פרסומת עמותת רגעים
 קריסה במצוק החופי בבית ינאי  תמונה: מועצה אזורית עמק חפר

מדרון המצוק בחוף בית ינאי באזור מרכז המסלעה קרס. מדובר בהתמוטטות משמעותית של מאות טונות של קרקע. אין נפגעים באירוע  

התמוטטות המצוק מגיעה כבר בתחילתו של החורף, כך שקיים חשש להתמוטטויות נוספות במצוק. התמוטטות מצוק זו וקריסות נוספות שארעו השנה גם בחופים סמוכים - בחופי חדרה ונתניה, מצביעות על הצורך הדחוף להשקיע בביצוע הגנות יבשתיות ובקידום פתרונות הגנה ימיים למצוקי החוף של ישראל. 

מועצת עמק חפר פנתה שוב בשבוע שעבר למשרד הפנים בבקשה לתקצוב ההגנות היבשתיות הנדרשות למיגון המצוק החופי ובהן ייצוב המדרון והסדרת הניקוז בגג המצוק. זאת לאחר שהמועצה התריעה על הנושא פעמים רבות במשך השנים האחרונות בפני המדינה, ודרשה כי זו תתקצב פעולות דחופות למניעת התמוטטות המצוקים. 

במקביל, החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון שמקדמת הגנות ימיות באזור התחילה הליך תכנוני לצורך הרחבת החוף בבית ינאי על ידי הזנת חול. פעולה זו צפויה להרחיק את הגלים מבוהן המצוק ובכך לשפר את יציבותו. 

כמו כן, בימים אלה מקדם המשרד להגנת הסביבה החלטת ממשלה להארכת פעילות החברה הממשלתית לטיפול בנושא הגנות ימיות. בנוסף חשוב ונדרש לתת מענה תקציבי גם להגנות היבשתיות ולקדמן בדחיפות. 

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "התמוטטות המצוק בבית ינאי מצטרפת לקריסות נוספות שהיו בחודשים האחרונים וממחישה פעם נוספת את הצורך בתקצוב המשך עבודת החברה להגנות מצוקי חוף הים התיכון, כפי שמתריע המשרד להגנת הסביבה. זאת, כדי שיתאפשר קידום פרויקטים דחופים של הגנת המצוקים בהרצליה, בנתניה, בבת ים, באשקלון ובמקומות נוספים בארץ, כדי למנוע סכנה ברורה ומיידית לציבור. המשרד הפיץ למשרדים הצעת החלטה לממשלה, והיא ממתינה לאישור האוצר. לאחר סיום שלב א' שביצעה החברה בהצלחה בהגנות הימיות, המשרד להגנת הסביבה דורש ממשרד האוצר לתקצב את שלב ב' של עבודת החברה, שבמסגרתו יקודמו פרויקטים מרכזיים חדשים של הגנות מצוקים בהרצליה, בבת ים ובאשקלון. כל זאת, לשמירה על הציבור והסביבה וכהיערכות נכונה גם אל מול האתגרים של שינויים במפלס הים בעקבות שינוי האקלים והשפעות האדם על הסביבה". 

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון  "קוראת לציבור לנהוג בזהירות ובאחריות באזורים הסמוכים למצוק החופי: לא לשבת מתחת למצוקים ולא להתקרב לשפת המצוק, עקב סכנת קריסה של סלעים וחול לחופי הרחצה, במיוחד בעונת החורף".