פרסומת עמותת רגעים
 בגבעת אלונים סובלים מהקריה המשפטית של צה"ל ומתגעגעים לשקט ולפסטורליה תושבי גבעת אלונים מפגינים

תושבי שכונת גבעת אלונים בכפר יונה מתקשים להשלים עם המציאות החדשה, בה במקום שקט בשבתות הם סובלים מהפגנות עבור כמעט כל סרבן גיוס שנעצר. גם התוכנית לכביש עוקף לא נראית ריאלית, בטח לא בקרוב. מה נותר בעצם? לעתור לבית המשפט לקוות לטוב 

מחאת תושבי שכונת גבעת אלונים עולה מדרגה בכל החזיתות, אך ספק אם בכוחה לשנות את המציאות הקשה על פני השטח, בה הם חשים תחת מצור – פשוטו כמשמעו.

כמה עובדות לפני שצוללים למעמקי המחאה: בתוך כפר יונה שוכן הבסיס הוותיק מ"ק 21 המוכר יותר כמחנה בית ליד. איתו דווקא חיו התושבים בשלום, אלא שבחודש מרץ 2021 נפתחה באזור גם הקריה המשפטית של צה"ל, שהגישה אליו עוברת דרך השכונה. התוצאה, כך על פי התושבים: אלפי רכבים, משאיות כבדות שפוקדות את המקום חדשות לבקרים ופגיעה חריפה באיכות החיים.

מעבר לרעש של מצבור כלי הרכב, סובלים התושבים גם מעשרות הפגנות חוזרות ונשנות בליווי אמצעי הגברה וגנרטורים – בין אם מדובר בסרבן גיוס מהציבור החרדי שחבריו הקימו אוהל מחאה, או אחר מהמגזר החילוני שהחליט שלא להתגייס על פי צו מצפונו.

חדשות השרון - בגבעת אלונים סובלים מהקריה המשפטית של צה"ל ומתגעגעים לשקט ולפסטורליה

"כל סרבן גיוס הוא פוטנציאל להפגנה, זה פשוט מטורף ואני לא מבין איך אישרו לדבר כזה לקרות", אומר מיקי ג'רבי, חבר ועד השכונה וממובילי המאבק. "אני מוצא את עצמי נכנס לרשתות החברתיות כדי לנסות ולדלות מידע מתי מתוכננת ההפגנה הבאה. לתלמיד ישיבה הגיעו 20-30 חרדים שהקימו אוהל ושהו פה שבועיים-שלושה במשמרות עם רמקולים מרעישי אוזניים בלילות. אם מדובר בסרבן חילוני לחברים שלו אין בעיה להפגין עם רמקולים גם בשבת בשעות הצהריים. אתה יושב בבית בשקט ופתאום בום. בדרך כלל מנתקים את הצבא מהאזרחים, אבל אצלנו עשו בדיוק את ההפך. זה ממש נורא".

יש לציין כי בישיבת המועצה שנערכה השבוע העלה חבר המועצה אלברט טייב הצעה לסדר במסגרתה תוגש עתירה נגד משטרת ישראל על מנת שתאכוף את ההפגנות ותשים סוף למטרדי הרעש הבלתי פוסקים, אך בהיעדר רוב, ירדה ההצעה מסדר היום.

עתירה עוקפת

ג'רבי, שמוביל את המאבק בצוותא עם אילן ספקטור ועדי נתנאל, לא מתכוון לשקוט עד שיימצא פתרון ואף ניסה לרתום לנושא בכירים במערכת השלטון, אך ללא הצלחה ממשית בשטח. בכלל זה נעשו ניסיונות לקדם פתרון זמני שהנו חלק מכביש עוקף 57 שכרגע תקוע, וליצור מצב בו ייסלל לכל הפחות כביש גישה עוקף באורך של כקילומטר אחד, שיאפשר להמוני כלי הרכב הצבאיים להגיע לקריה המשפטית מבלי לעבור דרך גבעת אלונים. בשכונה עדיין מחכים לבשורות משמעותיות בנושא ממשרד התחבורה וממשרד הביטחון. "כבר היו הנחיות לצאת לדרך, אבל המשרדים גלגלו את האחריות מאחד לשני ובפועל לא קרה דבר", אומר ג'רבי.

צעד נוסף הוא עתירה שהגישו מספר תושבים בראשות ג'רבי כנגד כל המעורבים בנושא - משרד התחבורה, משרד הביטחון, חברת נתיבי ישראל ועיריית כפר יונה. בין השאר נטען כי היעדר פתרון גורם לסבל רב בקרב תושבי גבעת אלונים ואף לסיכון ממשי לחיי אדם. ב-8 בינואר צפוי להתקיים דיון בבית המשפט העליון שעיקרו תגובות המשיבים. לאחר תקופה ארוכה של דיאלוגים ודיונים מול גורמים רבים כל כך, לא נותר לתושבי גבעת אלונים לקוות שאולי תודות לאותה עתירה תגיע הישועה, ועמה השקט והשלווה שפעם היו מנת חלקם.

תגובות

מעיריית כפר יונה נמסר "עיריית כפר יונה מכירה מקרוב את תחושת וחוויות תושבות ותושבי שכונת גבעת אלונים, וכן נותנת דעתה ומטפלת בכך מול מפקד תחנת משטרת שדות והשיטור העירוני, הנוכחים בסביבת מחנה 'קריית צדק' בכל הפגנה.

נוסף על כך, פועלת העירייה בשיתוף עם תושבות ותושבי השכונה ומעדכנת אותם על כל הפגנה המיועדת להתקיים מיד כשהמידע מגיע לפתחה (היה ומגיע) באמצעות המשטרה. בהפגנה שהתקיימה ביום שבת לפני שבועיים, מנעה המשטרה מהמפגינים שימוש באמצעי הגברה, וכן יו"ר ועדת הביטחון, חבר המועצה עומרי פרבר, הגיע גם הוא למקום ושוחח עם התושבות והתושבים. ככל שהדבר תלוי בעירייה ובמשטרה, וככל שנדע מראש על קיומן של ההפגנות, נעשה כל שניתן למנוע מהמפגינים שימוש באמצעי הגברה, שכן איכות חיי תושבות ותושבי השכונה מהווה חלק מסדר יומה של העירייה".

ממשטרת ישראל נמסר "במקום אשר משמש כבית הכלא הצבאי היחיד בארץ, מתקיימות הפגנות שונות במרחק של מאות מטרים מבתי המגורים בשכונה. בכל מחאה הנערכת במקום פועל כוח המשטרה שמגיע למקום על מנת לאפשר את האיזון בין חופש המחאה מצד אחד לשמירה על הסדר הציבורי מצד שני. יודגש כי בדרך כלל המחאות לא נערכות בשעות המנוחה ובמידה וקיימת עבירת הקמת רעש, פועל כוח המשטרה להפסיק את העבירה במקום".

ממשרד התחבורה נמסר "עם קבלת העתירה במשרד התחבורה, גורמי המקצוע ייבחנו את העתירה והיא תענה בבית המשפט".