חשש מפינוי קרון מורשת השואה בנתניה צילום: רוני מאיר דותן, יזם ומנהל האתר

רוני מאיר דותן, מנהל אתר הקרון להנצחת מורשת השואה בנתניה, נדהם כששמע כבדרך אגב על כוונת העירייה לפנות את הקרון בן 104 שנים ולבנות על חשבונו אנדרטה של העמותה להנצחת מלחמת יום כיפור.  "יש שורדי שואה שזה ממוטט אותם", אמר. "אם צריך נשכב מתחת לגלגלים". העירייה: "הקרון יוזז 30 מטר צפונה"

רוני מאיר דותן לא האמין שזה קורה לו. שיחת חולין כמעט אגבית בישרה למנהל אתר הקרון להנצחת מורשת השואה בנתניה, שהקרון שדאג להביא מגרמניה בעבודה מאומצת של למעלה משנתיים, מיועד לפינוי. הסיבה: בדיוק על המקום בו עומד הקרון, אושרה הקצאה להקמת אנדרטה של העמותה להנצחת מלחמת יום כיפור ובערב יום העצמאות צפוי להתקיים טקס הנחת אבן פינה במקום.
"כל הנושא הזה התפתח במקביל לגיוס כספים שלי לצורך שיפוץ הקרון. גם אם העירייה הקצתה קרקע, ממש לא ברור מדוע זה צריך להיות האחד על חשבון השני", אומר דותן. "מה שמוזר עוד יותר הוא שיש שם שטחים ענקיים באזור, בדיוק מול בית יד לבנים בנתניה".

איש בעירייה לא יידע אותך או את הגורמים הרלוונטיים שהקרון מיועד לפינוי?
"ממש לא. פניתי למנהל בית יד לבנים ולמנהל הארגון, הם לא הבינו על מה אני מדבר. העירייה לא פרסמה קול קורא, לא ידעו מזה במחלקת התכנון ויש כמובן גם את חוק חופש המידע. שום דבר לא הופיע בכתובים וגם במועצה לשימור אתרים לא שמעו על זה, שהרי מדובר באתר לאומי. מדובר למעשה בהחלטה שהתקבלה מתחת לרדאר ובכחש, עם כל אמצעי ההסוואה האפשריים".

רוני מאיר דותן הוא יזם וכאמור מנהל אתר הקרון להנצחת מורשת השואה בנתניה, העושה את עבודתו בהתנדבות מלאה. את אתר הקרון הקים בשנת 2013, כאשר מדובר בקרון אותנטי שהובא מתרומות ובשיתוף העירייה מהעיר אאכן שבגרמניה. הקרון הוותיק בן 104 שנים ובמשקל של כ-10 טון מנציח את קרובי משפחתו של דותן שנסעו בו לאתר הריגה בעיר ריגה, לטביה, שם נרצחו תוך יומיים 23 אלף יהודים.
"שורדי שואה תרמו כסף לקרון והידיעה שהוא מיועד לפינוי מוטטה אותם. הם שאלו אותי מה עושים ועניתי שאם אין ברירה נשכב מתחת לגלגלים של הקרון. זה פשוט נורא", מסכם בעצב דותן, שאף שוחח בנושא עם חברי המועצה עקיבא יצחקי וציפי קפל שהבטיחו לסייע ככל שיוכלו. "קודם כל השואה ורק אחר כך ההנצחה. זו לא משימה שלי, אלא של 6 מיליון יהודים, כאשר 180 אלף שורדי שואה עוד חיים איתנו ואני משמש כקול שלהם".
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "הקרון יוזז 30 מטר צפונה ונותר מאחורי מבנה בית יד לבנים. העברתו תעשה ברגישות ובמקצועיות. מיקומו נבחר בקפידה והוא ממוקם בצמידות לאותו שביל גישה שמחבר את מבנה בית יד לבנים עם ציר בן גוריון".