דונה גרציה סיפורם של רחובות בנתניה - רחוב דונה גרציה דונה גרציה

רחוב דונה גרציה שוכן בקרבת רחובות של רבנים מכובדים כגון: האר"י, החת"ם סופר, הגר"א ודון יוסף הנשיא. זהו רחוב קצר, סימטה ממש, ריצוף הולנדי, בתים חד קומתיים ומעט מוזנח. יישר כוח לעיריית נתניה שכיבדה את דונה גרציה ברחוב משלה, אך עם מאמץ קטן, בניקוי הרחוב ובהעמדת שלט עם שמה ופירוט קצר על פועלה, הכבוד המגיע לה יוחזר במלואו

דונה גרציה

דונה גרציה נשיא (1510-1569), בת למשפחת יהודים אנוסים, שגורשו מספרד לפורטוגל. שם הייתה המשפחה מעמוד התווך של הקהילה היהודית וכמו הרבה אנוסים שמרה על יהדותה בחשאי. היא נישאה לדודה, פרנסיסקו מנדש, פעמיים: בכנסיה בפומבי ובטקס יהודי בחשאי. לזוג נולדה בת, שמאוחר יותר תינשא לדון יוסף נשיא, אחיינה של גרציה.

אחותה שגדלה כנוצריה הלשינה לרשויות על יהדותה של גרציה

לאחר מות בעלה, נאלצה דונה גרציה לעזוב את פורטוגל לאנטוורפן ושם היא ניהלה,יחד עם דיגו, את העסק המשפחתי, שכלל סחר באבני חן ובתבלינים ועסקי בנקים. לאחר מות גיסה היא ברחה עם משפחתה לונציה במטרה להגיע לפרארה שבאיטליה, עיר שאיפשרה ליהודים לשמור על דתם. אחותה, שגדלה כנוצריה התנגדה למהלך והלשינה לרשויות על יהדותה. היא נעצרה ורכושה עוקל. אחיינה, יוסף הנשיא, ששימש כשליח הבנק בקושטא וקשר קשרים מצויינים עם השלטונות הפעיל את השפעתו בחצר הסולטן באינסטנבול והיא שוחררה ועזבה לפרארה. בפרארה חזרה כל המשפחה בגלוי ליהדות. ב-1553 עזבה המשפחה לקושטא (אינסטבול). בקושטא היא חיה כ-17 שנים ונפטרה בגיל 59.

אחת הנשים העשירות באירופה במאה ה-16 

גרצייה הייתה אחת הנשים העשירות ביותר באירופה במאה ה-16. היא תמכה בקהילות יהודיות רבות באירופה ובקושטא, תרמה לצדקה, לבתי ספר ולבתי חולים. היא מימנה מלומדים יהודים והקימה בתי דפוס להדפסת ספרי תורה. גרציה שילמה עבור התרגום הראשון של התורה ללדינו (תנ"ך פרארה). בזכות קשריה יצרה גרציה רשת של דרכי בריחה של יהודים מספרד ופורטוגל. היא הקימה את בית הכנסת "סניורה" העומד עד היום באיזמיר, ואת בית הכנסת "גרציה" שבסלוניקי. היא לא שכחה את הבטחתה לבעלה ושנה אחרי שהגיעה לקושטא היא הצליחה להוציא את עצמותיו מקברו מבית העלמין של הכנסייה בליסבון ולהעבירן בדרך לא דרך לקבורה יהודית בירושלים. היא רכשה מהסולטאן שטר קניין והחלה יחד עם חתנה דון יוסף נשיא לחדש את הבניה בטבריה ולהכשירה ליהודים שיעלו אליה. גרציה התכוננה להתיישב בעצמה בטבריה, אולם ב-1569 נפטרה דונה גרציה ולא הצליחה להגשים את חלומה.

יד ושם למעשיה

דונה גרציה הונצחה באירופה ובישראל:
*יצירות ספרותיות נכתבו בארץ ומחוצה לה (במיוחד מחוץ) על חייה ומחזה הועלה על בימת התיאטרון בישראל.
*בול רשמי יצא בארץ ב-1991 לזכרה.
*על שמה הוקמו: מוזיאון ובית מלון בטבריה, רחובות בחיפה, בנתניה, בירושלים, בבאר שבע וכמובן בטבריה.
*בשנת 2010, במלאת 500 שנים להולדתה, הוקם בטבריה מצפה "דונה גרציה" ובו סלע הנצחה ופרטים על פועלה
*הוטבעה מדליה שניתנה לנשיא המדינה דאז, שמעון פרס ז"ל, באירוע מכובד שנערך בבית הנשיא. זאת ועוד הרבה מעבר לכתוב כאן. 

רחובות נוספים בנתניה

רחוב נתן קומוי