הטרדה מינית בתוך המשפחה הטרדה מינית בתוך המשפחה הטרדה מינית בתוך המשפחה | אילוסטרציה: fotolia

מה החוק מתיר ומדוע בתי המשפט מתקשים להכריע בתלונות על הטרדה מינית בתוך המשפחה?

החוק למניעת הטרדה מינית, שינה מן היסוד את גבולות המותר והאסור בהתנהלות של גברים ונשים בארץ והביא למהפכה חברתית, שאפילו היום, כ- 20 שנה לאחר שהתקבל, עדיין מצליח לחולל רעידות אדמה קשות, במקומות עבודה, במוסדות ציבור ובפוליטיקה.


החוק אוסר לא רק על מגע בעל אופי מיני בניגוד לרצון אחד הצדדים, אלא גם על דיבורים מיניים, אווירה מינית, לעג לאדם בשל נטיותיו המיניות וניצול מרות במטרה לכפות יחסי מין, גם במידה ונראים כנעשים מתוך הסכמה מלאה.
לדברי עו"ד עינבר לב, העוסקת בדיני משפחה ובסכסוכי גירושין, תופעות של הטרדות מיניות בין בני זוג רווחות יותר מהמקובל לחשוב, והתופעה גוברת בעתות משבר בין בני הזוג, ובתקופה שבין הפרידה לבין הגירושין, שיכולה להימשך חודשים ואף שנים.
לדברי עו"ד עינבר לב, ע"פ רוב התלונות מוגשות על ידי נשים נגד בעליהן, אך יש גם תופעות הפוכות, והתופעה שכיחה אף בקרב זוגות חד מיניים.

מהי הטרדה מינית?

לדברי עו"ד לב הטרדה מינית תיחשב מגע באשה בניגוד לרצונה המפורש, דיבור מיני בוטה שאינו מקובל על האישה, ושהבעל התבקש לחדול ממנו ואילוץ האישה להיות נוכחת באקטים מיניים שלא רצתה להיות חלק בהם 
בעבר הגיעה אל משרדה של עו"ד לב אשה שטענה כי בעלה נוהג לדבר אליה במילים מיניות בוטות בעת האקט המיני למרות שביקשה ממנו פעמים רבות שיחדל ממנהגו. לדברי עו"ד לב, כל עוד בני הזוג ממשיכים לקיים יחסי מין, חרף התנהגות בוטה של הפרטנר שלהם, קיים קושי להוכיח כי מדובר בהטרדה מינית.
במקרה אחר, הגישה האישה בקשה למתן צו הרחקה נגד בעלה, לאחר שדרש ממנה ללבוש בגדים נועזים לפני האקט המיני, והתעמר בה בגלל סירובה. הנוהג הופסק עם התערבות ביהמ"ש שהורה על הרחקת הבעל מאשתו ומהבית.

מהי הטרדה מאיימת?

הפינה המשפטית - הטרדה מינית בתוך המשפחה

לדברי עו"ד עינבר לב, הטרדה מאיימת מתקיימת כאשר אחד מבני הזוג מציק לרעהו, אם במעקב מתמשך, הצמדות אליו לכל אשר ילך בבית, משלוח אינסופי של מסרונים או שיחות טלפון, בהצצה והשתלת אמצעי תיעוד כמו אמצעי האזנה וצילום. אמנם אין במעשה המטריד אלימות לשמה אולם ההתהלות הזו מעיקה ומאיימת ונתפסת בצורה חמורה ביותר בעיני ביהמ"ש.

האם בתי המשפט רואים בחומרה מקרים של הטרדה מינית במשפחה?

לדברי עו"ד לב, קיים קושי מאד גדול בהוכחת המעשים, וכן מקרים לא מעטים בהם נשים טפלו עלילות שווא על בעליהן במטרה להשיג יתרונות דיוניים כמו הרחקה מהבית, לכן ביה"מש לא מקבל כל תלונה מבלי לבדוק אותה היטב ולמצוא לה בסיס ראייתי.