איריס קולטוצ'ניק טיפול באמצעות בעלי חיים: לא מה שחשבתם איריס וחברים

מאז ומתמיד, ילדים אוהבים חיות ומזדהים איתן. על בסיס הזיקה הזו, צוברת לאחרונה פופולאריות של ממש שיטת הטיפול הרגשי בילדים בעזרת בעלי חיים. "בעלי החיים מעניקים לילד חוויה של קבלה ללא תנאי ושל אהבה שאינה תלויה בדבר", מתארת איריס קולטוצ'ניק, פסיכותרפיסטית בתחום

בחצר הפסטורלית של איריס קולטוצ'ניק, גרים בשלווה ובנחת מגוון רחב של חיות מבויתות, ביניהן: ארנבים, כלבים, צ'ינצ'ילות, תרנגולת, תוכים צייצנים, חתולה, צבים ונחש ידידותי. כולם יחד עוזרים לילדים שמגיעים לטפל בהם להתגבר על קשת רחבה של בעיות, החל מהפרעות התנהגות, דרך טראומות ועד עצבות ודיכאון.

חיבור מפרה בין ילדים ובעלי חיים

את הצורך העז שהיה לה כילדה בחיית מחמד, מגשימה היום איריס קולטוצ'ניק, תושבת נתניה, מטפלת מוסמכת בעזרת בעלי חיים ובוגרת בפסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית (CBT), דרך עזרה לאחרים. "הצורך בחיבור רגשי עם חיה, היה טבוע בי מילדות, אך לא מומש. כבר בלימודי באוניברסיטה הבנתי שהכיוון שלי הולך להיות התחום הרגשי, ואז גם הקמתי חברה של חוגי טבע ופינת חי בחצר ביתי, כאשר הרצון המרכזי היה ליצור חיבור בין ילדים לבין חיות".

אל תחום הטיפול בעזרת בעלי חיים, התוודעה איריס לפני 15 שנה. היא מספרת שכבר אז, עוד בשנותיה הראשונות בעבודה עם בעלי חיים וילדים, גילתה את היתרונות הגדולים שבקשר בין השניים. "בין ילד וחיה נוצר חיבור רגשי מאד גדול שמבוסס על מגע, קירבה חום ואהבה. ילד בדרך כלל רגיל לקבל, אבל בחיבור עם בעל החיים, מתגבר הרגש של הנתינה והטיפול במישהו אחר".

עיצוב וסטייל - טיפול באמצעות בעלי חיים: לא מה שחשבתם

טיפול בקשת של בעיות

העבודה עם בעל החיים מאפשרת לילד לשנות את תפיסת המציאות שלו ולאמץ דפוסי מחשבה חדשים, שמעצימים את הדימוי העצמי שלו. עצם היכולת שלו להעניק לחיה – אהבה, מזון, תנאים, גורמת אצלו לשינוי בדפוסים ולפורקן רגשי, שתורמים להגברת המוטיבציה שלו להתמודדות ולשחרור מלחצים.

"ילדים מגיעים אלי עם מגוון של בעיות. מספרת איריס. "חרדה חברתית, פחדים, טראומות, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התנהגות. לכל בעיה מותאם סוג טיפול שונה, אבל בבסיס של כל הטיפולים עומדים שלושה עקרונות: הכלה, נירמול ודגש על 'ביחד נתגבר'".

איריס מספרת על ילדה בת 8 שהגיעה אליה עם חרדת נטישה ופחדים בעקבות טראומה קשה שחוותה. "הילדה התחברה מהרגע הראשון למכרסמים. המטרה הייתה לגרום לה לפרוק רגשות בעזרת הטיפול בהם. ישבנו יחד בחדר ובנינו להם בתים, כך בעצם החל תהליך של ריכוך שהמשיך להבעת אהבה כלפי המכרסמים ורצון לנתינה. בשלב השני שילבתי גם את ה-CBT, ויחד החצנו את הפחדים בעזרת כלים של הומור. ככל שהילדה פרקה יותר בעזרת הנתינה לחיה והאנשת הפחדים, כך היא השתחחרה מהמצוקות שלה".

המטרה המרכזית של הטיפול בכל ההפרעות היא להביא את הילד לחוות חוויה של הצלחה. כך למשל, המטרה בעבודה עם ילד שסובל מהפרעת קשב, תהיה להגדיל את משך היכולת שלו להתרכז ולנתב את האנרגיות שלו לאפיקים חיוביים. "בעבודה עם החיה, ילד שכזה, קודם כל לומד גבולות. הפידבק החיובי שהוא מקבל ממני ומבעל החיים, והסבלנות הנדרשת ממנו, יוצרים אצלו מוטיבציה גבוהה להמשיך בדפוסים החדשים שהוא לומד לאמץ".

מסר להורים

לסיום, לאיריס יש גם מסר חשוב להעביר לנו, ההורים. "הטיפול לא יכול להצליח ללא תמיכת ההורים. ההורים הם סוכני השינוי והם הדמויות הדומיננטיות ביותר עבור הילד. הם צריכים להעצים את הילד, על מנת שהילד יאהב ויעריך את עצמו, וידע לנצל את החוזקות שלו. ארבעת הדברים שהם הבסיס, לטעמי, בקשר בין הורה וילד הם 'חם-חם' – חיוך-מגע-חיזוק-מחמאה'.