המתנדבים בע"מ. חמ"ל אזרחי וצבאי במתנ"ס עיר ימים סיור בקיבוץ בארי לארגונים הומניטריים בינלאומיים שמסייעים עם תרומות.

במתנ"ס פולג נמצאת קבוצת מתנדבים הנותנת מענה לחיילים ולמפונים מהדרום ומהצפון כבר מהיום השני למלחמה. את הקבוצה הקים דודו סלמה והיא פועלת עד היום במלוא המרץ

טאניה אוסץ, פעילה חברתית, קיבלה ווצאפ ביום הראשון למלחמה מדודו סלמה עם בקשה למתנדבים. מיד התארגנה קבוצה "בהתחלה היה בלאגן, כמו כל דבר במלחמה הזאת. קיבלנו חדר אחד במתנ"ס עיר ימים ולמחרת "אימצנו" את השני. התחלקנו לשתי קבוצות, חמ"ל האזרחים בחדר אחד ובשני חמ"ל החיילים. 

כולנו מתנדבים

את החמ"לים השונים הקים דודו סלמה כבר מהיום הראשון למלחמה. ניסיונו הניהולי והצבאי ניכר היטב, הן באופן תיאורו את מכלול פעולות החירום שביצע, יחד עם קבוצת מתנדבים נתנייתים, והן מניסיון חייו במקום מגוריו הקודם: "גדלתי בקריית שמונה", הוא אומר, "ואני יודע כמה קשה להסתדר. אנחנו משתדלים לעזור לכולם, קונים ומתפעלים הכל בעצמנו. כולנו - מתנדבים".

ארוחות חמות עד לבית

"ביום השני למלחמה קיבלנו בקשה ממשפחה שהתפנתה באופן פרטי וחיפשה אוכל. הם הגיעו אלינו והצטיידו במצרכים אותם תרמו אזרחים טובים" ספירה טאניה והוסיפה "למחרת כבר הגיעו יותר מעשרים מפונים, ביום השלישי ארבעים והבנו שצריך לספק להם אוכל חם באופן מסודר ועקבי. המשפחות שנמצאות במלונות במימון עצמי מקבלות מאיתנו ארוחת צהרים ולאחרות, הגרות בדירות, אנחנו מספקים שתי ארוחות חמות ביום".
"העלות עבור הארוחות לשבוע היא כ-800 אלף שקלים. רקמנו מהלך עם ארגונים בינלאומיים שמטפלים במקרים שכאלה, וקיבלנו כסף למימונן. היום אנחנו מספקים 4500 ארוחות בכל יום" הוסיף דודו.

איך מתנהל החמ"ל האזרחי?
האולם מלא במוצרי אוכל יבש, טואלטיקה, טיטולים לתינוקות, מצעים, שמיכות, כריות ומזרנים. בימים אלו החל איסוף של אוהלים חדשים וישנים. אנשים מגיעים. עוברים באולם יחד עם מתנדבת ולוקחים מה שהם צריכים.

החמ"ל הצבאי

בימים הראשונים, כשכולם, לרבות הצבא, היו בהלם, ובעזרת קבוצות המתנדבים המונות 650 איש, השתלטו דודו והמתנדבים במהירות על העניינים, עד שהצבא התעשת. "רכשנו 12 רחפנים ב-60.000₪ לחטיבת הצנחנים בגבול הצפון, ושניים לחפ"ק מטולה. קנינו מעילי רוח ליחידות שלמות ושלחנו שנים עשר מקררי שטח לגדוד 9311. אנחנו ערניים לכל צורך המגיע אלינו מהחיילים". סיפר דודו

חמ"ל נוסף שאינו דורש מקום ויש לו הרבה מתנדבים עוסק במציאת דירות עבור המשפחות המפונות. דודו מספר כי "בכל יום אנחנו מגדילים את מלאי הדירות, ובימים אלה מתקיים מהלך עם מהנדס העיר כדי לזרז אכלוס של בניינים שעדיין אין להם טופס 4. כשאגף הרווחה נזקק למשהו ואין בידיו הכסף הדרוש, הם פונים אלי ואני עושה את כל שצריך כדי לספק את הנדרש", ומסביר שהוא מקיים קשר הדוק עם רותי גור, מנהלת אגף הרווחה בעירייה.

פעילות קהילתית - המתנדבים בע"מ. חמ"ל אזרחי וצבאי במתנ"ס עיר ימים

דודו מסכם "כמי שגדל בקרית שמונה ומכיר את התקופות הללו של להיות רחוק מהבית בזמן מתיחות ולחימה, הבנתי מהר שעליי לעשות מעשה כדי להיכנס לואקום שהמדינה יוצרת ומפספסת בקשות בנושא רווחה, בריאות, מזון וצרכים יומיומיים. הקמנו חמ"ל שנותן מענה להכל ונמצא בקשר ישיר עם כל אגפי העיריה על מנת לתת מענה לכל מחסור. אנו מספקים כ-4,000 מנות, עשרות משלוחים לחיילים, אזרחים מהצפון והדרום מגיעים ולוקחים ציוד נחוץ ואנחנו גם מציידים את המלונות והדירות שבהם מיקמנו משפחות עם ארוחות וכל דבר שנחוץ.
יש כאן רשימה מופלאה של מובילים בחמ"ל:
דודי אלימה שמנהל את החמ"ל הצבאי, איילת פרל וטאניה אוסץ' שמנהלות את החמ"ל האזרחי, ריקה אידלמן וזהר אלטמן שמנהלות את חמ"ל הדירות, אדית שטיינברג שמטפלת ברכש ותרומות וענבל ירושלמי שמקב"צת את כל נושא האוכל בכל המוקדים בעיר".