מעבירים את חופשות החגים בנעימים אילוסטרציה | fotolia 

רק סיימנו את חופשת הקיץ והילדים בחופשה, ההורים מאוד עסוקים, ועד ערב החג יש להם לא מעט משימות ומטלות, והרבה פחות זמן פנוי לבילוי עם הילדים. על מנת שנוכל להגיע לארוחת החג רגועים יותר, אפשר פשוט להאציל סמכויות, גם כשמדובר בילדים קטנים. שילוב הילדים היא דרך נהדרת להורים יהיה טיפה יותר זמן פנוי, והילדים ירוויחו חוויה מלמדת על אחריות והתנהלות משפחתית

דמיינו שאת צמד המילים "משעמם לי" תוכלו להחליף ב"אמא תראי איך הצלחתי" - זה אמנם לא יוריד לגמרי את כמות התלונות הקבועות מהילדים על שעמום וחוסר מעש, אבל יפחית אותן באופן ניכר וימלא אותם בתחושת גאווה והישגיות. יותר חשוב מכך, זה יעביר במשפחה שיעור יוצא דופן על הדדיות, עזרה לזולת, כבוד ואחריות משותפת, וכל זאת דרך חוויה משמעותית.

לקראת חגי תשרי שמגיעים בסמיכות לחופשת הקיץ ותחילת שנת הלימודים, יש להורים המון משימות: קניות של מזון, בגדים ומתנות, תכנונים ובישולים, ביקורי משפחה והילדים שמתרוצצים ללא הפסקה כלל לא מקלים. התייעצתי עם המדריכות של המרכזים הקהילתיים בנתניה (מרכז רמת ידין, מזרח ודרום) איזה טיפים יש להן שיבטיחו חוויה רגועה, מהנה ומגבשת בחג:

שתפו את הילדים במשימות ובהכנות לקראת החג החל משיח, קבלת החלטות ויציאה לקניות ועד לניקיון, סדר וקישוט שולחן החג. אפשר להעסיק אותם גם בהכנת יצירות ומשחקים לילדי האורחים הצפויים, לקפל מפיות ועוד סידורי שולחן. במידה והילדים גדולים מספיק להתנהל גם במטבח, אפשר לשלב אותם כהכנת חלק מהמזונות, במיוחד באפייה שלא דורשת שימוש בסכין. כשהילדים יראו את הלחמניות שהן הכניסו יוצאות מהתנור וממלאות את הבית בריח מגרה, הם יתגאו בעצמם אין סוף.
ילדים אוהבים להיות מעורבים ולהרגיש שם חלק מחגיגה גם משימות קלות ופשוטות יכולות להעניק להם תחושת מסוגלות, לכן כדאי לשלב בהכנות גם 'סידור עבודה' של כל המשפחה, כולל ההורים, וכך כולם ידעו מראש מהם תחומי האחריות.
ראש השנה הוא זמן טוב לסדר את הבית לקראת הסתיו והחורף אפשר לעשות יחד עם הילדים סדר בצעצועים, בארון הבגדים, להחליט יחד מה תורמים הלאה וכך הילדים ילמדו על עזרה לזולת ועל מעורבות חברתית.
אם אתם אלו שמארחים השנה יש מגוון של משימות שאפשר לשלב בהן את הילדים והם ישמחו לעשות זאת. אם כל הילדים מתגייסים למשימה, זה גם יתרום לחיזוק הקשר בין האחים. בנוסף, יש גם דרכים להשאיר אותם מעורבים גם סביב השולחן ולהפוך את זמן הארוחה לאינטראקטיבית – המבוגרים יכולים לשאול שאלות טריוויה, לשיר יחד, לשחק ועוד. חשוב מאוד לאפשר להם להיות מעורבים וכמובן גם לפרגן ולשבח אותם על התנהגות טובה, גם אם מדובר בדברים טריוויאליים.

הכינו תוכניות מגירה ידוע שילדים לא יכולים להחזיק מעמד זמן ארוך מדי סביב השולחן. אם יש בין האורחים ילדים, כדאי להכין מראש בחדר הילדים או בפינה אחרת בסלון, עמדת משחקים שקטים, שלא יפריעו לשאר האורחים, כגון פאזל או משחקי קופסא, ניירות וצבעים לציור, כך שהילדים יוכלו לפרוש לעיסוקיהם וליהנות.
חשוב לזכור שאם אתם מארחים, לילדים ובעיקר לקטנים, יש ציפיה מאוד גדולה לקראת ארוחת החג, ובסופו של דבר הם צריכים ליהנות ממנה לא פחות מהגדולים. לכן הקפידו שהם יאכלו כמה שעות לפני הארוחה, שיגיעו רגועים לברכות ולמפגש המשפחתי. חשוב גם להכין אותם מראש ללוח הזמנים, לרשימת האורחים ולציפיות שלכם מהם לארוחה. חשוב מאוד גם לנוח היטב ואולי אף לישון צהריים באותו ערב לפני הארוחה.
שפר מזלכם ואתם מתארחים? מצוין! הביאו איתכם בגדים נוחים להחלפה לאחר הארוחה ולזמן המשחקים, חוברת פעילות או צביעה, חפץ מעבר או כל דבר שיכול להרגיע את הילד, בזמן הארוחה וגם לאחר מכן בנסיעה הביתה.

ראש השנה שמח ושקט

כותבת המאמר – לירי כהן מנהלת תחום הגיל הרך במרכזים הקהילתיים מזרח נתניה