ראיון ראשון עם ח"כ אלי דלל ח"כ אלי דלל

הנציג שלנו בכנסת ח"כ אלי דלל מספר בראיון חגיגי על העשייה בחודשים הראשונים שלו בכנסת ישראל, קורא לאחדות והידברות ומודה שירדה לו אבן מהלב אחרי עצירת החקיקה "אף צד לא רוצה להרוס את המדינה ולא רוצה בדיקטטורה" 

בעולם רווי אגו, בו ממהר כל אחד לטפוח על השכם הרבה לפני שעשו זאת אחרים, ממש לא טריוויאלי שחבר כנסת טרי פותח את נאום הבכורה שלו בהודיה רחבת היקף להוריו ומספר את סיפור עלייתם לישראל, לצד תיאור עליית משפחתה של רעייתו.

"הגאווה שאני מקווה שהענקתי לכם היא המעט שביכולתי לעשות כדי לומר לכם תודה. תודה על ההקרבה, החינוך לערכים שהענקתם לאחיי ולי, תודה על הנדיבות, האנושיות והנתינה האין סופית. תודה על שחינכתם אותי לאהבת עם ישראל וארץ ישראל. אני כאן בשמכם ובזכותכם".

הסיפור הזה מייצג היטב את אלי דלל, שלאורך עשרות שנים בעשייתו הציבורית בעיריית נתניה הקפיד לראות קודם כל את האחר. זו גם הסיבה שמיהר לקרוא בטבעיות לאחדות ולהידברות לפני שמהדורות החדשות עברו לשדר בקביעות את שרשרת ההפגנות, המחאות וחסימות כבישים מרכזיים בשל סאגת הרפורמה.

"הקריאה שלי לאחדות הקדימה את זמנה והייתה בעיתוי הנכון כשבוע-שבועיים לפני המהומות", פותח ח"כ דלל בראיון חג לאתר 'נתניה נט'. "לא משנה איפה אתה נמצא, הייתה רדיפה נגד היהודים ועם ישראל, כמו המשפחה של אשתי שנרדפה בלוב וההורי שעברו את הפרעות בעיראק ועלו לארץ חסרי כל. זה בעצם הסיפור של עם ישראל, ולכן אמרתי שהעם הזה הוקם ממש מכלום. חשוב מאוד שכולנו נהיה יחד ונראה את המטרה והחזון של העם הזה. אף אחד לא רוצה לחזור אחורה עד שהקמנו את המדינה הזו אחרי 2,000 שנות גלות. אין לנו בית אחר".

"בוגד" ברשתות

כחבר כנסת שכל מילה שלו מצוטטת ועלולה להבעיר אש בשדה קוצים במציאות חסרת כל יציבות, גילה לדאבונו דלל עד מהרה את הצד המכוער של התפקיד. לאחר שהיה בין היחידים בליכוד שהתבטא שיש צורך ברפורמה בהסכמה רחבה, לצד הקריאות להידברות, אחדות ופיוס, היו מי שכינו אותו "בוגד" ברשתות החברתיות. "כמובן שזה מאוד מפריע לי כאדם, כיהודי וכישראלי, אבל אמשיך לומר את דעתי בלי פחד", הוא אומר. "יכולים להיות חילוקי דעות, אבל אסור לפלג את העם ולחצות קווים אדומים בדמות אלימות פיזית או מילולית. כשזה קרה הייתה עלי שמירה של כמעט 24 שעות כדי שחלילה הדברים לא ידרדרו לאלימות פיזית. אנחנו עם אחד חשוב שנהיה מאוחדים".

התקיפה ברשתות החברתיות נוספה לתקיפה שעבר דלל לאחרונה על ידי מפגינים, עת נכח בטקס הנחת אבן פינה לכביש 561 שפעל כ-13 שנים לקידומו. כשיצא מהחנייה עם רכבו הותקף על ידי מפגינים באזור כפר נטר, שכמעט ניפצו את שמשת הרכב עם המוט של דגל הלאום, ורק בנס איש לא נפגע.

כבר בנאום הפתיחה שלך בכנסת דיברת כנגד השסע, הפילוג והזהרת רבות ממלחמת אחים. איך עברה עליך התקופה האחרונה בה עם ישראל היה קרוע לגזרים?

"אין ספק שעברה עלי תקופה קשה מאוד. תמיד הייתי איש של גישור ופשרה, ומהתחלה הבנתי שחייבים לעשות הכל בהידברות. הרפורמה היא חשובה וצודקת, זה משהו שצריך לעשות ואין מערכת שלא צריכה תיקון, שינוי ובקרה, אבל לצערי הרשות השופטת לקחה הרבה סמכויות מהרשות המחוקקת והרשות המבצעת ונוצר חוסר איזון. עם זאת, כל שינוי ברמה הזאת חייב להיות בהסכמה רחבה. זה לא קרה. לפני שבועיים קראתי בצורה ברורה להפסיק את החקיקה מצדנו. אנחנו הכוח, השלטון אצלנו וכל מה שקורה בעצם בידיים שלנו. מה שלא יהיה, בסוף האחריות תיפול עלינו. אם היו עושים מה שאמרתי כבר לפני שבועיים, אפשר היה לחסוך הרבה מאוד בעיות ומהומות וכמובן שפיכות דמים, כי יותר מדי אנשים נפגעו. עם זאת, כמובן שאני חלק מכל החלטה של הליכוד".

ירדה אבן מלבך אחרי עצירת החקיקה?

"בוודאי. כמו שאמרתי אני מאמין בהידברות ובטוח שאם תהיה כזו, אפשר להגיע להסכמות. יש לי ניסיון עשיר בהידברות והצלחתי בעבר במגזר העסקי לסגור עניינים ולגרום לאנשים שלא רצו לדבר אחד עם השני לשבת יחד. גם פוליטית אלה הדברים שמאפיינים אותי - רדיפת צדק ושלום, אחדות ואהבת חינם".

על חברה וכלכלה

דלל לא חיכה הרבה זמן מאז נכנס לתפקיד, ומיהר למקם את עצמו בתפקידי מפתח שיוכלו להביא את שלל יתרונותיו לידי ביטוי בתחום החברתי-כלכלי. כיום הוא יו"ר הוועדה לזכויות הילד ומקיים ישיבות חשובות בנושא פוגענות ברשתות החברתיות ואף אובדנות של ילדים. כמו כן, הוא חבר בוועדה למעמד האישה, בוועדת העבודה והרווחה ובוועדת הכנסת, שהנה בעלת השפעה גדולה מאוד בכל הנוגע לתקציב. בנוסף, מונה דלל כממלא מקום בוועדת הפנים.

הוא צפוי להעלות בקרוב לא פחות מ-27 הצעות חוק – בהן מתן קרקעות בחינם לחיילים בנגב ובגליל, לימודים אקדמיים בחינם לקרביים, עזרה במשכנתאות לזוגות צעירים, סיוע לקשישים מעל גיל 80 בחשמל בחודשי החורף, ועוד.

כמה שונה הכנסת מאיך שדמיינת אותה?

"אני מכיר את הכנסת מהצד השני, עבדתי מולה כנציג מהצד של הרשות המקומית, אבל היא שונה מהסיבה הפשוטה – חברי כנסת עובדים נון-סטופ יומם ולילה, כאשר העבודה היא לא במליאה אלא בוועדות, שם קובעים את החוקים ויש את הדיונים. הלכתי לנישה חברתית-כלכלית, ואני בעיקר שמח על הזכות לפעול למען הילדים, שהם העתיד שלנו".

על ההבדלים בין הפעילות בכנסת ישראל לזו שבעיריית נתניה מוסיף ח"כ דלל: "האחריות עלי היום הרבה יותר גדולה. בעיריית נתניה אתה מתעסק ביום-יום עם רבע מיליון תושבים שאתה אוהב, מעריך ומשרת, אבל פה בכנסת יש משקל אדיר של גורל עם ישראל. זו מערכת שלמה וצריך לטפל בדברים שנוגעים ליותר מעשרה מיליון איש. לכל דבר יש תהודה ציבורית וצריך לחשוב עשר פעמים לפני שעושים משהו. חשוב לי להדגיש שלא התנתקתי מנתניה ומהשלטון המקומי – מהקמת שדולת ערי החוף בה חברים ח"כ סימון דוידסון ואנוכי, ועד סיוע לשלטון המקומי שעלול להיפגע מסעיפים בחוק ההסדרים. הדברים עולים בוועדות כדי שהשלטון המקומי יוכל לקבל את הייצוג לו הוא ראוי".

ערב חג הפסח, מה הכיוון אליו צועדת מדינת ישראל?

"אני איש מאמין ומקווה מאוד שמעז ייצא מתוק. צריך לקחת הכל בפרופורציות. אף צד לא רוצה להרוס את המדינה ולא רוצה בדיקטטורה. הייתה גם הסתה שלא במקומה גם מצד ראשי ממשלה לשעבר וחבל, כי אנחנו לא במקום שצריך לשנוא. אנחנו חייבים לשמור על המסורת שלנו ועל הצביון היהודי במדינה, לשמוע ולהקשיב לאחר ותמיד להיות בהידברות. בהזדמנות זו אאחל פסח שמח וכשר לכל עם ישראל".

לסיום, מה החלום הגדול שלך ברמה הציבורית?

"לא הרבה זוכים בתפקיד כזה בגיל 68 ואני שמח שהוכחתי שאף פעם לא מאוחר לצאת לדרך חדשה. אני כבר לא צעיר, אבל תמיד אומר שכל זמן שאוכל לעזור לעם ישראל, ולא משנה באיזו מסגרת - אעשה זאת".