פרשת השבוע כמה אנחנו שווים? פרשת השבוע "בחוקותי" פרשת השבוע

"וַיְדַבֵּ֥ר יְהוָ֖ה אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר: דַּבֵּ֞ר אֶל־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ וְאָמַרְתָּ֣ אֲלֵהֶ֔ם אִ֕ישׁ כִּ֥י יַפְלִ֖א נֶ֑דֶר בְּעֶרְכְּךָ֥ נְפָשֹׁ֖ת לַיהוָֽה: וְהָיָ֤ה עֶרְכְּךָ֙ הַזָּכָ֔ר מִבֶּן֙ עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֔ה וְעַ֖ד בֶּן־שִׁשִּׁ֣ים שָׁנָ֑ה וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֗ חֲמִשִּׁ֛ים שֶׁ֥קֶל כֶּ֖סֶף בְּשֶׁ֥קֶל הַקֹּֽדֶשׁ: וְאִם־נְקֵבָ֖ה הִ֑וא וְהָיָ֥ה עֶרְכְּךָ֖ שְׁלֹשִׁ֥ים שָֽׁקֶל: וְאִ֨ם מִבֶּן־חָמֵ֜שׁ שָׁנִ֗ים וְעַד֙ בֶּן־עֶשְׂרִ֣ים שָׁנָ֔ה וְהָיָ֧ה עֶרְכְּךָ֛ הַזָּכָ֖ר עֶשְׂרִ֣ים שְׁקָלִ֑ים וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשֶׂ֥רֶת שְׁקָלִֽים: וְאִ֣ם מִבֶּן־חֹ֗דֶשׁ וְעַד֙ בֶּן־חָמֵ֣שׁ שָׁנִ֔ים וְהָיָ֤ה עֶרְכְּךָ֙ הַזָּכָ֔ר חֲמִשָּׁ֥ה שְׁקָלִ֖ים כָּ֑סֶף וְלַנְּקֵבָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ שְׁלֹ֥שֶׁת שְׁקָלִ֖ים כָּֽסֶף: וְ֠אִם מִבֶּן־שִׁשִּׁ֨ים שָׁנָ֤ה וָמַ֙עְלָה֙ אִם־זָכָ֔ר וְהָיָ֣ה עֶרְכְּךָ֔ חֲמִשָּׁ֥ה עָשָׂ֖ר שָׁ֑קֶל וְלַנְּקֵבָ֖ה עֲשָׂרָ֥ה שְׁקָלִֽים" (ויקרא כז' 1-7)

 

מהו ערך הגבר ומהו ערך האישה?

הפסוקים החותמים את פרשת "בחוקותי" בפרט ואת ספר ויקרא בכלל, עוסקים בתרומות למקדש. האדם יכול להקדיש סכום כסף, בהמה, או שטח קרקע מאדמתו והוא צריך לעשות זאת בדרך הנכונה ובחישוב נכון - "על פי ערכו". ומהו ערכו? תלוי בן כמה הוא והאם הוא גבר או אישה. לדוגמה: ערכו של תינוק מגיל חודש עד גיל חמש חמישה שקלים ואילו תינוקת באותם הגילאים, שלושה בלבד. ערכו של בן מגיל עשרים ועד שישים חמישים שקלים ואישה בגילאים אלה שווה שלושים, וכן הלאה.
הפרשנות המסורתית מחפשת הסברים לפער בין הזכרים לנקבות ומציעה כי הערכים נקבעו על פי ההבדלים בתפוקתם של הגבר והאישה בעבודה. הסבר אחר עוסק בפיריון: הגבר הינו "בעל זרע" והפעיל בתהליך ההולדה ואילו האישה נתפסת כפסיבית. שוכחים אותם גברים שחוקקו את החוקים השובניסטיים האלה שהאישה נושאת את הילוד תשעה חודשים וגם אחרי כן איננה פסיבית בגידולו. לא מצאתי בפרשנות המסורתית הסבר שמציג סתם את חוסר שיוויון בין המינים ואפילו אינני תוהה מדוע. חוסר השיוויון התחיל עוד מקדמת דנן והאישה שנתפסה כרכושו של הבעל הייתה מעצם חשיבה זו שווה פחות.

פערי השכר בין המינים היום

מחקר אודות פערי השכר בישראל נעשה בדצמבר 2015 על ידי נוגה דגן-בוזגלו ויעל חסון, במסגרת פרוייקט "שוות ערך-לקידום שכר שווה". תוצאות המחקר היו שפערי השכר בין נשים לגברים בשוק העבודה, בשכר חודשי ושעתי, הינם תופעה אוניברסלית. החוקרות הציגו מספר סיבות לכך, שהבולטת מכולן היא התופעה, שהעיסוקים של הנשים והגברים שונים ורמות השכר בעיסוקי הגברים גבוהות יותר מאלו של הנשים. סיבה נוספת היא מספר שעות העבודה של הגברים לעומת הנשים, שעדיין הטיפול בבית נתפס כמטלה שלהן. על שני גורמים אלה נוספת אפליה והתנהגות המבוססת על סטריאוטיפים מגדריים. להל"ן מספר כותרות מהמחקר: שכר הנשים עומד בממוצע על כ-67% משכר הגברים, שיעור הנשים יורד עם העלייה בעשירוני השכר ואילו שיעורם של הגברים עולה. קיים פער בין נשים לגברים באותם תפקידי ניהול. קיים פער גדול יותר בין נשים וגברים בחברה הערבית ועוד. באשר למדינת ישראל בהשוואה למדינות העולם, ישראל נמצאת במקום "טוב" באמצע... לשמוח? ממש לא.

האדם נברא בצלם

כשאני קוראת את הפסוקים המפלים את הנשים אני תוהה האם לא נבראנו שווים? הרי כתוב "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם". האם ערכו של הגבר יקר מהאישה? האם תרומתו גבוהה יותר לחברה מזו של האישה?
ערכו של כל אחד ואחת מאיתנו אינו נמדד בכסף. לא בערך העבודה שעושה ולא במינו. אדם צריך להימדד במעשיו, הרי הוא נברא בצלם האלוהים. ומהו אותו צלם? זהו החלק הרוחני של האדם שדומה לאל מבחינה שכלית, מוסרית וחברתית. האדם הוא בעל ערך מיוחד כי יש בו חלק מהאלהים, חלק הקיים בזכר ובאישה גם יחד.
הכתוב המקראי המתאר את הבריאה מייצג תפיסה שיוויונית. האל המוצג בבראשית, ולא רק, איננו מבדיל בין אדם לאדם. בני האדם הם אלה שיצרו את ההבדל, והם עושים זאת עד היום. ואולם אני מאמינה שבעוד דור או שניים ההבדלים בין נשים לגברים, ולא רק בשכר אלא גם בהתנהלות הדתית ייסגרו.