רוצים שינוי: סיכום עונת הבלהות של מכבי נתניה מרקו בלבול, משה גלאם וחנן לייבוביץ'

שלושה מאמנים, מנהל מקצועי שעזב באמצע העונה, קרבות תחתית לא מתוכננים והתעלות רגעית לצד הדחה אכזרית בגביע. וזה עוד כלום לעומת השינויים הצפויים לקראת העונה הבאה – מהחזרתו של בני לם למחלקת הנוער ועד פרידה מהמנכ"ל. משה גלאם וחנן לייבוביץ' מנתחים עונה מאכזבת במיוחד עבור היהלומים, שהיו רחוקים מלנצוץ וירצו לשכוח את עונת 2023/24 כמה שיותר מהר 

בתחילת השבוע, כמעט מבלי ששמנו לב, ירד המסך על אחת העונות המאכזבות של מכבי נתניה בשנים האחרונות. עונה שכישלון צורב היא הגדרה עדינה עבורה. מחילופי המאמנים התכופים, דרך יותר מדי שחקנים שהיו הרבה מתחת לרמתם, ועד שרשרת השינויים הצפויים בעונה הבאה שישנו את פניה של הקבוצה לבלי הכר – מהבוגרים ועד מחלקת הנוער.

הנתונים היבשים מלמדים על מקום תשיעי עם 38 נקודות, 11 ניצחונות בלבד, חמש תוצאות תיקו ו-17 הפסדים, לצד הפרש שערים שלילי של 36 שערי זכות לעומת 48 שערי חובה, אבל סיפור הכישלון של העונה הנוכחית גדול בהרבה.

רן קוז'וק, שכזכור הוביל את הקבוצה לגמר הגביע אשתקד, פוטר והוחלף בגיא צרפתי. בסוף החודש יוביל קוז'וק את קבוצתו הנוכחית, מכבי פתח תקוה, לגמר הגביע, בעוד צרפתי לא עמד גם הוא בסטנדרטים ובציפיות של הבעלים אייל סגל, והוחלף בשלהי העונה במרקו בלבול. בין לבין, המנהל המקצועי אלמוג כהן עזב לטובת בית"ר ירושלים כשהוא מותיר אחריו שוקת שבורה.

אפקט החלפת המאמן הוביל לסנסציה בגביע עם ניצחון 1:3 ברבע הגמר על מכבי חיפה בסמי עופר. גם בחצי הגמר רשמה נתניה הופעה מצוינת מול הפועל באר שבע ואף כפתה הארכה לאחר 2:2 בתום 90 הדקות, אבל מה שיזכרו מהמשחק הזה הוא את שער הניצחון הדרמטי של באר שבע בדקה ה-121, שסתם את הגולל פעם נוספת על חלומות הגביע הצהובים.

השוער תומר צרפתי, שסומן השנה כהבטחה וקיבל את המושכות בבוגרים, לא סיפק את הסחורה ואת מקומו תפסו רז כרמי ובהמשך עומר ניראון, שקיבל בונוס נאה על היכולת הטובה שהציג וזומן לסגל הנבחרת האולימפית לקראת אולימפיאדת פריז ביולי הקרוב. וצרפתי? נותר בקצה הספסל, עם אופציה שיושאל בקיץ לקבוצה אחרת. הזרים המאכזבים פלאמין גלאבוב וראשיד צ'ירינו, עברו בחלון ההעברות לבית"ר ירושלים ואום אל פאחם (בהתאמה).

החלוץ המרכזי איגור זלטנוביץ' כבש 5 שערים בלבד, ואילו סטניסלב בילנקי, שדווקא פתח את העונה בסערה עם שלושה שערים בגביע הטוטו, כבש שער ליגה בודד במחזור השלישי ומאז נעלמו עקבותיו. היחידים שראויים למילה טובה הם איתן אזולאי, עם 7 שערים בכל המסגרות, ומקסים פלקושצ'נקו, הנשק הסודי שעלה פעם אחר פעם מהספסל ותרם 6 שערי ליגה ו-3 נוספים בגביע, אבל גם התקשו לבלוט על רקע החולשה הכללית.

קריסת מערכות

"במכבי נתניה ירצו מאוד לשכוח את העונה הזו, אבל יהיה להם קשה, כי הם לא ציפו לכזה כישלון טוטאלי בכל המערכות – הניהוליות, המקצועיות, בחירת השחקנים וכמובן במשחק עצמו", אומר שחקן העבר של הקבוצה, משה גלאם. "להוציא אולי משחקים בודדים בהם נתניה נראתה כמו קבוצה, כישלון זה עוד הגדרה עדינה בשבילם, ולראיה 17 הפסדים ב-33 משחקים. אני גם לא יודע אם אפשר להגדיר כפיצוי את ההגעה לחצי הגמר, כי השער שבאר שבע נעצה בתוספת הזמן של ההארכה, גרם לירידה בחוסן המנטלי של השחקנים וככה זה נראה במשחקים שלאחר מכן".

"העונה הזו של מכבי נתניה היא כישלון עצום", אומר הפרשן ואוהד הקבוצה, חנן לייבוביץ'. "עונה שנפתחה עם ציפיות למינימום פלייאוף עליון ועד למקומות 3-4, הסתיימה עם מפח נפש והינצלות מירידת ליגה ברגע האחרון. אין ספק שבנתניה ירצו לשכוח את העונה הזו עם כישלון במאמנים, בזרים שרובם יוחלפו בעונה הבאה וברכש, לצד הזעזועים שעברו על הקבוצה והעזיבה של אלמוג כהן לבית"ר ירושלים".

איך השפיעו חילופי המאמנים?

גלאם: "בהתחלה ההגעה של גיא צרפתי נראתה ממש טוב, עם חמישה ניצחונות בשישה משחקים, ונתניה הייתה בדרך הנכונה לפלייאוף העליון ויציאה מהמשבר, אבל עם הזמן אין בלוף בכדורגל. שחקנים סבלו מלחצים מתוך המערכת ושבו להציג את היכולת שלהם, זאת לצד הבעיות שנוצרו עם אלמוג כהן. אני מאמין שצרפתי לא רצה ללכת בדרך שלו, וזה שם לקבוצה מקלות בגלגלים, כשכל אחד משך לכיוון שלו. אלמוג היה חייב לקחת אחריות, כי הכישלון הוא קודם כל של המנהל המקצועי. ארבע השנים האחרונות של אלמוג כהן בנתניה – שנתיים כשחקן ושנתיים כמנהל מקצועי, הן כישלון חרוץ, ואף אחד לא ישכנע אותי אחרת".

לייבוביץ': "קשה להגדיר את סיום העונה של מרקו בלבול כ'ברווז צולע', כי בסך הכל הוא השאיר את הקבוצה בליגה, אבל ההדחה האכזרית בחצי הגמר השאירה פצע לאוהדים, בדומה לקוז'וק, שכביכול עשה עונה אדירה אשתקד, אבל בגלל ההפסד בגמר לא קיבל יותר מדי קרדיט בפתיחת העונה הנוכחית. מעבר לזה, הקהל מאוד לא אוהב את הסגנון של מרקו ואם הוא לא יפנים שהוא צריך לשנות דיסקט, הקיבעון שלו יוביל לזה שגם הוא לא יחזיק מעמד".

ומה עם העונה הבאה? גם כאן יתרחשו כאמור לא מעט שינויים פרסונליים, כשבני לם, שפוטר לפני שנתיים מנתניה והשנה ירד ליגה עם הפועל פתח תקוה, ישוב לנתניה כמנהל המקצועי של מחלקת הנוער. דן רומן, שהדריך את קבוצת הנוער וסומן לאורך תקופה ארוכה כמאמן העתיד של הבוגרים, צפוי לעבור בעונה הבאה לקבוצת הנוער של מכבי חיפה. גם בשדרה הניהולית יתבצע שינוי, כאשר המנכ"ל אסף גביש יסיים את תפקידו. טרם ברור האם ומתי ימונה לו מחליף, כשמי שאמור למלא את התפקיד הוא נציג הבעלים, גיל לב.

"יש סימן שאלה גדול לגבי העונה הבאה, כי התחלפו המון שחקנים וצריך לראות איזו קבוצה יבנה בלבול. מנהל מקצועי כנראה לא יגיע, כי קשה לשים סמכות מקצועית על מאמן כמו מרקו, וגם המנכ"ל מתחלף. בקיצור, מתחילים מאפס", מסכם לייבוביץ'. "האוהדים מאוכזבים ומתבאסים לחדש את המנויים, וכולם עדיין ברגשות הכישלון של העונה שהסתיימה. מצד שני, ככה זה אוהד כדורגל – כשמתחילה עונה חדשה עם פרפרים בבטן מגיעה גם האופטימיות, ואם יביאו שחקנים מנוסים שימשכו את הקהל ויוכלו להוביל את נתניה קודם כל לפלייאוף העליון, אני בטוח שזה יאיר מחדש את הקהל ואת כל מי שמסביב למועדון".

מי שיישאר על הקווים הוא כאמור בלבול, שינסה להעלות מחדש את הקבוצה על דרך המלך. "אני מאוד מחזיק ממרקו בלבול כמאמן מהדרג הראשון בארץ, ומקווה שיהיו לו את הכלים והתקציב הראוי, כי לא פשוט לבנות קבוצה ולעשות מהפכה בעונה הבאה", מסכם גלאם. "הוא יצטרך להביא שחקנים ראויים ורעבים, בעלי יכולת, שייתנו לקהל של נתניה ליהנות מכדורגל טוב. לדעתי לא יכולה להיות עונה גרועה יותר מזו שהסתיימה, ומרקו בהחלט מסוגל להחזיר את נתניה למקומות שהיא ראויה להיות בהם, ואני מתכוון בראש ובראשונה לפלייאוף העליון".

האם הבעלים אייל סגל יזכה סוף סוף לחייך ולהעביר עונה שלמה על מי מנוחות ללא פיטורי מאמנים, זעזועים במצבת השחקנים ומחאות מצד יושבי היציע? ימים יגידו.