פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
פסטיווקלי "לא נכנענו לקורונה ונספק לתושבים תרבות ברמה הכי גבוהה" פסטיווקלי

הפסטיווקאלי ייערך זו השנה הרביעית בנתניה, הפעם בצל משבר הקורונה. הופעות של מיטב אמני ישראל יועברו בשידור חי בעמודי הפייסבוק של העירייה והיכל התרבות, חלקן הפקות מקור שהוכנו במיוד לפסטיבל בשבוע הבא. מרים פיירברג איכר "החלטנו שאת התרבות בנתניה, גם הקורונה לא תפסיק". אהרן אורגד: "לימדנו את עצמנו לחיות לצד המשבר". בני אפרים: "נלחמנו כדי להשאיר את התרבות בקדמת הבמה"

מגפת הקורונה ממשיכה להכות במלוא העוצמה בעולם התרבות, אבל בעיריית נתניה בשיתוף היכל התרבות התגייסו על מנת לתת לתעשייה המושבתת את העידוד הדרוש. במסגרת זו, אירוע הפסטיוואקלי היוקרתי שיועד במקור להתקיים בקיץ האחרון ייערך בחנוכה הקרוב.

מיטב אמני ישראל יעניקו חוויה ייחודית לתושבי העיר מהשבוע הבא – מיובל דיין ושמעון בוסקילה, ארקדי דוכין ואמיר דדון, עבור לעידן חביב דודו פישר , עידן אלתרמן ודנה ברגר ועד כוכבי הילדים חני נחמיאס וטל מוסרי. והרשימה עוד ארוכה. בשל שרשרת המגבלות, ישודרו שלל המופעים בלייב מהיכל התרבות נתניה, יועברו גם בעמוד הפייסבוק של העירייה ויהיו פתוחים לכל הצופים ללא עלות.

חגיגה מקוונת

"עברנו שנה קשה בה היינו מושבתים מאירועים, בכלל זה שני אירועי ענק בפורים וביום העצמאות. קיווינו שבחנוכה כבר נוכל להתקהל, אבל למרות המצב החלטנו לא לוותר ולקיים את הפסטיווקאלי בצורה מקוונת", אומר אהרון אורגד, המשנה לראש העיר, הממונה על התרבות ויו"ר ועדת האירועים העירונית. "אני שמח שיצרנו תמהיל מרתק של מיטב אמני ישראל, חלקן הופעות מקוריות וייחודיות לפסטיבל, כמו יובל דיין שתארח את שמעון בוסקילה".

עוד הוסיף אורגד כי "אנשים עדיין לא ב"מוד" של לראות מופע שלם ברשת, אבל מי שמתפנה ונכנס לזה, ירגיש ממש כמו באולם עם סאונד מצוין ואפילו צ'ט פעיל שיאפשר לצופים להגיב תוך כדי ההופעה. כמובן שזה דבר בלתי אפשרי בהופעה רגילה, אבל לכל דבר יש את היתרונות שלו והקסם שלו. רצינו לגרום לכך שלמרות הקורונה והמגבלות שיחייבו את האנשים להיות בבתים, נספק לתושבי העיר מופעים מעולים לכבוד החג. עיריית נתניה ידועה בכך שהיא מספקת תרבות איכותית לכל הגילאים, מילדים ועד גמלאים. אנחנו שומעים כמה האנשים צמאים ומחכים לזה, ולאחרונה יצאו שלטי חוצות ופרסומים, כך שאני בטוח שלקראת השבוע הבא התכונה רק תעלה".
לאורגד אין ספק שהגרסה המקוונת לא תפגע בהצלחת האירוע, להפך. "אני בטוח שהפסטיווקאלי יצליח בגדול למרות השינוי במתכונת והאמת היא שאין ברירה אחרת", הוא מסכם. "אנשים רוצים לחגוג ולא נסכים שחנוכה יעבור ללא שום ציון. בפורים היינו בתחילת המגפה ואנשים היו מבוהלים, אבל עכשיו אנחנו חיים בצל הקורונה, רואים את החיסונים שהגיעו לארץ ומלמדים את עצמנו לתפקד לצד המשבר גם מבחינת העשייה. אני שמח לומר שלא נכנענו לקורונה ונספק לתושבים שלנו תרבות ברמה הכי גבוהה שיש".

לזכר זך

חוליה מרכזית נוספת בתכנון וארגון האירוע הוא מנכ"ל היכל התרבות, בני אפרים, שנזכר בהתרגשות כיצד הגתה ראש העירייה הגב' מרים פיירברג איכר את הפסטיווקאלי לפני ארבע שנים במטרה להצדיע לזמר העברי. בני אפרים ציין גם הוא את הפקות המקור הייחודיות שנוצרו לרגל האירוע הנוכחי, בראשן אנסמבל 'טרמולו' בו יתארחו עידן אלתרמן ודנה ברגר. "אנחנו גאים בשילובים ובחיבורים המעניינים שיצרנו לקראת הפסטיווקאלי", הוא אומר. "נעשה כבוד גדול לזמר העברי וניתן מענה נרחב למשוררים הישראלים, בעיקר לנתן זך שהיה אחד מעמודי התווך של השירה הישראלית ונפטר בחודש שעבר. חשוב לנו מאוד להצדיע לו בתקופה שכזו ולתת לאנשים את האפשרות לצרוך תרבות איכותית. האמנים שיופיעו מגוונים מאוד ובכל יום תהיה רצועת ילדים בשעה 15:00, כתת אמן בשעה 17:00 ובשעה 21:00 ההופעה המרכזית. כפתיח לפסטיבל יארח ירון אילן מופע חי בלייב לערוץ 24, כך שצפויה בנתניה חגיגה תרבותית מטורפת. אני בטוח שכולם ייהנו וייקחו בה חלק פעיל".

בכל הנוגע למתכונת המקוונת, נזכר אפרים איך בנתניה היו הראשונים בארץ שניסו למצוא פתרונות למשבר בכל הנוגע לתרבות. "שבוע אחרי שנסגרנו, ב-16 במרץ, חשבנו מחוץ לקופסה והתחלנו להעביר שידורים בלייב בפייסבוק מבימת היכל התרבות. חלק גדול מהאמנים הופיעו בהתנדבות ובהמשך, כשהבנו את גודל הבעיה בשל המחסור בהופעות, המשכנו עם מופעים על גבי משאיות ברחובות ומופעים בהם ניתן לצפות ממרפסת הבתים. אני שמח שהעשייה התרבותית בנתניה לא פסקה לרגע. נכון שזה לא דומה לתקופות רגילות, אבל נלחמנו כדי להשאיר את התרבות בקדמת הבמה. אני מודה לראש העירייה, למשנה ראש העיר הממונה על התרבות והאירועים , להנהלת העירייה ולצוות הנפלא של עובדי עמותת היכל התרבות, שגם בתקופה מאתגרת כזו משקיעים מחשבה, מגלים יצירתיות ומוציאים את הדברים לפועל"

ראש העיר: "מזמינה את כל תושבי נתניה לצפות במופעי ההצדעה"

ראש העיר, מרים פיירברג-איכר: "שנה מאתגרת עוברת על כולנו. כולי תקווה שחג החנוכה יביא עלינו נס גדול, שיעלים מן העולם את מגיפת הקורונה, שנחזור כולנו לשגרת החיים האהובה. בינתיים, החלטנו שאת התרבות בנתניה, גם הקורונה לא תפסיק. אני מזמינה את כל תושבי נתניה לצפות במופעי ההצדעה לזמר העברי שישודרו בעמוד הפייסבוק העירוני וליהנות מתרבות איכותית, זאת, עד שנוכל לשוב ולהתקהל".