קריאת רחוב על שם הרב לודיוב "אסיר ציון" בבוכרה צילום: רן אליהו

אנשי קהילת בוכרה בנתניה – השתתפו ביום שלישי השבוע בטקס חגיגי של קריאת רחוב וגן ציבורי על שמו של הרב אברהם לודיוב ז"ל

הרב אברהם לודיוב ז"ל, כיהן כרב קהילת בוכרה בנתניה ונמנה עם מי שהקים, החזיק והפעיל בכל ערי בוכרה תשתית איתנה של פעילות יהודית.
בזכותו המשיכו הקהילות היהודיות לפרוח ולשגשג, חרף השלטון הסובייטי ששלט באותה תקופה.
הוא לימד תורה ומסורת יהודית בסתר, קיים בריתות וחופות, הקים מקווה בביתו וטיפל בפליטי שואה רבים.
בשנת 1951 נשפט הרב לודיוב על פעילותו החתרנית ונשפט ל – 25 שנות מאסר וכעבור חמש וחצי שנים בכלא בסיביר ולאחר מותו של סטאלין, הוא שוחרר לחופשי. בשנת 1972 עלה לישראל.
ראש העיר, מרים פיירברג-איכר העלתה על נס את פעילותו החשובה של הרב בטיפוח המורשת היהודית בגולה ושיבחה את אנשי העדה, אחת העדות היותר מדהימות כדבריה, השומרת על הלכידות החברתית ועל ערכי המשפחה.
ליאורה לודיוב, נכדתו של הרב ומי שיזמה את רעיון הנצחת הסב - סיפרה על הקשר המיוחד שנרקם בינה לבין הסב, במהלכו אף לימד אותה את כתב רש"י. "אני ומשפחתי" ציינה "גאה ומודה ששמו של סבי הצדיק שהיה אסיר ציון בבוכרה, מופת למשפחה וליהדות – מונצח. אומרים בשם האר"י ז"ל שהשם שההורים קוראים לילדיהם אינו אקראי אלא נבואה שבורא עולם שם בפיהם וכשקוראים על שם צדיק – זכות גדולה שסוללת את הדרך לחיים בעלי משמעות. כיום לקחנו זאת צעד אחד קדימה וקראנו רחוב שלם וכן פארק על שם צדיק. מאחלת לכל העוסקים במלאכה, לתושבי העיר ולכל מי שיעבור ברחוב – שזכותו של סבא תעמוד לכולם לתפארת עירנו האהובה נתניה ולעומדים בראשה."
הטקס נערך במעמדו של הרב הראשי לנתניה, הרב קלמן בר, רבני קהילות וחסידויות, חברי נשיאות ברית יוצאי בוכרה, חברי נשיאות קונגרס יהודי בוכרה, בני משפחת לודיוב, אברמוב-פוזיילוף, מנכ"ל העירייה, יורם כהן, מנכ"ל החברה הכלכלית רמי דואני ועוד.