אמלי שוורצמן  הניצחון של אמלי  אמלי שוורצמן. צילום באדיבות עיריית נתניה

אחרי שעיר שלמה לקחה חלק במבצע התרמה נרחב שאיפשר את יציאתה לטיפול ייחודי בניו יורק, חזרה השבוע הילדה אמלי שוורצמן לארץ אחרי שהטיפול הוכתר כהצלחה. בראיון בלעדי ל'נתניה נט', מספרת אמה מרינה על המסע השוחק והלא נגמר, שמלווה ברגעי חרדה לצד אופטימיות גדולה, "כשאמלי תחגוג בת מצווה, נדע שניצחנו".

אחרי שנתיים של סבל וייסורים, רגעי חרדה ופחד וטלטלה בין תקווה לייאוש, חזרו השבוע, אמלי שוורצמן בת ה-4 ואימה, מרינה, משהות של שלושה חודשים במרכז הגדול בעולם לטיפול בסרטן, בארה"ב. הטיפול החדשני שעברה אמלי הוכתר כהצלחה וחייה של הילדה ניצלו בזכות תושבי נתניה, שלא נותרו אדישים לגורלה ואספו סכום של 300 אלף דולרים עבור הטיפול מציל החיים.      

תושבי נתניה פתחו את הלב והכיס למען אמלי

אמלי, בתם של מרינה וגנאדי שוורצמן משכונת "גלי ים", הייתה ילדה בריאה ומלאת שמחת חיים, עד שבגיל שנתיים וחצי התגלה, כי היא סובלת מגידול מוחי ממאיר, סרטן אלים במיוחד שאינו מגיב לכימותרפיה ולהקרנות. אמלי עברה שלושה ניתוחי ראש, הקרנות ושלושה סבבים של כימותרפיה, ולאחריהם עברה שלוש השתלות מח עצם. אולם, הסרטן סירב להרפות והמשיך להתפשט בגופה. הדבר היחיד שיכול היה להציל את חייה של אמילי, היה טיפול חדשני בעירוי נוגדנים לתוך נוזל המוח (CSF), שמתבצע אך ורק במרכז הסרטן הגדול בעולם Sloan Kattering שבניו יורק. עלות הטיפול עמדה על 300 אלף דולרים – סכום שלא היה בידי המשפחה.

הוריה של אמילי פנו לקהילה המקומית, וזו לא נותרה אדישה. בחסות ארגון 'קו לחיים' ועיריית נתניה, התגייסו תושבי העיר מקטן ועד גדול למבצע התרמה חסר תקדים, במטרה לאסוף את הסכום המבוקש. "אני לא יכולה לדבר על זה מבלי להתרגש. אנשים שמעולם לא הכרתי, עשו הכול כדי שאמילי תחיה". אומרת מרינה שוורצמן. "כל מה שרצינו, היה להגיע לבית החולים בניו יורק, וכל שקל שנאסף על ידי תושבי נתניה, קידם אותנו אל המטרה. עיריית נתניה, תושבי העיר, הקהילה היהודית בניו יורק – כולם התגייסו, והצילו את חייה של הבת שלי".

אופטימיות זהירה

הטיפול הניסיוני בארה"ב אומנם הוכתר כהצלחה, ואמילי הקטנה נמצאת כבר בביתה בנתניה, אבל הדרך שלה להחלמה מלאה עדיין ארוכה. "אנחנו מאד אופטימיים, במיוחד אחרי התהליך המוצלח שאמילי עברה", המשיכה מרינה. "אבל התוצאות אינן מהיום למחר, ייקח עוד כמה שנים עד שנדע שהסיוט הזה מאחורינו. המתנה הכי גדולה שנוכל לקבל היא, שבעזרת השם, אמילי תגיע לגיל בת מצווה. רק אז נדע שהכול מאחורינו".

 לעזור לאנשים במצב דומה

למרינה חשוב להעביר מסר נוסף לאנשים שיש להם בן משפחה חולה. "כשאנחנו התחלנו את גיוס הכספים, התקשרו אלינו אנשים שהיו במצבים דומים והציעו את עזרתם. כשדבר כזה קורה, בהתחלה יש אי וודאות גדולה ויש הרבה מאד מידע שלא נגיש לכל אחד. אני אשמח לעזור במתן אינפורמציה לאנשים שנמצאים במצבים דומים. יש הרבה פרטים שצריך לדעת. קשר עם עמותות שמסייעות בגיוס כספים, בדיקות שצריך לעבור. בניו יורק, היכן שאמלי עברה את הטיפול הניסיוני, אוכל לסייע ביצירת קשר עם אנשי הקהילה היהודית שם, במציאת מלונות דירות קרובים שאפשר להתאכסן בהם בזמן הטיפולים. זה מידע חשוב מאד שרק מי שעובר את זה נחשף אליו".