כלביה עירונית   חיות וחיוכים: הכירו את הכלבייה המפוארת בנתניה כלביה עירונית  

תאים מרווחים, חצרות ושטחים ירוקים. ימי אימוץ מוסדרים, התנדבות על בסיס יומי ואפילו שירות לאומי. טיפול בכלבים משוטטים והפיכתם לברי אימוץ. כלביית ג'יגיו בנתניה מציגה אווירה פסטורלית ויחס אישי וייחודי שמסב הנאה רבה הן לחיות והן לאלו הדואגים לרווחתן. הממונה על תיק הווטרינריה בעירייה, אפרים בולמש: "נתניה פורצת דרך בתחום האימוץ של חיות מחמד"

כלביה עירונית  

במבט ראשון, כלביית ג'יגיו בנתניה נראית כאילו נלקחה מגלויה, או לכל הפחות שוכנת במושב פסטורלי. שום דבר שמסגיר מיקום באזור תעשייה עירוני. אלא שבמקרה הזה המציאות עולה על כל דמיון – רווח עצום הן למטפלים והן לבעלי החיים. השם הייחודי של הכלבייה ניתן לה על שם הכלב של אייבי, האשה שתרמה סכום לא מבוטל להקמתה עם סטנדרטים גבוהים ויוצאי דופן עבור דיירי המתחם - תאים גדולים ומרווחים, חצר משחקים ושטחים ירוקים רבים לטיולים.

הכלבייה קיימת כשמונה שנים וחוותה מגמת עלייה משמעותית בתחום האימוץ בשנת הקורונה, בה אומצו כ-250 כלבים. כיום חברים בה כ-40 כלבים ואם חשקה נפשכם בחיית מחמד אהובה, תוכלו להגיע להפנינג חגיגי במסגרת ימי האימוץ המוסדרים בשישי בין השעות 13:00-15:00 ובשבת בין 11:00-13:00. צוותי מסירה והסברה מיוחדים מטעם עמותת "נתניה והרצליה אוהבת חיות" עמלים על הצרכים הייחודיים של כל כלב וכלב, ומתאימים אותו בדיוק לאלו של המשפחה המאמצת.

עיצוב וסטייל - חיות וחיוכים: הכירו את הכלבייה המפוארת בנתניה

אחד הכלבים שממתינים לאימוץ   

מי שמנצח על המקהלה הוא הווטרינר העירוני ד"ר שי מלמן. בשנה האחרונה הוא בנתניה, כאשר לפני כן ניהל במשך 15 שנים את המחלקה הווטרינרית ברמת גן. גם הוא מעיד שחרף ניסיונו העשיר, מעולם לא נתקל במתקן מרשים דוגמת ה-ג'יגיו: "אין ספק שזו הכלבייה הכי גדולה, מרווחת ויפה שראיתי. האווירה כאן נעימה ומסביב הרבה ירוק", הוא אומר בשיחה עם "נתניה נט". "אני מוקסם מכמות האנשים והדינמיקה המטורפת סביב המקום, דבר לא סטנדרטי לכלביות בכלל וכלביות עירוניות בפרט, וכמובן שמח מאוד על העלייה באימוץ הכלבים בשנה האחרונה. מן הסתם יש קשר לקורונה ואנשים התחברו יותר לחיות בתקופה הזו. בנוסף, באוגוסט בדרך כלל מחזירים ונוטשים לא מעט כלבים, אבל השנה אף אחד לא נסע לחו"ל אז גם זה לא קרה. כאשר הכלבים יהיו מספיק שורשיים בבתים, אני מאמין שהם גם יישארו שם ולא יחזירו אותם".

אובר בוקינג

מלמן הוא כאמור מנהל המחלקה הווטרינרית בעירייה. לצדו חשוב לפרגן לרונן חזוט, האחראי הישיר על הכלבייה, שתחתיו שני עובדי עירייה נוספים. מלבדם, ישנו מערך שלם ומרשים שכולו בהתנדבות. מתנדבי הקהילה הם כאמור מעמותת "נתניה והרצליה אוהבת חיות". כ-50 חבר'ה מובילים ופעילים קבועים בכלבייה, רובם תושבי נתניה, ובסך הכל מעל 200 איש שעושים הכל – החל בטיולים, עבור בטיפול וניקוי התאים וכלה באילוף. אותם מתנדבים פוקדים את המקום ברוטציה במשך ששה ימים בשבוע.
זאת ועוד, הכלבייה מוכרת כשירות לאומי, כאשר חלק מהחברים הנם בעלי צרכים מיוחדים וחלקם לא יכול היה להתגייס מכל מיני סיבות או שלא התאימו למסגרת הצבאית. חזוט מעניק לכל אחד מהם יחס אישי ומסגרת מחבקת, בליווי של רכז ובתמיכת צוות הכלבייה. יש מי שמאושרים מהשירות עד כדי כך שהמשיכו לשנה נוספת. היבט חינוכי נוסף נוגע למחויבות אישית בבית הספר, אותה ניתן לבצע בכלבייה. נערים בכתות י-י"א מחולקים לקבוצות של 20 במספר, ומגיעים למקום שלוש פעמים בשבוע. לצד הטיפול בכלבים והטיולים עמם, חזוט מעביר להם פעילויות העשרה הנוגעות לדרכי התקשורת עם הכלב. מספר נערים לא רק ספגו את ערכי המקום, אלא גם אימצו בעצמם כלבים מהכלבייה. "הקשר הוא דו כיווני – גם הכלבים וגם הנערים מרוויחים ממנו", מאשר ד"ר מלמן. "כל ההדרכות והחוגים תמיד אובר בוקינג. מי שלא ממהר להירשם בתחילת השנה מגלה בהמשך שאין לו מקום".

בר - אימוץ

גולת הכותרת נוגעת לטיפול המסור בכלבי בר – כלבים משוטטים שכלל לא מורגלים לבני אדם. "במושבים ובשטחים הירוקים סביב נתניה יש להקות של כלבי בר. לא פשוט ללכוד אותם, וכשמצליחים עליהם לעבור תהליך הסתגלות ייחודי של העמותה", מסביר ד"ר מלמן. "הכלבים הללו לא רגילים לבני אדם ובהתחלה המתנדבים מגיעים רק כדי לשבת לידם בתאים. לאט לאט הכלב מתקרב ורק שבועות לאחר מכן אפשר לצאת לשחק איתו בחצר, כשבשלבים האלה הוא בכלל בלי קולר. לחלק מהכלבים נדרש מאלף מקצועי, ועם חלק העמותה עובדת לבד. בסיום תהליך של חודשים ארוכים הכלב הופך בר-אימוץ. אפשר לטייל איתו עם קולר ורצועה והוא בשליטה". מעל עשרה כלבים כאלה, הישג מרשים לכל הדעות, עברו תהליך מוצלח שכזה בכלביית ג'יגיו.

מה היעדים הבאים לקידום הכלבייה?

"להעמיק את נושא החינוך ולהביא לכאן עוד בני נוער, אני שואף להביא רכז חינוך שיסייע לקדם את הנושא. התגובות בקרב בני הנוער מצוינות, והיעד המרכזי הוא להמשיך ולקרב בין הכלבים לתושבים והקהילה".

הוטרינר העירוני פועל תחת כנפי מינהל האכיפה בראשותו של אלון אהרון, שמוסיף: "אנחנו שמחים שהכלביה שלנו נחשבת לכלביה המובילה בארץ, מרשויות אחרות מגיעים אלינו להתרשמות ולמידה על הפעילות הנרחבת והחשובה שעושים כאן. יש לנו כאן צוות נהדר שעושה עבודת קודש עם כל הלב והתוצאות נראות בשטח".

עיצוב וסטייל - חיות וחיוכים: הכירו את הכלבייה המפוארת בנתניה

חבר המועצה אפרים בולמש והווטרינר העירוני  

סגן ראש העיר אפרים בולמש, הממונה על תיק הווטרינריה בעיריית נתניה, הוסיף: "אישית גדלתי עם כלבים, וכך גם הילדים והנכדים שלי. יש רק טוב בבעלי חיים ובאמצעותם אתה לומד לתת מעצמך. הכלבייה עברה לא רק שדרוג משמעותי, אלא עושים כאן גם דברים נהדרים מעבר לכך. המקום נותן מענה להרבה מאוד מתנדבים וזו ממש מצווה לכלבים, אבל גם לאנשים. כולם נהנים מאוד משיתוף הפעולה הזה. אני ממליץ לכולם להגיע להתנדב בכלבייה, ההתעסקות עם הכלבים משפרת את הבריאות וגם בתקופת הקורונה, כשאנשים לחוצים יותר, זה נפלא עבורם. אני גאה על כך שנתניה פורצת דרך בתחום ומהערים המתקדמות בארץ בכל נושא האימוץ של חיות מחמד".