בית ספר תמר אריאל בנתניה ממשיך לקטוף פרסים תמונה: עיריית נתניה

בתחרות הלאומית לרובוטיקה והנדסה זכו תלמידי ביה"ס תמר אריאל במקום הראשון

התחרות התקיימה במרכז הטכנולוגי ליזמות בחיפה. בהכרזה על הזוכים ציינו המנחים כי חבר השופטים מבקש לשבח את הרמה הגבוהה של כל הפרויקטים, ואת קידום המצוינות כפי שבאה לידי ביטוי בעבודות ובאופן הצגתם על ידי התלמידים.
אחד הפרויקטים עסק במציאת פתרון למחלת פרקים ניוונית כרונית (אוסטאוארתריטיס) שהיא אחת ממחלות הפרקים הנפוצות בעולם המערבי, בעיקר בקרב נשים באוכלוסיית הגיל המבוגר אך גם בקרב צעירים שעברו פציעות מפרק בעבר. המחלה מאופיינת בהרס תאי הסחוס שבמפרקים נושאי משקל (ברך ואגן לרוב) בצורה הדרגתית ומלווה בכאבים עזים עד כדי אובדן יכולת תנועה.

במחקר שמבוצע במעבדה לחקר הסחוס שבבית הספר לרפואה שבאוניברסיטה העברית בראשות פרופ' מונה דביר גינזברג, מוביל הסטודנט לדוקטורט עידן כרמון, מחקר לפיתוח תרופה לאוסטאוארתריטיס מבוססת על המערכת האנדוקנבינואידית. המערכת האנדוקנבינואידית היא מערכת פיזיולוגית המשתתפת בתהליכים רבים בגוף ושומרת על שיווי משקל של תאים רבים בגוף. תחת הנחייתו של עידן, הצטרפו עמית תבורי ומעין הרוני, תלמידי יב' ממגמת הפיזיקה, במטרה להראות כי שימוש בחומרים סינטטיים הדומים לקנבינואידים שיודעים להפעיל מסלולים ספציפיים בתא יוכלו לשקם את הסחוס החולה, לשפר את הכאב ולהוות אפשרות טיפולית כנגד מחלת מפרקים ניוונית כרונית. עמית מספר כי מחקר זה נוגע לליבו שכן הוא מתאמן בכדורגל ופציעות ברכיים מאוד שכיחות בתחום, בעוד שמעין משתפת כי סבתה סובלת מאותה מחלה בדיוק ולכן מציאת מזור לאוסטאוארתריטיס חשובה לה מאוד. על כן, שניהם הראו עניין רב עוד בתחילת העבודה כשעידן רק הציג להם את עיקרי הפרויקט.

אין ספק כי העיסוק של תלמידים במחקר חשוב זה, העבודה עם צוותים מביה"ס לרפואה, העבודה הצמודה עם עידן, חושפים אותם לעולמות חדשים, המהווים עבורם מקור להשראה, ומרחבים חדשים לשאוף אליהם.
זו גם ההזדמנות לציין את המורה לפיזיקה ורכז המגמה, איציק גווילי, על יכולתו לעורר בתלמידים מוטיבציה ותשוקה ללמוד, לחקור ולצאת בתהליך למידה מחוץ לקופסא.