פרסומת באנר עליון עיריית נתניה דף הבית
תמונה: עיריית נתניה  מנקים את חופי נתניה מזיהום וזפת תמונה: עיריית נתניה 

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "אנחנו בוחנים מידע שהתקבל מסוכנות הבטיחות הימית האירופית, שלפיו זוהה בים באמצעות לוויין כתם החשוד כשמן לפני כשבוע, כ-50 קילומטר מחופי ישראל. איתרנו כ-10 אוניות שחלפו במקום, ואחת מהן או יותר עשויה להיות חשודה כאחראית לאירוע החמור שפקד את חופי ישראל" 

תמונה: עיריית נתניה 

מתנדבים הגיעו בסוף השבוע על מנת לנקות את חופי נתניה. מתנדבים שרוצים להמשיך ולסייע מוזמנים לעשות זאת רק בתיאום עם עיריית נתניה, רשות הטבע והגנים ואקואושן.

היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאת בקשר עם גופים בין-לאומיים מאז תחילת אירוע נחיתת גושי הזפת בחופי ישראל, לשם איתור המקור לכך. במסגרת זו, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים - הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר "אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בקשר עם הגורמים האירופים בניסיון לזהות את כלי השיט שהפליגו בקרבת מיקום הכתם במסגרת הזמן המתאימה, על-מנת לגלות את מקור הזיהום. בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.

המשרד מבצע בדיקת עומק למציאת הגורם המזהם מתוך האוניות החשודות ומשתמש בכל האמצעים שברשותו כדי לאתר את כלי השיט המזהם. מתוך עשר האוניות החשודות שעברו במרחב האמור, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביום ה' האחרון ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים. האונייה החשודה האחרת אינה נמצאת עוד בישראל.

ביום שבת בבוקר, טיסת סיור של המשרד להגנת הסביבה איתרה כתמי זיהום בים מול חופי חיפה במספר נקודות. סירות שהפעיל המשרד להגנת הסביבה כדי לבחון את מקור הזיהום מקרוב ולאפשר טיפול שלו בים, לא מצאו את כתמי הזיהום, שייתכן כי הגיעו לחופים באזור כזפת. המשרד להגנת הסביבה פרס ציוד ספיגה בחופי חיפה למיזעור פגיעה בחופים. מעבר לכך, המשרד מדגיש כי טיסת הסיור הראתה כי בכלל המקומות הים נקי, וכל עוד לא מתחוללת סערה נוספת אין עוד כתמי זיהום הניכרים לעין בשלב זה".