צילום | ארכיון משבר הקורונה – הסתגלות לעבודה במציאות חדשה צילום | ארכיון

הקורונה אילצה חברות רבות להגדיר מחדש מודלים עסקיים. עבודה מרחוק, שימוש בטכנולוגיית ענן, מערכות בינה עסקית ובינה מלאכותית אשר היו כבר חלק מהניהול העסקי טרום המשבר, הראו שהם כאן כדי להישאר ולאפשר למנהלים גמישות וכלי עבודה בניהול העסק בעת המשבר ולאחריו 

צילום: ארכיון 

"על פי חברת הייעוץ מקינזי לפחות 30% מפעולות העבודה היומיומיות שמבוצעות על ידי 60% מהמקצועות במשק יתבצעו באמצעות אוטומציה עד 2030. כלומר, כ- 375 מיליון עובדים ברחבי העולם יצטרכו להחליף מקצוע או לרכוש מיומנויות חדשות עד שנת 2030. 

המשבר האיץ את השימוש בטכנולוגיות מבוססות BI ו- AI בתהליכי קבלת ההחלטות של מנהלים רבים אשר נדרשים בימים אלו לקבל החלטות עסקיות במהירות ובסביבה עסקית שלא הייתה מוכרת עד כה.

עוד לפני המשבר הנוכחי, יישום של טכנולוגיות וכלי עבודה חדשים כמו Industry 4.0 הביאו לשינוי בשיטות העבודה ובכישורים שעובדים זקוקים להם בכדי לעבוד באופן יעיל. משבר הקורונה רק האיץ שינויים אלו מכיוון שחברות רבות מורות לעובדים להמשיך לעבוד באופן רגיל מהבית ופועלות לפתח את יכולות העבודה שלהן מרחוק לצורך המשכיות עסקית והתייעלות.
המלצתנו לכל מנהל בכיר הינה לבצע בחינה של דרכי הניהול בארגון ולזהות את ההתאמות הנדרשות לשם הסתגלות למציאות החדשה, להתייעל ולהשתכלל על מנת לשמור על כושר התחרות של הארגון.

ממליץ לשים דגש על כמה נקודות מרכזיות

פיתוח יכולות עבודה מרחוק - הן כמודל העסקה בתקופת המשבר והן כמודל העסקה בשגרה. בעת היישום חשוב להתייחס לאופן מדידת ביצועי העובדים (עבודה ביחס ליעדים ולא ביחס לשעות עבודה) ולמתן כלי עבודה נאותים לעובדים (מחשב, חיבור לשרתי החברה, טל נייד וכד').  

יישום טכנולוגיות ענן  - שימוש בשרתי ענן, תוכנות במודל SaaS (כגון Power BI) אשר פועלות בדרך כלל במודל ענן וכד', הן לצורכי זמינות המידע והידע הארגוני בכל מקום ובכל עת והן לשם רמת אבטחת מידע גבוהה יותר. 

ניהול המידע והידע הארגוני – ניהול המידע הארגוני באמצעות מערכות מידע אשר מנהלות את תהליכי העבודה הארגוניים כגון מערכות ERP, CRM, WMS ואחרות אשר צוברות את המידע וחשוב מכך את הידע הארגוני. 

שימוש במערכות BI ו- AI – מערכות אשר מאפשרות ניתוח ביצועי הארגון לפי פרמטרים שהוגדרו מראש, זיהוי מגמות ויצירת תחזיות. מערכות אלה מסייעות בכך למנהלי החברה בקבלת החלטות חכמות, מגבירות שקיפות ומשפרות באופן משמעותי את עבודת מחקר הנתונים בארגון. 

הכנת תכנית DRP (תכנית התאוששות ממשבר) – תוכנית אשר אמורה למפות את כלל הסיכונים בסביבת העבודה של החברה (חיצוניים ופנימיים) אשר יכולים לשבש את ההמשכיות העסקית של החברה, ולהגדיר תוכנית עבודה לכל תרחיש של שיבוש בעבודה השוטפת של החברה.  

לסיכום, השנה שחלפה הייתה שנה מורכבת ומרובת אתגרים עסקיים. שנה שהזכירה לנו כי עלינו להשתנות ולבצע התאמות בפעילות העסקית שלנו כל הזמן על מנת להסתגל למצבים חדשים, להתייעל ולהשתכלל. אנו מאמינים כי כל ארגון אשר ישכיל לבצע את ההתאמות הנדרשות יצליח בהמשך לנצל הזדמנויות עסקיות, לצמוח ולצאת מחוזק ממשבר הקורונה.

דעה אישית - משבר הקורונה – הסתגלות לעבודה במציאות חדשה
העל הכותב, ליאור מידן, תושב נתניה ומנכ"ל ומייסד משרד הייעוץ Mind Finance שעוסק בליווי וייעוץ פיננסי ועסקי לארגונים עסקיים, וביישום של מערכות בינה עסקית (BI) חכמות בעסקים באמצעות DataWiz זרוע הבינה העסקית של המשרד.