"אני המועמד המוביל להיות ראש העיר הבא של נתניה" אבי סלמה

אבי סלמה הודיע לפני כחודשיים שירוץ לראשות העירייה ומאז זוכה לחיזוקים ותגובות חיוביות. בראיון חגיגי הוא מספר על התכניות לעתיד, מסביר מה צריך לשנות כדי לקדם את נתניה לשלב הבא, מתייחס לתפקודה של מרים פיירברג-איכר ויודע בדיוק איפה תראו אותו בסוף אוקטובר 

כשעה שתכליתה שיחה צפופה עם אבי סלמה לא מותירה מקום לספק: האיש מוכוון מטרה ויודע בדיוק מה התואר החדש שיוצמד לשמו בסוף אוקטובר השנה: ראש העיר החדש של נתניה. כחודשיים עברו מאז הודיע סלמה רשמית כי יתמודד לראשות העיר, ומאז הוא צובר תאוצה וגם הרבה תומכים, כפי שהוכח באירוע הרמת הכוסית לכבוד חג הפסח שערך במלון פארק בנתניה בהשתתפות מאות תושבים.

בין השאר הבהיר באירוע יו"ר סיעת 'דרך חדשה' כי "הבנתי מהרגע הראשון שהמסע לדרך חדשה הוא הכרחי, אבל בזכותכם אני מבין כמה הוא גם נחוץ ודחוף. החודשיים האחרונים פשוט הוכיחו כמה הבנה עמוקה יש לתושבי העיר, כמה רצון יש לשינוי וזה נכון בכלל המגזרים ובכל השכונות. בכל מקום שאני מגיע רואים את הזיק בעיניים של אנשים שבאים ותומכים ורוצים להיות חלק מהדרך החדשה שנתניה צריכה".

"עוד ועוד אנשים מצטרפים לדרך החדשה שאני רוצה לייצר בנתניה, זאת מתוך הבנה שהעיר צריכה לעלות על דרך המלך", פותח סלמה בראיון חג לאתר 'נתניה נט'. "בינוניות ועייפות מאפיינים את ההנהגה הקיימת ובדרך זו נתניה לא תוכל לעלות לשלב הבא".

לסלמה אין ספק שנתניה בשלה לשינוי בעמדת ראש העירייה, קל וחומר כאשר מדובר במרים פיירברג-איכר שמכהנת בתפקיד מאז 1998 כבר 25 שנים. "יועץ התקשורת ממי פאר הבהיר באופן מובהק בכנס ועידת תאגידים שהתקיים לפני כשבועיים באילת שראשי ערים שמכהנים כל כך הרבה זמן צריכים מאוד להיזהר מסיכוי להפסד, כמו שקרה לשלמה בוחבוט במעלות או ליעקב טרנר בבאר שבע, אומר סלמה. "יש כיום מגמה כלל ארצית של ראשי ערים צעירים שהפכו את העיר לסיפור הצלחה. העיר צמאה לשינוי בכל המישורים – מביטחון אישי וקידום נוער, חינוך וניקיון, עבור בתעסוקה והתחדשות עירונית וכלה בנושא השירות לתושב, שנמצא במצב ירוד שמתאים לכל המאוחר לסוף שנות ה-90. הרצון בשינוי נראה היטב גם בפעילות שלנו בשטח וגם בסקרי עומק וקבוצות מיקוד שאנחנו עורכים מעת לעת".

אלו תגובות אתה מקבל מאז שהכרזת על מועמדותך?

"בארבע השנים האחרונות כיהנתי כחבר מועצה בהתנדבות והתושבים נחשפו ליכולות שהבאתי מקריירה בנקאית וניהולית של כ- 20 שנה. אני מתכוון לעזוב את תפקידי כמנכ"ל נציגות של בנק שוויצרי כדי לתת את כל כולי לנתניה שאני כה אוהב. יש כיום בעיר הבנה שאני יכול להוביל את נתניה לשלב הבא שהיא זקוקה לו תוך ריענון של הנהלת העיר וקידום תפישות ניהוליות עדכניות. רוב התגובות תומכות ומחבקות, אם כי כמובן יש גם מיעוט תגובות בסגנון 'רק מרים'. גם זה קיים".

לאחרונה הודיעה ראש העירייה שתרוץ לקדנציה נוספת, השישית במספר. קשה לי להאמין שהופתעת.

"לא הופתעתי, בעיקר מכיוון ודפוס ההתנהגות דומה לזה של ההתמודדויות האחרונות. רגע לפני הבחירות מתעוררים לעשייה אחרי תרדמת ארוכה של ארבע שנים. פתאום עולות נקודות שנשכחו והתייחסות לשכונות שנזנחו. חשוב לי להדגיש שבתחילת דרכה עשתה מרים הרבה דברים טובים למען נתניה, אבל עייפות החומר מצביעה על כך שנתניה זקוקה לדרך חדשה. אם להתבסס על הסקרים, אני המועמד המוביל להיות ראש העיר הבא של נתניה".

תושבים כלקוחות

אבי סלמה (40) מתגורר בצפון העיר. נשוי למעיין ואב לאוריה בת ה-14 ואיתמר בן ה-12. עוסק כ-20 שנה בתחום הניהול והבנקאות וכבר בגיל 31 ניהל סניף בנק, מהצעירים ביותר בארץ. כיום מנהל נציגות של בנק שוויצרי, תפקיד אותו הוא צפוי לעזוב במידה וייבחר לראשות העיר.

בהרמת הכוסית שקיים לאחרונה התייחס סלמה למציאות המורכבת בארץ על רקע המחאות והרפורמה המשפטית. "אני מרגיש חובה להתייחס לאירועי השבועות והימים האחרונים כיהודי, כישראלי, כציוני וכנתנייתי. אני חייב לומר שבשבילי חג הפסח הוא החג שעם ישראל עבר מעבדות לחירות, יציאת מצרים הוא סיפור של 12 שבטים שהפכו לעם אחד, כבר אז נטמן כוחו של העם באחדותו", אמר סלמה. "בימים אלו של חוסר הסכמה בנושאי מהות, אני חושב שכולנו צרכים לנהוג באחריות, לזכור שכוחנו באחדותנו זו לא סיסמה, אלא צוואת הדורות שהיו בגולה 2,000 שנה וחזרו לציון מתוך תקווה, הגשמת חלום ובניית עתיד טוב יותר. מדינת ישראל ועם ישראל גדולים מכולנו ואין לאף אחת ואף אחד זכות לפגוע בה. עלינו לזכור שיש לנו מדינה אחת ואין לנו ארץ אחרת – ותמיד תמיד עם ישראל חי".

במידה ותיבחר, מהם הדברים המרכזיים שבכוונתך לקדם בעיר?

"בראש ובראשונה אני שם לנגד עיני את נושא השירות לתושב. אנחנו צריכים להתייחס לתושבים כאל לקוחות, כי לא יכול להיות שאנשים ישלמו דמי שימוש גבוהים כמו ארנונה, ובפועל לא יקבלו כמעט שום שירות, אלא אם יש להם קשרים או פייסבוק עם הרבה חברים שיקימו צעקה כדי שיתייחסו אליהם. עיר שמונה רבע מיליון איש צריכה ניהול בצורה מיטבית".

"נושאים נוספים שאקדם הם התחדשות עירונית בה אנחנו מפגרים לעומת ערים אחרות וישנן שכונות שלמות שנשארו תקועות מאחור. לגבי החינוך, צריך מהפכה של ממש ולהתקדם למקום הראוי לנו. כמו כן, הביטחון האישי בשפל חסר תקדים, גם ברמת המענה של הכלים העומדים לרשות הפיקוח העירוני וגם ברמת חוסר של תכנית סדורה של מצלמות.

"בסופו של דבר, הרעה החולה המרכזית היא שהנהלת העיר לא מנהלת אותה בתכניות עבודה סדורות, אלא בכיבוי שריפות לפי הצעקות בפייסבוק ואפס יחס לחלק מהשכונות הוותיקות", הוא מסכם. "זו לא דרך לנהל עיר, בטח בסדר גודל כמו נתניה. העיר זקוקה למישהו עם רקע משמעותי בניהול ובעולמות הכספים".

מה דעתך על הסאגה הבלתי נגמרת של אי פתיחת אירועי תרבות ופנאי בשבת?

"אני ממש חושב שהעירייה לא צריכה לקחת בזה חלק – לא בפתיחת עסקים בשבת ולא בסגירתם. אין מקום בעיניי לכפייה משום סוג שהוא כלפי אף אחד ואף אחת, כל אדם רשאי לקדש את השבת על פי ראות עיניו".

איך ההרגשה לשבת בקואליציה כשכבר ברור לכולם שאתה מתמודד נגד ראש העיר המכהנת?

"בהגינותי התפטרתי מכל תפקידי בקואליציה יום לאחר ההכרזה על מועמדותי לתפקיד ראש העיר. צריך לשמור על הגינות גם בפוליטיקה כמו שאני עושה בקריירה העסקית והפיננסית שלי. אני לא רואה לנכון להחזיק את המקל בשני קצותיו".

לסיום, איפה נראה אותך בסוף אוקטובר?

"בלשכת ראש העיר, כראש העירייה החדש של נתניה".