צרים וצפריר פיירברג איבדו את הראש: המעצר של משפחת פיירברג מרים וצפריר בימים יפים יותר | תמונה: פייסבוק

המעצר של הגברת הראשונה, בנה ובעלה לשעבר בעקבות חשדות על שחיתות וקבלת שוחד הותיר את תושבי העיר בהלם וברגשות מעורבים. אנשים המכירים את הנפשות הפועלות מסרבים להאמין. חבר המועצה רפי ימין: "מרים היא נכס אדיר לעיר נתניה ברמה שאנשים לא מבינים" 

אווירה קשה בעיר נתניה, רגשות מעורבים לגבי הפרשה שמסעירה את העיר, הנושא הוא שיחת היום כמעט בכל פינה בעיר.

 

מרים וצפריר בימים יפים יותר | תמונה: פייסבוק

כך או אחרת, באזור התעשייה, במרכז העיר ואפילו במכולות השכונתיות, שיחת היום היא אחת: מה יעלה בגורלה של ראש העיר המסורה, שמכהנת בתפקיד הגברת הראשונה של נתניה כבר ארבע קדנציות. 

האירוניה בסיפור המעצר המשפחתי, שקיבל תפניות וסחרורים בקצב היסטרי, הוא שביום ראשון השבוע כולם עוד עסקו רק במעצרו של צפריר פיירברג (42), בנה של ראש העיר, עו"ד בתחום הנדל"ן, נשוי+3, שנעצר עם שלושה בכירים נוספים בחשד שקיבל שוחד עבור אדם אחר בתמורה לקידום פרויקטים בתחום הנדל"ן, בהם פרויקט קורל היוקרתי. על פי החשד, היקף העבירות נאמד במיליוני שקלים. בהמשך נעצר גם אלי פיירברג, האב והבעל לשיבר ואז הגיעה התפנית הגדולה בה נעצרה הגברת מריים פיירברג.

אכפתי, חברותי, חנון

בניגוד לפרסומים לפיהם היה צפריר מעורב כביכול בעיריית נתניה הרבה מעבר למקובל וניצל את מעמדו כ'בן של', חברי מועצה עמם שוחחנו תיארו דמות חיובית של תושב אכפתי שטובת העיר עמדה תמיד לנגד עיניו.
"צפריר בחור נבון, רציני ואחראי, שפעל תמיד לטובת העיר בנאמנות ובאכפתיות", אמר סגן ומ"מ ראש העיר, אלי דלל. "זה מוזר והפתיע אותי ברמה גבוהה, כי האופי שלו לא מתאים לחשדות האלה".
"צפריר בחור טוב, חבר טוב ואיש עם לב זהב שאני מאוד מעריכה", הוסיפה סגנית ראש העיר, שירי חגואל. "אני מאמינה שאחרי שיבדקו במשטרה ובמערכת המשפט את חומר החקירה, יגיעו למסקנה שאין לו חלק בשום דבר. מנסים להפעיל לחץ על המשפחה בפן הרגשי והתחושה היא שאם צפריר לא היה הבן של מרים, הוא לא היה נעצר".
חבר המועצה רפי ימין: "הוא חנון, ומי שמכיר אותו יודע את זה. אם אלך מאחורי צפריר ברחוב אראה בחור שאוסף ניירות וזורק לפח, מאוד חברותי והכי טבעי שאנשים פונים אליו כי הוא 'הבן של' ואוהב לעזור לאנשים. מעבר לכך, הוא מאוד רגיש וקשה לראות אותו במצב הזה. לגביי ההתנהלות שלו בעירייה, הוא לא מגיע לשום ישיבה, זה בולשיט שאנשים ממציאים. וא נכס לעיר, פעיל חברתי ואדם שאכפת לו".

עיצוב וסטייל - איבדו את הראש: המעצר של משפחת פיירברג

 "הוא חנון, ומי שמכיר אותו יודע את זה" | תמונה: פייסבוק

שומר הסף של אמא

חברה קרובה המכירה היטב את התנהלותו של צפריר פיירברג בשנים האחרונות, שפכה אור על מערכת היחסים הייחודית שלו עם אמו: "יש בין צפריר למרים אהבה מטורפת, הערצה ודאגה. הוא ממש חי ונושם אותה ברמות מטורפות", סיפרה. "בכל פעם שהיה יכול למנוע מבעיה להגיע לפתחה, היה עושה זאת. אם שמע שצפויה הפגנה נגד אמא שלו, הוא היה מתקשר ומתחנן שיבטלו אותה. האינטרס שלו היה שלא יגיעו אליה ולא יציקו לה. פשוט הגן עליה כל הזמן ואפילו דאג שיגיבו, במידה והיו פוסטים שהכפישו אתה בפייסבוק. הוא לא לוחם, אלא שומר הסף של אמא שלו. פשוט עובד מבוקר עד לילה בהגנה עליה".
ואיך מרים הגיבה להתנהגות הזו?
"היא הייתה כועסת שהוא מתערב לה בדברים ומאוד לא אהבה את זה. לדעתי היא לא ידעה עד כמה הוא מעורב. היא ידעה שהוא עסוק בדברים מאחורי הקלעים אבל היה לה נוח לא לדעת יותר מזה. אם חברי מועצה היו רוצים משהו תמיד פנו אליו. הוא חבר קרוב שלהם. אני בהחלט יכולה לומר שלדעתי הוא עשה בעירייה מה שהוא רצה, אם כי למטרות טובות, כי יש בעירייה חלמאות נוראית".
את מאמינה שהוא קיבל שוחד?
"לא. אני אף פעם לא ראיתי אותו בסיטואציה כזו ומאוד הופתעתי כשנעצר. הוא חנון, איש משפחה שמחויב מאוד לילדים שלו וקשה לי מאוד להאמין שהתקבלו פה כספים. ידוע שיש קומבינות בוועדות האלה, אבל בטח לא ברמה הזו. בשורה התחתונה, לצייר את צפריר כאדם שניצל את כוחו ומעמדו יהיה לא נכון".

עיצוב וסטייל - איבדו את הראש: המעצר של משפחת פיירברג

חוגגים ביום הולדת של יוסי דורון, יוסי מכלוף ושירי חגואל סיידון | תמונה: איציק בן שושן

מערבים הורים

בדיעבד, כאמור, מעצרו של צפריר היה רק קצה הקרחון. בבוקר יום רביעי נעצרו ארבעה חשודים נוספים, בהם אלי פיירברג, בעלה לשעבר של ראש העיר ואביו של צפריר, שחשוד גם הוא בקבלת שוחד בפרשה שזכתה לשם הקוד 255.
בשעות הצהריים של יום רביעי הוטלה הפצצה האמיתית, עם מעצרה הרשמי של מרים פיירברג-איכר, לאחר שנחקרה קודם לכן באזהרה בשעות הבוקר. מעצרה, כמו גם מעצרו של אלי פיירברג, הוארך בשישה ימים.
יש לציין כי מעצרה של פיירברג-איכר הגיע שעות ספורות לפני ישיבת מועצת העיר. למרות הניסיונות לשדר עסקים כרגיל, התקיימה הישיבה תחת האווירה הקשה והטעונה של המעצר המשטרתי. בישיבה עצמה חיזקו חברי המועצה את ידיה של ראש העיר, אך לפניה ואחריה לא יכלו שלא להתלחשש ביניהם בדבר זהותם של שאר הבכירים שנעצרו.

"אף אחד לא יכול להחליף אותה"

אתמול (חמישי) הגיעו לא מעט חברי מועצה, בהם סגנית ראש העיר, שירי חגואל, יוסי דורון ורפי ימין, לבית המשפט המחוזי בלוד, במטרה לחזק את ידיהם של מרים וצפריר, ואף נכחו בערעור על הארכת המעצר של צפריר, שנדחה בסופו של דבר, והוא צפוי להישאר במעצר לפחות עד יום ראשון. בדיון נוסף הוחלט לקצר ביום את מעצרה של מרים פיירברג
"מה שמרים עושה, עשתה ותעשה למען העיר הם דברים מדהימים", אמרה שירי חגואל. "העיר חוותה התפתחות יוצאת דופן, היא שינתה את התדמית של העיר וזה נזקף לזכותה. בשם חברי המועצה ובשמי אנחנו מחזקים ועומדים מאחורי מרים, סומכים על המשטרה שיבדקו הכול בצורה יסודית וממתינים לבשורות טובות בעניין".
"מרים היא נכס אדיר לעיר נתניה ברמה שאנשים לא מבינים", הוסיף רפי ימין. "היא משרתת את העיר הזאת 40 שנה והפכה אותה למעצמה שנמצאת כל הזמן בתנופה. אדם חף מפשע כל עוד בית המשפט קבע אחרת וזו צריכה להיות נקודת המוצא שלנו. יש לנו אחריות, אנחנו מייצגים את התושבים והעיר תמשיך לצעוד קדימה".
סגן ומ"מ ראש העיר, אלי דלל, הוסיף: "ראש העיר תרמה, תורמת ותמשיך לתרום למען העיר נתניה. מעבר לכך, התושבים יכולים להיות בטוחים שהעירייה תמשיך לפעול למענם במקצועיות, בשקיפות ועל פי החוק".
מקורבת למרים פיירברג-איכר, שמכירה אותה כמעט שני עשורים, סיכמה: "היא אישה נקייה וטובה, והמעצר לא מסתדר לי עם מי שהיא. בסופו של דבר אני מאמינה שהיא תצא מזה מחוזקת ולא תורשע בפלילים. ברור לי שהיא תישאר ראש עיריית נתניה ואין אף אחד אחר שיכול להחליף אותה".