אילוסטרציה | fotolia הייתם נותנים משכנתא לפושט רגל מנתניה? אילוסטרציה | fotolia

מה הסיכוי שתושב נתניה יקבל משכנתא לרכישת דירה כשנה וחצי בלבד לאחר פשיטת רגל? מתברר שזה אפשרי

אילוסטרציה | fotolia

בני זוג מנתניה עברו כל אחד מהם, בנפרד, פשיטת רגל. האישה בגלל שהייתה נשואה בעבר לבעל חברה בע''מ שעבר פשיטת רגל והכניס אותה לסיפור, אפילו לאחר שהתגרשה ממנו. בעלה החדש היה הבעלים של עסק בתחום הספורט שעבר פשיטת רגל. בני הזוג, שניהם פושטי רגל, קיבלו בפרק ב' של חייהם, כשנה וחצי לאחר קבלת צו הפטר, משכנתא על סך 780 אלף. כיום שניהם שכירים בחנות בגדים במרכז הארץ.
גרושה תושבת נתניה שמקבלת מזונות והייתה הבעלים של מספר חנויות בעיר, פשטה רגל וקיבלה צו הפטר. כיום היא שכירה בתור מנהלת תפעול בחברת מעליות ושנתיים לאחר קבלת צו הפטר קיבלה משכנתא בסך 300 אלף שקל לסגירת הלוואות.

הפינה המשפטית - הייתם נותנים משכנתא לפושט רגל מנתניה?
"אחד הדברים המורכבים ביותר במשכנתאות אחרי פשיטת רגל היא העובדה שהבנקים והמדינה שמים אות קלון על אנשים שעברו פשיטת רגל" אמר מרטין בוקסדורף, יועץ משכנתאות שעבד 7 שנים כיועץ משכנתאות והוסיף "לפעמים זה טבוע כל כך חזק אצל פושטי רגל שאין להם סיכוי לקבל משכנתא, שאני צריך להשקיע את מיטב האנרגיה כדי לשכנע את פושט הרגל שהוא לא מצורע והוא יכול לקבל משכנתא. זה כל כך חזק שאנשים איבדו כל תקווה לקבל משכנתא. המערכת הבנקאית עובדת כל כך חזק להוקיע את האנשים האלו מהחברה, עד שהם עצמם לא מאמינים שזה ייתכן".
בוקסדורף מתאר את מצבו של פושט הרגל כמאזניים עם כף זכות וכף חובה: על כף אחת זה פשיטת הרגל ועל הכף השנייה צריכים 'להעמיס' כמה שיותר דברים טובים שיכולים לאזן את התמונה. כמו משכורות, יציבות תעסוקתית, עבודה נחשבת, תואר אקדמי, גיבוי של הורים וכו'.
לדבריו, בדרך כלל ניתן לקבל משכנתא כשנה לאחר פשיטת הרגל ויש כמובן מקרים של קבלת משכנתא שנתיים ואף שלוש שנים לאחר קבלת צו ההפטר.
"כשמגיע אלי בחור שבור שעבר פשיטת אני אומר לו "זה גרוע, אבל לא סוף העולם. הדלת סגורה, אבל נשאר חלון קטן פתוח"