מדד הגאווה של האגודה למען הלהט"ב: לאיזה מקום הגיעה נתניה? ארכיון | צילום: נתניה נט

מדד הגאווה של הרשויות המקומיות מצביע על מהפך, כשעיריית גבעתיים היא העיר שקידמה הכי הרבה את צרכי הקהילה הגאה בשנה החולפת. מה הציון שקיבלה נתניה, והיכן היא ממוקמת ביחס למדד בשנה שעברה? כל התשובות בפנים 

מהפך במדד הגאווה של האגודה למען הלהט"ב, שפורסם לאחרונה לקראת חודש הגאווה. לראשונה עיריית גבעתיים היא העיר שקידמה הכי הרבה את צרכי הקהילה הגאה בשנת 2022. על פי המדד שהוגש לנשיא המדינה יצחק הרצוג, עיריית רמת גן במקום השני, ראשון לציון במקום השלישי, כפר סבא במקום הרביעי ואילו עיריית תל אביב-יפו, אשר רבים רואים בה אפילו את בירת הגאווה העולמית, הגיעה רק למקום החמישי. עיריית ירושלים, בירת ישראל, גם השנה בתחתית הדירוג.

ומה עם נתניה? העיר מדורגת במקום ה-13 בלבד לעומת המקום ה-8 בו דורגה במדד של שנת 2021. יחד עם זאת, ראוי לציין שהציון שקיבלה נתניה השתפר מ-75 במדד הקודם ל-79 השנה. הסיבה היא שהדירוגים משתנים בהתאם לציון הרשות ולכן נתניה במגמת עלייה. השינוי במיקום נובע בין השאר מכניסתן של רשויות חדשות ששיתפו השנה פעולה עם מדד הגאווה.

במדד נכתב בין השאר כי עיריית נתניה ממשיכה להוביל קו חיובי ושיפור המענה הניתן לאוכלוסיית הלהט"ב. על אף המורכבויות, העירייה שמה דגש על נראות במרחב הציבורי, יוזמת אירועי תרבות שונים ופועלת על מנת לקרב ולשמוע את הקהילה המקומית ולפעול בשיתוף איתה על מנת להיטיב עמה. כמו כן, צוינה נתניה כאחת הערים שרשמו השנה עליות משמעותיות ביחס לקהילת הלהט"ב, לצד אשדוד, אור יהודה, חדרה, כרמיאל, אשקלון, טבריה, נהריה ועוד.

המדד, שפורסם בערב יום המאבק הבינלאומי נגד להט"בופוביה, בדק את יחסן של רשויות מקומיות ברחבי הארץ לקהילת הלהט"ב וכיצד תמכו וקידמו את צרכי הקהילה במרחב המקומי בשנה החולפת, במטרה לקדם מרחב בטוח ללהט"ב בכל מקום בישראל.

השנה נמדד מספר שיא של 85 ערים ורשויות מקומיות בהן פועלות התארגנויות גאות שמלוות על ידי האגודה למען הלהט״ב על סמך 34 שאלות בחמש קטגוריות: רווחה, חינוך, תשתיות, נראות ציבורית ותרבות. נבדק בין היתר, האם העירייה אישרה רישום זוגיות לזוגות להט"ב עבור קבלת זכויות ושירותים, האם יש עו״ס פעיל שאחראי על נושא הלהט״ב, האם התקיימה הכשרה לצוותי הרווחה בנושא והאם העירייה תמכה בפעילות לציון חודש הגאווה.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג: "הקהילה הלהט"בית, על כל גווניה, היא מאבני הפינה של הפסיפס הישראלי. תרומתה לחברה הישראלית ולמדינת ישראל מוכרת, מוערכת, וגם עשתה לה שם וכבוד בכל רחבי העולם. עלינו להמשיך ולפעול לכך שכל אזרח ואזרחית בישראל יחושו שזהותם מוגנת ומכובדת, ועל אחת וכמה – ביטחונם האישי והקהילתי. ידענו לאחרונה מספר אירועים בהם הקהילה הלהט"בית הייתה יעד לתקיפות – אישיות וציבוריות, והדברים האלה מזעזעים את כולנו וצריכים להניע אותנו לפעולה ערכית ומשמעותית, כי חביב אדם שנברא בצלם. בליבו של הדו"ח החשוב הזה נמצאת ההתקדמות המבורכת והמוערכת שקיימת בישראל בכלל ובשלטון המקומי בפרט בנוגע ליחס לקהילת הלהט"ב. זו לא הפעם הראשונה שהשלטון המקומי מוכיח שהוא ספינת הדגל שמובילה את ההתקדמות והמצפן שמכוון אותנו כעם וכמדינה אל יעד בטוח ומלא תקווה, ואני מברך על כך מעומק הלב".

יו"ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר: "הקהילה הגאה נמצאת בכל אזור בישראל, בכל המגזרים, ממגוון הקשת הפוליטית ובכל מקום. לא נוותר על קולנו ועל מקומנו בחברה הישראלית. הימים שבהם נאלצנו להסתיר ולהכחיש את זהותנו חלפו ואסור לאפשר שישובו עוד. דווקא עכשיו - כששיח השנאה נגד להט"ב מקצין ברחובות ומתוך הממשלה, נוודא שמהפכת השוויון רק תלך ותגדל עד שכל אחד ואחת מאיתנו ירגישו בטוחים להיות מי שהם ולהשמיע את קולם בכל מקום. בימים בהם מבקשים להחליש את השלטון המקומי המדד מראה כמה השלטון המקומי עומד כחומת המגן עבור הקהילה הגאה וכמה חשובים השירותים שהרשויות המקומיות מספקות לכל אזרח ואזרחית. במקומות בהם הממשלה נמנעת לבצע את תפקידה אל מול אזרחים ואזרחיות שכל רצונם שוויון והכלה, נמצאת הרשות המקומית ובזאת טמון כוחה. זו מהפכה מקומית גאה ואנחנו נמשיך אותה במיוחד בתקופה הקרובה עם אירועי הגאווה ברחבי הארץ שהם המחאה הגדולה ביותר בישראל לשוויון ולסובלנות".