עיריית נתניה נערכת לפתיחת שנת הלימודים
מערכת החינוך בנתניה נערכת לפתיחת שנת הלימודים בצל אתגרי הקורונה. ראש העיר, מרים פיירברג –איכר: "אנו משקיעים משאבים רבים במערכת החינוך"
הלימודים בנתניה יתחילו בשבוע הבא עם 48,647 תלמידים: 10,881 ילדי גנים, 22,248 תלמידים בחינוך היסודי ו – 15,518 תלמידים בחטיבות הביניים והתיכוניים.
3,513 ילדים יעלו השנה לכיתה אלף.
תכניות פדגוגיות מגוונות יופעלו להגברת החוסן הנפשי והריגשי של התלמידים במוסדות החינוך. השנה – ניצבה נתניה במקום הראשון במחוז ת"א מבחינת מספר בתי הספר המצטיינים: 7 תיכונים מצטיינים: טשרניחובסקי, אורט גוטמן, ש"י עגנון, אלדד, בית חנה, תמר אריאל וריגלר.
גבתי ספר גנים ומבני קהילה חדשים
גני ילדים, בתי ספר וכן מבני קהילה חדשים הוקמו השנה, במטרה להיענות לצורכי החינוך של ילדי נתניה ולהעשיר את חיי הפנאי והתרבות בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים.
ברח' אצ"ל השלימה העירייה הקמתו של בית ספר יסודי "בנות מלך" בן 8 כיתות וכן 3 גני ילדים, כאשר ברחוב הולנד שבצפון העיר, בוצעו עבודות להקמת מבנה דו קומתי עבור 3 כיתות גן וברח' נחל שורק שבשכונת אגמים הוקם מבנה דו קומתי עבור 3 כיתות גן. כיתת גן חדשה נוספה למתחם שברחוב נתן המשורר שבקרית נורדאו.
כמו כן הושלמה בנייתו של התיכון הטכנולוגי הדתי ברח' חת"ם סופר, הכולל 15 כיתות אם, סדנאות, מטבח וחדר אוכל.
בנוסף - מבצעת ח.ל.ת - החברה לפיתוח ותיירות נתניה, עבודות להקמת ביה"ס התיכון ע"ש חיים גורי בשכונת עיר ימים, אשר יחובר לחטיבת הביניים, בשטח של כ- 5000 מ"ר. בית הספר יכלול 24 כיתות, שחלקן יפתח כבר בשנה"ל הנוכחית.
בביצוע – מועדון נוער המוקם באיצטדיון נתניה, מרכז קהילתי ברחוב יאיר שטרן ומרכז קהילתי בצומת הרחובות רד"ק - רמב"ם וכן מועדון נוער ברחוב הרטום.
אושרו לבנייה: בית ספר חדש בשכונת קרית המדע (אגם 3) וכן תוספת כיתות לימוד בבית הספר אהרן דוידי.
מענה לצרכים הקוגנטיביים בגנים
עירית נתניה בשיתוף ובסיוע קרן 'אתנה' מקדמת תכנית תלת שנתית, במסגרתה יוענק מחשב נייד לגננות אשר תשתלמנה בנושא, כל זאת לטובת שילוב מיטבי של טכנולוגיה בהוראה בגנים.
האגף לחינוך בגיל הרך אחראי על מערך של כ-400 גני ילדים בעיר נתניה, בהם לומדים ילדים וילדות בגילאי 3 ,4 ו-5, כאשר מטה האגף פועל, עם כלל השותפים המקצועיים, כדי לסייע לילדים לחוות חווית למידה משמעותית ומעצימה. האגף גם אחראי על 3 מרכזים לגיל הרך בקהילה שנותנים שירותי איתור, טיפול פארא- רפואי והעשרה, לילדים בגילאי לידה עד שש ולהוריהם.
כל שנה (בשנתיים האחרונות בכפוף להנחיות עידן קורונה), האגף יוזם ומלווה פעילויות חינוכיות מגוונות בגנים ובמרחבים העירוניים, מתוך רצון להעשיר ולקדם את הילדים, לתת מענה לצרכים הקוגניטיביים, הרגשיים החברתיים והפיזיים שלהם, ולאפשר להם להביא לידי ביטוי את הסקרנות והיצירתיות שלהם.
מדובר בתוכניות העשרה בנושאים מגוונים כמו: שיעור טכנולוגיה בהוראה, תכנית ללימוד הפיוט, העשרה שפתית, ביקורים במתקנים עירוניים כמו הפלנתניה והמוזיאון וכן במרכזי העשרה העירוניים, שמתמחים בתחומי אומנויות שונים.
התמודדות והתנהלות במצבים משתנים בחינוך היסודי
האגף לחינוך יסודי יוביל במהלך השנה הקרובה מהלכי עומק לקידום ארבע מטרות חינוכיות מרכזיות ובהם: קידום הישגים לימודיים בקרב התלמידים בדגש על צמצום פערים וקידום קריאה, תכניות שעוסקות בפיתוח וטיפוח של החוסן האישי, הכיתתי, החברתי והקהילתי, בדגש על שילוב מיומנויות של למידה רגשית-חברתית, לרכישת כלים להתמודדות במציאות משתנה ומצבים של עמימות ואי ודאות.
כמו כן - הטמעת תכנית "חוסן "בשילוב מגוון אמצעי הפעלה , שילוב תכנית מתחברים zoom-in - שת"פ ייחודי עם השירות הפסיכולוגי-חינוכי והתכנית הלאומית לחיזוק קשר הורים-תלמידים-ביה"ס בתקופה ייחודית שכזו.
יוזמות ותכניות בקרב תלמידי היסודיים
הכותב הבא סדנת כתיבה לתלמידי כיתות ה'-ו'. את המיזם תלווה סופרת הילדים המוערכת, תושבת העיר, זוהר אביב. כך יתאפשר ביטוי לעולמם הפנימי של הילדים בסדנת כתיבה ייחודית עם הסופרת ובתוך כך תתקיים בימת שיתוף מקרוב או מרחוק, בה יקריאו התלמידים וישתפו מיצירותיהם וכן יודפס ספר עם יצירות התלמידים.
מתחברים zoom in - תכנית ייחודית בשיתוף השירות הפסיכולוגי חינוכי והתכנית הלאומית להורים ותלמידים. מטרת התכנית לפתח יציבות רגשית אצל תלמידים בתקופת הקורונה בשילוב ייחודי של שיח עם ההורים והצוות החינוכי, שיח אשר מטרתו לקדם נוכחות רגשית משמעותית. ההתערבות תיעשה על פי גישת הפסיכולוגיה החיובית באמצעות תהליך מעמיק לטווח הקצר. תבנה קבוצת תמיכה לתלמידים שתתקיים לאורך השנה אשר תתמקד בפיתוח מיומנויות של הבעה עצמית, תקשורת בינאישית ושיפור תחושת המסוגלות האישית בקרב התלמידים. כמו כן תהיה עבודה על רכישת מיומנויות לוויסות ועיבוד רגשי ולהתמודדות עם השינויים המשמעותיים שיצרה הקורונה על חיי היום-יום.
תכניות הכלה תקציב ייעודי הוקצה לבתי הספר על מנת לאפשר מענים ייחודיים נוספים המותאמים לצוותי החינוך, לתלמידים מאותרים ולהוריהם. המענים יהיו בתחומים לימודיים, רגשיים, חברתיים והתנהגותיים ויינתנו באופן פרטני או קבוצתי.
מרכזי אנגלית האגף לחינוך יסודי בשת"פ עם הפיקוח על הוראת האנגלית מחוז תל-אביב פתח מרכז אנגלית חדש- " English is Fun"- לומדים ונהנים" בביה"ס צליל. עד כה לקחו חלק בפעילות כ-300 תלמידים מאזור צפון העיר בבתי הספר נעמי שמר ואורגד. השנה יתאפשר גם מפגש בין תלמידים מבתי ספר שונים, למידה משותפת והתמודדות עם מצבים חברתיים ופתרונם וכל זאת בשפה האנגלית. יעדי התכנית – הרחבת אוצר המילים של התלמידים, הכרת סגנונות קריאה ותקשורת המשלבות ביטוי עצמי אישי, וכן פיתוח והרחבת תחושת המסוגלות בקהילת הלומדים. אופן ההפעלה יתקיים גם דרך הזום והמורים ישתמשו בפלטפורמות דיגיטליות ולמידה חווייתית דרך הרשת.
דיבייט אנגלית השנה תחל לפעול תכנית חדשה לשיפור השיח הדבור באנגלית לתלמידי שכבות ד'. במסגרת הפעילות התלמידים ייהנו מלמידה אחרת וחווייתית. התלמידים יתרגלו בקבוצות ויחידים. התכנית תופעל ב – 25 בתי ספר יסודיים.
"מיינדפולנס" פסיכופדגוגיה מתבוננת- בשיתוף עם עמותת אח"י וסמינר הקיבוצים, תופעל בבית הספר שמרית אור. מדובר בתכנית חדשנית ופורצת דרך שתאפשר לצוותים ולתלמידים התבוננות פנימה וכן היכרות מעמיקה עם התלמידים. במסגרת התכנית, התלמידים יתנסו בכלים מגוונים כגון: יוגה, דימיון מודרך ומעגלי הקשבה כדי לקדם שיח, רוגע והקשבה פנימית.
חוסן מטרת הפעילות הינה פיתוח וחיזוק הכוחות הפנימיים, כישורים רגשיים של הצוותים החינוכיים והקניית ארגז כלים להתמודדות בתקופות מתח בשגרה ובחירום (כמו תקופת הקורונה) ליצירת מרחב אישי בטוח. מנהלי בתי הספר והצוות עברו הכשרה והשתתפו בהרצאות במגוון נושאים: מי מפחד מהרגש? כיצד לפתח עמוד שדרה רגשי? ועוד.. הצוותים החינוכיים ישתמשו בכלים אלו בשנה"ל תשפ"ב ליצירת חוסן נפשי בקרב התלמידים.
רצפים ומעברים במעבר של תלמיד בין מסגרות מתרחש תהליך של שינוי עבור הילד מבחינה פיזית, קוגניטיבית, רגשית והתנהגותית. ככל שהילד יהיה מוכן יותר למעבר והמעבר יהפוך למוצלח, כך יגדל הסיכוי שיוכל לחוות הצלחה במעברים הבאים בחייו. האגף בשיתוף פעולה עם אגפי הגיל השונים והפיקוח במשרד החינוך, ימשיך לפתח תכניות משותפות בנושא של מעברים ורצפים על מנת להפוך את המעבר מסיכון להזדמנות. בתי הספר המשתתפים: אורגד, נעמי שמר, רזיאל, איתמר וקמפוס יצחק נבון.
יום המשפחה למשפחת החינוך היסודי- האגף לחינוך יסודי ותכנית קרב למעורבות בחינוך יזמין את ההורים וילדיהם לחגוג את יום המשפחה! 63 סדנאות מרתקות, מעניינות, יצירתיות, מרקידות ומעשירות בתחומים: מוסיקה, אומנות ויצירה, טכנולוגיה, מחול ותנועה, תיאטרון, חינוך סביבתי, ג'גלינג, משחקי חשיבה, קולנוע, אנימציה, ספורט ועוד... מיועד לכל בתי הספר היסודיים.
תוכניות תוספתיות בתיכונים
בצד החזרה לשגרה חדשה, בצל הקורונה ואיתה צמצום פערים לימודיים וחברתיים, שמחים באגף החינוך העל יסודי על פתיחת תוכניות תוספתיות רלבנטיות ומקדמות. התוכניות מגוונות, מעשירות ורובן זמינות לכל בתי הספר:
- תוכנית חדשה, מרכזית ומעמיקה, להטמעת SEL, למידה רגשית חברתית בבתי הספר, הכוללת הכשרת מנהלים, מורים וצוות פיקוח. התוכנית תועבר בהנחייה וליווי איכותי של המכללה הבינתחומית והיא מצטרפת לתוכנית בתי ספר סגולים של הבינתחומי (בנתניה מדובר באורט גוטמן ובחיים גורי) הפועלים מזה מספר שנים להטמעת למידה רגשית חברתית ומיינדפולנס בבתי הספר.
- תוכניות מצויינות חדשות כמו "ממריאות", המיועדת לנערות מוכשרות המעוניינות בלימודי סייבר מטעם מערך הסייבר הלאומי ומשרד הביטחון. התלמידות לומדות על רשתות מחשבים, כתיבת קוד ועוד. שלב המיונים הסתיים והתוכנית תיפתח לראשונה בשנת הלימודים תשפ"ב.
- כמו כן תוכנית רובופיסיקה- תכנית יוקרתית שזכתה להתקבל כיוזמת ראש העיר, המאפשרת לימודי הנדסה, רובוטיקה ופיסיקה, תוך צבירת יחידות לימוד לטכניון במהלך הלימודים בתיכון.
- עוד נפתחת התוכנית "שוות" - תוכנית מגדרית לפיתוח מנהיגות בקרב נערות בחטיבת הביניים, בהנחייה של "עמותת שוות" וכן פתיחת מחזור נוסף של כיתת המחוננים באלדד, כיתה על אזורית מוצלחת הזוכה לליווי אגף המחוננים של משרד החינוך, מחזור ראשון של כיתת מופ"ת מדעים בטשרניחובסקי, כיתות מופ"ת מובילות בשרת ובעגנון וכיתת "פסגות" באלדד. זאת בצד כיתות עמ"ט (עתודה מדעית טכנולוגית) במרבית בתי הספר.
בצד שלל התוכניות החדשות, ממשיך האגף להפעיל תוכניות מוכרות ומוצלחות כמו "כיתות ותיקים" המיועדות לאזרחים ותיקים המתגוררים בעיר ומוזמנים ללמוד שני ימי לימוד בשבוע באחד משבעה בתי ספר בעיר.
מינהל החינוך פועל בשיתוף פעולה פורה עם תעשיידע, איגוד תעשייני ישראל ופותח בכל בית ספר המעוניין בכך קורסים של התעשיידע בתחום
IOT (האינטרנט של הדברים), חלל, פרמצבטיקה, צרכנות ועוד.
בעל יסודי פועלות 16 תוכניות מצויינות (לרבות תכניות אקדמיות עם אוניברסיטת תל אביב, מכללת נתניה והאוניברסיטה הפתוחה) שהבולטות שבהן הן:
תוכנית "סודקות את תקרת הזכוכית" מבית כי"ח בה משתתפות 708 נערות מכיתות ח' עד י"ב ; תוכנית "טופ" בשיתוף עם קרן טראמפ המעניקה 4 שעות לימוד
תוספתיות בשבוע, במתמטיקה ובמדעים, לתלמידי שכבה ט' אשר למדו בה בתשפ"א לראשונה, המקיפה כ-400 תלמידים ותוכנית עמ"ט- עתודה מדעית טכנולוגית ובה כ - 1900 תלמידים מהעל יסודי, ז-י"ב.
מצויינות חברתית הפכה אף היא למרכיב מרכזי בבתי הספר העל יסודיים בשנים האחרונות והתנופה וההתלהבות באות לידי ביטוי בקיום סמינר עירוני לסובלנות בו יקחו חלק כ-250 תלמידים; שיתוף תלמידים משכבה ז' ומעלה במיזמים של תרומה לקהילה; בהעשרת מרחבי ההתנדבות והמעורבות כך שתתאפשר בחירה בין עשרות מסגרות שונות; באימוץ מיזמים ותוכניות לימודים המטפלים בנושאי קיימות וסביבה; בליווי אינטנסיבי של בתי הספר בתוכנית המעורבות החברתית לתעודת בגרות; בפיתוח מועצות תלמידים משמעותיות ויוזמות ובעידוד בני נוער לעיצוב ערכים ולאקטיביזם, כאשר המפגש הנפלא עם בני נוער פעילים מצטיינים משכבה י"ב יתקיים גם השנה בין מנהלים, מינהל חינוך ומועמדים מצטיינים חברתית לפרס ארצי, מחוזי ועירוני, ששיאו בטקס פעילים מצטיינים.
השירות הפסיכולוגי
השירות הפסיכולוגי מרחיב את מרכזי הטיפול וההדרכה: הדרכות הורים פרטניות וקבוצתיות
במסגרת בית הספר להורים ענב"ל (עיריית נתניה , בית להורים) המיועדים להורים לילדים בגילאים שונים ומתרבויות שונות (פסיכולוגים דוברי שפות: אנגלית, רוסית, צרפתית, ספרדית ועוד)
בתחומים מגוונים כגון: סמכות הורית, התמודדות עם הקורונה, גמילה מטיטולים/ממסכים, גירושין, להט"ב ועוד. כמו כן הורחבו המענים הטיפולים לילדים ונוער: טיפולי "חיסון רגשי" בעקבות הקורונה, טיפולי אובדן ואבל, קורבנות פגיעה מינית, מניעת אובדנות וטיפולים בהתאם לקשיים ספציפיים.
הטיפולים נעשים באופן פרטני או קבוצתי.
המסך עולה על עולם התיאטרון
סל תרבות יישובי יעסוק השנה בתחום התיאטרון בהיבטו הרחב כ"פרויקט הדגל" השנתי.
במסגרת זו ייחשפו התלמידים לרעיונות העומדים מאחורי היצירה, המעבר בין הטקסט הכתוב למימושו על הבמה, הבנת הקשר בינם ובין היבטים אסתטיים, בימוי, המחזה, מוסיקה, עיצוב הבמה, תפאורה ופריטי תפאורה, תאורה , החלל התיאטרוני , המשחק וההתייחסות אל המציאות הבימתית, זו המאפשרת לתלמידים לעבור חוויה אינטלקטואלית ורגשית, שהיא יסוד החוויה התיאטרונית.