ראש העיר מרים פיירברג איכר | צילום: נתניה נט "כשמרים הולכת ברחוב זה נראה כמו חגיגות יום העצמאות" ראש העיר מרים פיירברג איכר | צילום: נתניה נט

כמעט שלוש שנים עברו מאז נעצרה ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, ונחקרה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים. עם סגירתו של התיק השבוע, מספר חברה הקרוב, עו"ד בני כץ, על ההקלה, הברכות והחיזוקים מרחבי תבל, אך גם יודע שייקח זמן עד שתעכל את הבשורה הגדולה

מרים פיירברג-איכר לא תשכח לעולם את ה-23 ביוני 2019, יום ראשון השבוע, אז קיבלה הודעה רשמית מפרקליטות המדינה על סגירת תיק החקירה בעניינה. כמעט שלוש שנים עברו מאז נעצרה בתחילת חודש ספטמבר 2016 ונחקרה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים. כשלוש שנים בהם נחשפה לביקורת אישית וציבורית מכל כיוון, הרבה מעבר לגבולות נתניה, הגיעו לקצן בתחושת הקלה גדולה עם הזיכוי הרשמי. "לאחר כשלוש שנים בהן רבצה עננה כבדה על ראשי, אני מברכת על ההחלטה הראויה לסגור את התיק, שמחה שהאמת יצאה לאור ומודה על כך לפרקליטות", הגיבה ראש העירייה לאחר ההחלטה. כזכור, פיירברג-איכר נחקרה בין היתר, בגין חשדות לפיהם פעלה בניגוד עניינים בתהליכי תכנון ורישוי לטובת מקורביה ולטובתה, במסגרת טיפול העירייה במיזמי בנייה שונים. בין המיזמים היה "פרויקט קורל", בו ראש העירייה עצמה רכשה קרקע לדירה. כן נחשדה פיירברג-איכר בכך שקיבלה שוחד במסגרת משא ומתן לרכישת שירותי בנייה במסגרת מיזם זה.

אנשים בנתניה - "כשמרים הולכת ברחוב זה נראה כמו חגיגות יום העצמאות"

פיירברג. חוגגת את הנצחון 

"לאחר סדרת דיונים בראיות ומשמעותן, שהתקיימה בהשתתפות גורמי פרקליטות ומשטרה, במסגרתה נבחנו ממצאי החקירה בעניינה של ראש העירייה, החליט פרקליט המדינה לאמץ את עמדת המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים) ועמדת המחלקה הכלכלית, לפיה הגם שראש העירייה לא נהגה כמצופה מאדם במעמדה, התמונה הראייתית שהתגבשה אינה מספיקה להביא להגשת כתב אישום בחשדו שנבחנו", נמסר מפרקליטות המדינה. מקורבים לראש העירייה ציינו כי ידעו כבר לפני כחודש וחצי שהתיק צפוי להיסגר, אך שמרו על איפוק והמתינו עם השמחה להודעה הרשמית. "עמדתנו לאורך כל הדרך הייתה כי אין כל אמת בחשדות. משכך, סמוכים ובטוחים היינו כי לאחר שהפרקליטות תבחן את הדברים כהווייתם – תגיע היא למסקנה מושכלת כי לא דבק כל רבב בהתנהלותה של הגברת פיירברג-איכר", הבהיר בא כוחה של ראש העירייה, עו"ד נתי שמחוני. יש לציין כי בד בבד עם סגירת התיק בעניינה, הודיעה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה לב"כ של סגן ראש העירייה, שמעון שר, כי היא שוקלת להעמידו לדין, בכפוף לשימוע, בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

אנשים בנתניה - "כשמרים הולכת ברחוב זה נראה כמו חגיגות יום העצמאות"

עו"ד בני כץ ומרים פיירברג איכר

לא נוטרת טינה

מי שליווה את פיירברג-איכר לאורך כל התהליך הוא עו"ד בני כץ, ראש אגף חקירות לשעבר במרחב שרון וחבר קרוב. "אני לא חושב שמישהו יכול לספור את כמות האנשים שמתקשרים אליה, משאירים הודעות ושולחים פרחים. מדובר בעשרות אלפים, כולל פיגורות חשובות מכל העולם", הוא מספר על הימים שאחרי. "אני כבר לא מדבר על מה שקורה כשהיא הולכת ברחוב, זה פשוט נראה כמו חגיגות יום העצמאות. יחד עם זאת, ברמה האישית לוקח זמן לעכל בשורה בסדר גודל הזה כי בכל זאת זו מלחמה של כמה שנים שגררה עייפות, אבל למרים יש אנרגיות שאני לא יודע מאיפה היא שואבת אותן והיא ממשיכה לרוץ, להשיב ולהודות לכולם. הכי מדהים הוא שהיא לא נוטרת טינה לאף אחד".

"אני מכיר את חומר הראיות זמן רב לפני שהפרשה התפוצצה. כבר ביום שנעצרה וזה היה שוק גדול לכולנו, אמרתי בצורה ברורה: אין ראיות והתיק אפילו לא יגיע לכדי שימוע, משום שבסופו של דבר מדובר באיזושהי טענה של נתינת אישורים לנכסים שבבעלותה תוך ניצול אינטרס אישי", מתייחס עו"ד כץ לפרשה. "היה ברור שבנכסים המדוברים ההיתרים ושינוי הייעוד בוצעו הרבה קודם לתקופתה, כמו גם העובדה שעברו את כל הגורמים המקצועיים ובמצב כזה מרים היא חותמת אחרונה ובעצם אין לה סיי. היא לא יכולה 'לא לחתום'. היא גם הודיעה קבל עם ועדה שמדובר בנכסים שלה. בנוסף, כדי לקשור בן אדם לחתימה על היתר או על כל מסמך שיוצר זיקה ואינטרס אישי, צריך להוכיח ברמה משפטית-קונסטרוקטיבית ולמעלה מכל ספק סביר שהוא ידע על כך. זה לא קרה".

על הרלוונטיות הציבורית-מוסרית בנושא הוסיף עו"ד כץ: "כדי שהרלוונטיות הזו תוכל לשאת משקל יותר מדיבורי סרק, גידופים או טוקבקיסטים חסרי אחריות, צריך להראות שנעשו פה לכאורה דברים שאסור היה לעשות אותם. במקרה הזה לא הוכחה אפילו הנקודה הבסיסית, תוך האמירה הפסולה בעיני בכל נורמה או פרספקטיבה - 'לא יכול להיות שהיא לא ידעה'. זה לא מתאים, אבל אישיות ציבורית צריכה לדעת לספוג את זה".

אם הכל ברור ודבר לא הוכח כנגדה, למה הפרשה נמתחה על פני כמעט שלוש שנים?

"בתיק שיש בו הרבה מאוד חקירות ומעורבים שהיחסיות ביניהם שונה, מיישרים קו. בעגת החקירות זה נקרא מכנה משותף שלא שוברים אותו ותמיד יהיה הכי נמוך שאפשר. יש הרבה חשודים באירועים שונים עם עדים שונים ובמצב כזה, גם כשברור שלחלק מהם רמת ההאשמות פחותה, משאירים את העניין פתוח עד להחלטה על שימוע או אחרי שימוע. כבר קרו מקרים שהודיעו לאדם על סגירת תיק מחוסר ראיות ופתאום הגיעו השותפים שלו או מעורבים אחרים, השמיעו טענות שהמשטרה לא ידעה עליהן וקשרו אותו שוב לעבירות".