פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
נחל אלכסנדר | תמונה: רשות הטבע והגנים נחל אלכסנדר והצבים נחל אלכסנדר | תמונה: רשות הטבע והגנים

אורך מסלול: 3 ק"מ לכיוון אחד, או 6 ק"מ הלוך וחזור, המסלול מתחיל בגשר הצבים הנמצא 2 ק"מ מכפר ויתקין.

דרגת קושי: קל, מתאים לנכים

גשר הצבים הינו הגשר שמעל נחל אלכסנדר, הוקם בשנת 1936 ע"י תושבי כפר ויתקין ושימש גם להסעת כלי רכב. מהגשר ניתן לצפות בצבים הרכים- הזוחל הגדול ביותר ששרד בארץ. זהו טורף הניזון מדגים וחסרי חוליות. אורכו 1.2 מטר ומשקלו 50 ק"ג, שיריונו רך והוא עלול לנשוך.

נחל אלכסנדר

עוברים את הגשר, ממשיכים צפונה לאורך נחל אלכסנדר זהו נחל הזורם מהרי השומרון לים התיכון וברובו זורם בעמק חפר. הנחל מנקז בעיקר מי גשמים ונשפך לים בין בית ינאי למכמורת.

מקור השם אלכסנדר ע"פ גישה אחת הוא ע"ש אלכסנדר ינאי - מלך מבית חשמונאי שבכיבושיו הגיע עד הנחל. ע"פ גרסה אחרת הנחל נקרא ע"ש שייח אסכאנדיר אבו זבורה, סוחר אבטיחים עשיר ונודע שהנמל היה שייך לו. העסקים שלו כל כך פרחו שהאבטיחים שלו נמכרו גם במצרים ובלבנון

חורבת סמורה

עוברים מתחת לגשר פסי הרכבת ולאחר הגשר עוזבים את הנחל ופונים ימינה לדרך עפר. לאחר 400 מטר פונים שמאלה בסימון של שביל ישראל - לבן כחול כתום. הדרך עוברת ביער האקליפטוסים. לאחר 300 מטר מגיעים לגבעה גבוהה שממנה יש תצפית מרהיבה על האזור. על הגבעה ישנו מבנה עתיק חורבת סמרה המבנה הוקם בסוף המאה ה 19 ע"י עבדאללה סמארה ובהמשך שימש כתחנת מכס לתורכים בזמן שיצוא האבטיחים היה בשיאו. בהמשך התיישבה במקום משפחה שומרונית שבבעלותה היו שטחים רבים באזור. קק"ל רכשה את האדמות ב 1940. על הגבעה יש פריחה מרהיבה ביופיה בכל עונות השנה.

בית הספר הימי מבואות ים

ממשיכים עם דרך העפר לאורך הנחל ועוברים מתחת לכביש חיפה-ת"א המהיר. עוברים לצד השני וממשיכים עד למקום בו נשפך הנחל לים התיכון. מהחוף פונים ימינה לכיוון בית הספר הימי מבואות ים. זהו סיום המסלול.