רחפן  יח"צ ניסוי רחפני המשלוחים הגדול באזור נתניה רחפן יח"צ

הצצה לעתיד של כולנו - יוצאי חיל האוויר פיתחו טכנולוגיה שתנווט מאות רחפנים שיטוסו בשמי נתניה

תמונה: יח"צ

הטכנולוגיה פורצת הדרך של חברת "איירווייז" הישראלית צפויה לנהל את תנועת רחפני המשלוחים בניסוי הגדול ביותר שנערך אי פעם בעולם, במהלכו יטוסו באמצע חודש מרץ עשרות רחפנים מעל שמי נתניה.
מדובר בניסוי רחב היקף של הממשלה וראשון מסוגו בעולם באזור נתניה, במסגרתו יוטסו עשרות רחפנים במרחב אווירי-עירוני אחד. מטרת הניסוי היא להבין כיצד ייראו השמיים שלנו בעתיד, כשמאות ואלפי רחפנים יטוסו למגוון צרכים – משלוחים, צילום, אבטחה, חקלאות ובעוד תחומים רבים שמשפיעים על איכות החיים של כולנו.
אלא שתנועה של רחפנים רבים מעל אזור מיושב דורשת הכוונה ופיקוח ולצורך כך נבחרה הטכנולוגיה של חברת הסטארטאפ "אירוויז" (Airwayz) הישראלית.
המטרה של הניסוי היא להבין כיצד ניתן לפתור מכשול מרכזי שעומד בפני רחפני המשלוחים: יצירת תשתית טכנולוגית ורגולטורית שתאפשר למספר רב של חברות להטיס מאות או אלפי רחפנים באזור עירוני מצומצם יחסית, כשהם מתואמים ומסונכרנים זה עם זה בזמן אמת - במטרה למנוע תאונות, פגיעה או חדירה לפרטיות של התושבים.

חדשות נדל"ן - ניסוי רחפני המשלוחים הגדול באזור נתניה

תמונה: יח"צ

חברת איירוויז הישראלית, שהוקמה על ידי יוצאי יחידות מובחרות של חיל האוויר הישראלי, נבחרה להוביל את המהלך וזאת הודות לטכנולוגית בינה מלאכותית ייחודית שפיתחה, שמאפשרת לה לנטר את פעילות הרחפנים בשמיים בזמן אמת ולשנות את מסלולם בהתאם למגבלות ידועות מראש, או הפתעות שצצות בדרך. יש שמגדירים את הטכנולוגיה פורצת הדרך של אירוויז כמעין "מערכת רמזורים בלתי נראית בשמיים", בשל היכולת שלהם לנווט את תנועת הרחפנים ולשלוט בכל טיסה שמתרחשת באוויר.

אייל צור, מנכ"ל אירוויז: "בחודש הקרוב תתבצע קפיצת מדרגה טכנולוגית שתציב את ישראל בחוד החנית העולמי של מדינות חכמות שהשכילו לקדם את תחום הרחפנים ולשלב אותם באספקטים שונים של חיי היום היום. הטכנולוגיה שלנו מאפשרת לוודא שהרחפנים טסים לא רק ביעילות אלא גם בבטיחות. כך למשל, חשוב לנו לוודא שהם לא יטוסו מעל גני ילדים בשעות הפעילות או מעל המרפסות שלנו בשעות הערב. אנו מודים לכל הגורמים המעורבים על הבעת האמון בהובלה הטכנולוגית שלנו ונרגשים לקחת חלק בניסוי שיציב את ישראל בחזית העולמית של אימוץ טכנולוגיות הרחפנים לשימושים אזרחיים".

את הניסוי מוציא לדרך מיזם נעמ"ה (ניידות עירונית בממד האווירי) הממשלתי, שהוקם על ידי חברת נתיבי איילון, בשיתוף משרד התחבורה, רשות התעופה האזרחית, מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה ורשות החדשנות. חלק ממטרת הניסוי הינה גם לחשוף לעולם את הטכנולוגיות הישראליות המובילות בתחום טכנולוגיות הרחפנים.
אם הניסוי יוכתר בהצלחה, הוא עשוי לסלול את הדרך להפעיל בעתיד בישראל ציים של רחפני משלוחים מסחריים של חברות שונות, שיטוסו במקביל זה לזה ויובילו פריטים וציוד כמו חבילות, דואר, תרופות, ציוד רפואי, מזון, פריטי מכולת ועוד.