חידוש דרכון רומני – מה הפרוצדורה? אילוסטרציה | pexels

החוק ברומניה קובע כי הדרכון הרומני עובר בירושה, כך שאם תוכלו להציג מסמכים המעידים על שורשים רומניים שלכם או 3 דורות אחורה תוכלו להיות זכאים לאזרחות רומנית ודרכון רומני

לאורך השנים סבלה רומניה ממשטר דיקטטורי שגרם ליהודים רבים לעזוב את רומניה (או שטחי רומניה הכבושים בתחילת המאה הקודמת) ולהגר למקום אחר, כמובן גם למדינת ישראל. החוק קובע כי אדם שנולד ברומניה, ילדיו, נכדיו וילדיהם של נכדיו – יהיו זכאים לקבלת אזרחות רומנית ודרכון רומני. בשל העזיבה של רומניה וכאשר הדרכון הרומני לא חודש לאורך השנים נשללה למעשה הזכות ויש לפתוח את הזכאות מחדש בתהליך שיכול לקחת בין שנה לשנתיים בממוצע. את התהליך מומלץ לעשות עם חברה המתמחה בנושא. להלן התהליך הנדרש בכמה שלבים להנפקת הדרכון.

#1 – בירור הזכאות:
לפני חידוש דרכון רומני חשוב יהיה לבדוק תחילה את זכאותכם. לצורך כך יש לפנות אל החברה שתסייע לכם בתהליך ותלווה אתכם לאורכו, לשוחח עם נציג החברה ולמסור את פרטיכם. בדרך כלל במהלך השיחה כבר תקבלו הערכה לגבי זכאותכם הפוטנציאלית לדרכון הרומני. לאחר מכן תקבע פגישה פיזית במהלכה תמלאו את הפרטים שלכם, תדונו עם הנציגים המקצועיים של החברה בנושא ותקבלו לוח זמנים משוער להשלמת התהליך. בדרך כלל פגישה זו תהיה ללא תשלום.

#2 – הסכם עבודה ויציאה לדרך:
בשלב הבא תקבלו את פרטי הסכם העבודה, תחתמו על ההסכם ותצאו לדרך. לאחר הפגישה והחתימה על ההסכם (בדרך כלל עד 5 ימי עסקים לאחר מכן) תקבלו מהחברה את רשימת המסמכים שתצטרכו להמציא, כולל מידע וטיפים היכן להנפיק אותם בדרך המהירה ביותר.

#3 – איסוף המסמכים:
לאחר קבלת הרשימה תצטרכו לאסוף ולהמציא את המסמכים הרלוונטיים. חלקם תוכלו להוציא מהאינטרנט וחלקם תצטרכו לקבוע תור לגוף המטפל הרלוונטי. ניתן לזרז את התהליך על ידי טיפול מהיר יותר במסמכים. מהניסיון שלנו זהו השלב שבו מבקש האזרחות נוהגים להתעכב ולמתוח את הזמן, כך ששכל שתדאגו למסמכים מהר יותר כך ניתן יהיה לזרז את הטיפול בתיק שלכם.

#4 – אימות המסמכים:
בשלב הזה תצטרכו להעביר את המסמכים בשפה העברית לחברה המסייעת. את המסמכים הללו החברה תצטרך להפקיד עבורכם ברומניה ולכן תצטרכו לדאוג לתרגום מקצועי של המסמכים ולחותמת נוטריון. לאחר מכן הם ישלחו למשרד החוץ/הדתות בירושלים לצורך חתימה בחותמת אפוסטיל.

#5 – שליחת המסמכים לרומניה ובניית תיק האזרחות:
בשלב הזה נקבל את המסמכים החתומים ונשלח אותם אל הרשויות המקומות ברומניה, באמצעות משרד עורכי דין מקומי. שם יכינו את המסמכים, יגישו אותם אל הרשויות ויפתח את תיק האזרחות שלכם. לאחר פרק זמן מסוים תקבלו את האזרחות הרומנית שלכם ומשם כבר תוכלו לקבל גם את הדרכון הרומני שלכם. במקרים מסוימים ייתכן ותצטרכו להגיע אל הקונסוליה הרומנית בישראל לטקס השבעה מול הקונסול הרומני.