תמונה | freepik האם ניתן להתקין דשא סינטטי ללא עזרה מקצועית? תמונה | freepik

ברור לכולם שהתקנה של דשא סינטטי על ידי איש מקצוע אכן מספקת את התוצאה הטובה והאיכותית ביותר, אבל היא כרוכה בעלויות גבוהות יותר. רבים מתלבטים בעת רכישת מרבדי הדשא הסינטטי בשאלה – האם להתקין לבד את הדשא או לשלם לבעל מקצוע?

תמונה | freepik

אם אתם מהמתלבטים בנושא זה, המאמר הבא יעזור לכם לקבל בקבלת ההחלטה.

להתקין דשא לבד? זה תלוי

התשובה לכך אינה חד משמעית, היא תלויה בכמה גורמים. קודם כל, היא תלויה בידע שלכם בנושא וביכולות שיש לכם – אתם עובדים בעבודה עם שיש בה כישורים דומים להתקנת משטחי דשא סינטטי? אתם מחזיקים ארגז כלים בביתכם? אתם מתקנים או מתקינים דברים ברמה שהיא מספיק טובה? כולם אומרים שיש לכם ידי זהב? אם יש לכם ידע בסיסי בתחזוקה ועבודות כפיים זה בוודאי יתרון גדול.

דעה אישית - האם ניתן להתקין דשא סינטטי ללא עזרה מקצועית?

תמונה | דשא קבוע

הגורם השני הוא מאפייני ההתקנה – תלוי בסוג הדשא הסינטטי שבחרתם, בגודל שלו ובכמות המרבדים. יתכן והתקנת מרבד אחד יכולה להיות פשוטה אך כשמספר המרבדים גדולה יותר העניינים יכולים להתחיל להסתבך ואז מומלץ לשקול להיעזר במתקין מקצועי. מעוניינים להתקין דשא בעצמכם?

יש להתחיל בהכנת שטח

היות ודשא סינטטי הינו פתרון מלאכותי, ניתן להתקין אותו על כל משטח, בין אם הוא ריצוף קיים בתוך הבית או בין אם הוא משטח אדמה בגינתכם.

התקנת דשא סינטטי דורשת הכנה מוקדמת אשר נחשבת ליותר מסובכת ולכן כדאי להכין את השטח לפני שמתחילים בהתקנה. ראשית, יש לנקות את משטח האדמה המיועד עליו נתקין את הדשא, לנכש שאריות של דשא או עשבים שוטים.

יש לשים לב שבמידה ויש לכם ריצוף מסביב לאדמה שלכם, כדאי מאוד מלוודא שהוא יהיה בגובה של התוצר הסופי לאחר ההתקנה, לכן וודאו שאכן הריצוף גבוה ב5 ס"מ מהאדמה. לאחר שניקיתם את האדמה, ניתן להתחיל לפזר מעליה חצץ שומשום, עליו נתקין בהמשך התהליך את הדשא.

חשוב ליישם את כל שלבי ההתקנה

ישנם אנשים יצירתיים או חסרי סבלנות הרוצים לקצר זמן ולוותר על חלק משלבי ההכנה ומילוי החצץ, אך זוהי טעות חמורה. במידה ותוותרו על החצץ, התוצר הסופי שלכם יראה גבשושי ועקום – שלב מילוי החצץ הוא שלב הכרחי מאוד בהתקנת הדשא מכיוון שהוא עוזר ביישור השטח ומאפשר ניקוז של מים.

דעה אישית - האם ניתן להתקין דשא סינטטי ללא עזרה מקצועית?

תמונה | דשא קבוע

חשוב לעבוד יסודי ולהפקיד על כל שלב בהוראות ההתקנה. כפי שציינו קודם לכן, חשוב לבצע היערכות מבחינת חומרים ואביזרי התקנה. כמות החומרים, תלויה במבנה השטח וכמות הדשא שאתם עומדים להתקין – אם אתם זקוקים לכמות גדולה של חצץ, תצטרכו להיעזר בהובלה של משאית או במנוף בכדי להביא אותו של שטח ההתקנה שלכם.

לאחר שלב הנחת החצץ על האדמה, יש לגרוף אותו ולהדק אותו בעזרת מכונת הידוק. אם אין לכם את כל החומרים הדרושים אז חברות הדשא הסינטטי המובילות יוכלו לספק לכם אותם ומכשירים מקצועיים כמו מהדקת ומברשת ממונעת להתקנה מקצועית ניתן לשכור.

איך נמנע מעשבים לצמוח מתחת למשטח הדשא הסינטטי?

בעיה נפוצה שיכולה להתעורר, היא צמיחה של עשבים מתחת למשטח הדשא הסינטטי שלכם. ניתן למנוע זאת באמצעות פרישת יריעה גאו-טכנית שחורה שמקבעת את משטח ההתקנה וחוסמת את קרני האור ובכך מונעת צמיחת עשבים. כמובן שמדובר פה על התקנה דשא מעל האדמה, ולא על ריצוף שכבר קיים. על משטחי ריצוף או בטון פשוט נבצע הדבקה ישירה על גבי המשטח ללא צורך בתשתיות ויריעות כלל.

לפני פרישת מרבדי הדשא יש לבצע חיתוך והתאמה

מרבדי הדשא הסינטטי נרכשים לפי גלילים, לכן יש לחתוך אותם ולהתאים אותם אל מידות השטח שעליו אנו עומדים להתקין את הדשא הסינטטי. יש לשים לב כאשר אתם מתקינים, שכל חתיכות הדשא פרושים לאותו כיוון בכדי לשמור על מראה אסתטי והרמוני.

קיבוע מרבדי הדשא הסינטטי

אחרי שסיימתם לחתוך את מרבדי הדשא שלכם ופרשתם אותם במקומם בכיוונים המתאימים, יש לקבע אותם אל הבסיס. אם הבסיס שלכם הוא אדמה בגינה, הקיבוע יעשה באמצעות חיבור של מסמרים מגולוונים (בכדי למנוע חלודה). איך נעשה קיבוע המסמרים? יש לנעוץ את המסמר במסגרות מרבדי הדשא ובנקודת החיבור ביניהם. על מנת לוודא את הקיבוע, מומלץ לשים פסי הדבקה בין מרבדי הדשא הסינטטי. במידה והבסיס שלכם הוא ריצוף, אין צורך במסמרים, והקיבוע מתבצע באמצעות פסי הדבקה ודבק בלבד.

השלב הסופי הוא הברשת הסיבים

לאחר ביצוע כל השלבים בהצלחה, מגיע השלב האחרון בהתקנה הנקרא הברשת הסיבים. מרבדי הדשא מאוכסנים ומובלים בגלילים הגרומים להם להימעך, לכן יש להבריש אותם בכדי למנוע זאת. איך מברישים אותם? אפשר להשתמש במטאטא כביש, מברשת קשה או במברשת ממונעת כשמדובר בשטחים גדולים.

מתי מומלץ לשכור מתקין מקצועי בתחום?

אם אתה "הנדימן" שמנוסה בעבודות תחזוקה ביתיות אז כנראה שתסתדר התקנת הדשא. אם אין לך ידע קודם או איזשהו ניסיון בהתקנה של משטחים או בעובדות הדומות לכך, ייתכן שתרצה לקבל עזרה מאיש מקצוע. התקנה של איש מקצוע מומלצת בעיקר כשמדובר במשטח גדול או אזורים בהם יש לבצע הכנת תשתית מסובכת שיכולה להוביל להיווצרות של בעיות נוספות.

כמה כסף התקנה עצמית יכולה לחסוך?

התקנה עצמית תחסוך לכם בערך 50-80 ₪ למטר רבוע, אך שימו לב שישנם כלים, שירותי עזר וציוד שתצטרכו לרכוש או לשכור בנוסף לזאת. אם החלטתם להתקין לבד את משטח הדשא הסינטטי שלכם, פנו אל היבואנים שמהם קניתם את הדשא המלאכותי, הם כבר יספקו לכם הדרכה ובנוסף ימליצו לכם על הדרך המתאימה לכם ביותר.