולתן ב-15 קמ"ש מעל המהירות המותרת

לכאורה הפעלת המצלמות חיובית, ודואגת להרתיע נהגים מלנהוג בפראות, תוך הרחקת נהגים עבריינים מכבישי ישראל. אך לדברי עו"ד חורש התמונה האמתית רחוקה אלפי מילין מהמטרות המוצהרות של החוק.
‏"האם נהג הנוסע במהירות של 85 קמ"ש במקום 70 קמ"ש - מהווה סכנה לציבור? התשובה היא חד משמעית - לא!" טוען עו"ד חורש, ומוסיף "גרוע מכך – משרד התחבורה לא דאג רק להצבת המצלמות, אלא גם הורדת המהירות המותרת בקטעי הכביש בהן הן מוצבות – וכל מטרתן של פעולות אלה היא להכשיל את הנהגים ולגבות מהם קנסות גבוהים".
"על תופעת הפללת הנהגים הזו להיפסק, ואני קורא גם למשרד התחבורה וגם למחוקק להפסיק לאלתר את המגמה הזו של הכשלת אלפי אזרחים והטלת מס נוסף על שכמיהם באמצעות מניפולציות על המהירות בכביש, ועל סף העבירות המונפקות ממצלמות העמוד".