הפלות חוזרות - למה זה קורה? תמונה: Depositphotos

מחקרים מראים כי כ-15%-12% מכלל ההריונות מסתיימים בהפלה, עם דגש על 12 השבועות הראשונים להריון. ההערכה היא כי ב- 50% מהמקרים, האישה אפילו לא יודעת שהיא התעברה והייתה בהריון

היסטוריה של הפלות חוזרת מחייבת התייחסות, כדי להעריך את מצבך ולנסות להבין למה זה קורה. במידה ומדובר בהפלה אחת או שתיים, אין זה בהכרח מעיד על בעיית פוריות כלשהי. מעבר לכך, חשוב לערוך בדיקות מקיפות, ולתת מענה רפואי בהתאם לממצאים.

הפלות חוזרות - הגורמים והסיבות

הגורמים להפלות חוזרות, לעיתים ידועים ובפעמים אחרות לא ברורים כלל. מחקרים גם מראים כי רבות מהמטופלות ממשיכות לעבר הריונות נוספים תקינים ומוצלחים, גם לאחר הפלה אחת או שתיים ברצף.
יחד עם זאת, חשוב להיות במעקב רפואי, ובכל מקרה בו את מזהה תסמין או חוששת שמהלך ההריון אינו תקין, לקבל מענה ובהקדם.

הסיבות לאובדן הריון, פעם אחת או יותר, יכולות להיות אחת או יותר מהבאות
o גנטיקה. הפרעות כרומוזומליות של העובר גורמות ל- 80%-50% מההפלות, עם דגש על הטרימסטר הראשון להריון. במקרים אלו, נשקול לעיתים פתרון של הפריה חוץ גופית. זאת במטרה לבחור את העובר התקין מבחינה כרומוזומלית, דבר שיכול לשפר את הסיכויים להריון תקין ולידה מוצלחת.
o בעיות במבנה הרחם. בין אם מדובר במום מולד או במצבים כדוגמת שרירנים או צלקות ברחם, מצב זה עלול לגרום לחמישית מכלל ההפלות הטבעיות. הפתרון לבעיה זו הוא ניתוח, שיכול לטפל ברוב הבעיות ולאפשר הריון תקין ובריא.
o גיל האם. העלייה בגיל האישה קשורה לסיכון מוגבר להפלה טבעית, שככל הנראה נובעת מאיכות ירודה של הביצית. כדי להתמודד עם המצב, חשוב להיערך נכון להריון, ולהיות במעקב רפואי צמוד.
o מחלה אוטואימונית. מצב הנגרם כתוצאה מנוגדים שנושאת האם הגורמים בעקיפין לקרישת דם הגורמת לחסך בחומרים מזינים אצל העובר, ומשם למוות ברחם. כדי לאתר בעיה זו, ניתן לבצע מגוון בדיקות דם, ולטפל באמצעות מתן אספירין או תרופות נוגדות קרישה.
o הפרעות בקרישת הדם. במידה ויש לך היסטוריה אישית או משפחתית של קרישי דם, חשוב שתעברי בדיקות מקיפות לאיתור ההפרעה, ולקבלת טיפול מתאים.
o בעיות אנדוקריניות. מדובר במחלות כדוגמת בלוטת התריס, סוכרת או תסמונת שחלות פוליציסטיות. המענה הרפואי למצב זה יכול להיות טיפול באמצעות הורמון פרוגסטרון, זאת רק לאחר אבחון פרסונלי ובחינת אופציות טיפול נוספות, בהתאם לסוג המחלה ומצבך הבריאותי.
o תפקוד לקוי של מערכת החיסון.
o הפרעות הורמונליות.

אופן הטיפול

כדי לסייע באבחון הגורמים להפלות חוזרות ונשנות, נתשאל אותך לגבי ההיסטוריה הרפואית שלך ושל המשפחה, כולל תקינותם של הריונות קודמים, במידה והיו. זאת בנוסף לבדיקות דם, ובדיקה גופנית מלאה הכוללת בדיקת אגן, ובדיקה גניקולוגית מקיפה.

במידה ואת מעוניינת לבדוק את הנושא, ו/או לקבל ייעוץ בנוגע להפלות חוזרות, דברי איתנו
את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן