אילוסטרציה | fotolia "לאכול נכון כדי להשאר בחיים" אילוסטרציה | fotolia

בתקופת הקורונה כאשר רובנו נעים על הקו בין המטבח לשאר חדרי הבית ועסוקים במה נאכל ומתי. התזונה אותה נבחר להכניס לפה יכולה להיות קריטית בהתמודדות עם הנגיף שפוקד את העולם 

אילוסטרציה | fotolia 

סקירה זו תסביר לכם אילו מזונות עליכם לאכול על מנת לחזק את גופכם ולהביא אותו למצב המיטבי ביותר שהוא יכול להיות, כי כרגע כל מה שבשליטתנו הוא לפעול לפי ההנחיות הממשלתיות ולחזק את גופנו כך שיהיה בשיאו.

מחלת הקורונה, הינה מחלה נשימתית חריפה ומדבקת. שיעור התמותה המשוער מהמחלה נכון לזמן זה הוא 1-2%, אך נתון זה משתנה מאזור לאזור וככל שהשעות חולפות.
מחקרים רבים הוכיחו כי תזונה מסוגלת למנוע תחלואה ואף לעזור לנו בהתמודדות עם מחלות בזמן אמת.

האם ניתן להביס את הקורונה באמצעות התזונה?

"תזונה מחזקת" תיהיה תזונה ספציפית אותה נבחר לאכול על מנת לחזק את תגובתיות הגוף לחיידקים ונגיפים העלולים לפלוש ולערער את מערכת החיסון שלנו.

כאשר גופנו נמצא כבר בחוסר איזון כמו: רמות ברזל נמוכות בדם, עודף/חוסר פעילות של בלוטת התריס, יתר לחץ דם, עודף כולסטרול או כל מחלה כרונית אחרת.
יהיה זה בדיוק חלון הזמן האופטימלי לבחור בתזונה מותאמת אישית לפי מצבנו הבריאותי האישי. מחלה כרונית, מכבידה על תפקוד מערכות הגוף ובכך יוצרות עומס בפעולות השרדות שונות יחד עם המחלה ומערכת החיסון עלולה להיות חלשה יותר בעת תפקוד מהיר בזמן פלישת מחלה חריפה ומדבקת כמו הקורונה.

כיצד ניתן לחזק את מערכת החיסון באמצעות התזונה?

מחסור ברכיבי תזונה חיוניים כמו ויטמינים ומינרלים שונים עלול להגביר סיכון להידבקות ולתחלואה. רצוי לקבל רכיבים אלו מהתזונה, אך במקרה של אוכלוסיות המועדות לחוסרים (קשישים, חולים במחלות כרוניות, נוטלי תרופות מסוימות, בעלי הפרעות ספיגה, ילדים, צמחונים וטבעונים, מעשנים, ספורטאים) ניתן לשקול נטילת תוספי תזונה בנוסף לתזונה מותאמת אישית וזאת בהתייעץ עם גורם רפואי מתאים.

המזונות המכילים את אותם רכיבים הנמצאו יעילים בחיזוק הגוף:

• ויטמין C - פלפלים, פירות הדר, כרובית, כרוב, ברוקולי, תרד, תות שדה, בננה, תפו"א, קיווי, דובדבנים, עגבניות, גויאבה.
• ויטמין D - פטריות שיטאקי מיובשות, דגי מים קרים, חלב ומוצריו, ביצים.
• פרוביוטיקה - קרקע טובה לצמיחה ושגשוג פעילות של החיידקים הידידותיים במעיים.
יוגורט, כפיר, מיסו/ טמפה (פולי סויה מותססים) וירקות מוחמצים (כרוב, מלפפון).
• אבץ - נבטי חיטה, אגוזים וזרעים שונים, טחינה, חומוס, עדשים, שעועית, שמרי בירה, מיסו, דגנים מלאים, ביצים, מוצרי חלב, בשר רזה וכבד (אבץ ממקור בע"ח נספג טוב יותר).
• ויטמין A - ירקות בצבע צהוב וכתום וירקות: פטרוזיליה, פלפלים, ברוקולי, תרד, כרוב.
• ויטמיני B – נמצאים בשלל מזונות. תרד, דגנים מלאים, תפו"א, בננות, שומן מהצומח ועוד.
• ויטמין E - דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים, שמנים ממקור צמחי, ירקות ממשפחת הכרוביים וירקות שורש, אבוקדו, פפאיה, מנגו, אבטיח, תות שדה.
• סלניום - אגוזי ברזיל, זרעים, דגנים מלאים, נבט חיטה, פולי סויה, פטריות, שום, בצל ברוקולי.
• ברזל - מולסה, טחינה מלאה, אצות, ירקות עליים ירוקים, סלק, אבוקדו, אפונה, עגבניות, בטטות, תפוחי אדמה, פירות יבשים ,קטניות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים, בשר בקר, הודו ובעיקר איברים פנימיים,עוף, דגים וביצים.

תפריט לדוגמא (טבעוני וללא גלוטן):

א. בוקר: כוס תה מצמחי מרפא, דייסת קינואה על בסיס חלב שקדים עם פירות / כריך מלחם ללא גלוטן עם אבוקדו וסלט קטן / שייק פירות טריים עם זרעי צ'יה.

א. צהריים: פסטה אורז עם ירקות מאודים ועדשים מבושלות / קישואים ממולאים בקינואה או אמרנט עם עשבי תיבול / צלחת גדולה של ירקות מוקפצים עם עדשים או קטניות ברוטב בייתי.
א. ערב: פלחי תפוחי אדמה או בטטה עם מטבל סלסלה עגבניות בייתי / חומוס משעועית לבנה עם סלט עלים ירוקים / מרק ירקות עשיר
א. ביניים: סלט פירות קטן עם גרנולה / כדורי אנרגיה מתמרים או אבקת חרובים / פרוסה מעוגה בייתית

לסיכום

הקפדה על מזונות טריים ומלאים עשירים בסיבי תזונתיים התורמים לשובע ואיזון מדדי הדם, הגברת צריכת פירות וירקות כמקור לנוגדי חמצון. שתיית מים מוגברת, חליטות תה מצמחי מרפא, מיצי פירות וירקות, על מנת לסייע לגוף להיפטר מרעלים.
ארוחות קטנות, מבושלות וחמות, במרווחי זמן קטנים (כל שעתיים שלוש). עדיפות לצריכת אוכל אורגני להפחתת כמות הרעלים הנכנסים אל הגוף.
הימנעות מסוכרים, חלב פרה ומוצרי חלב פרה המחלישים את המערכת החיסונית ומעודדים תהליכים דלקתיים. צמצום צריכת מזונות מטוגנים, חריפים, רווי שומן וחלבונים קשים לעיכול (בשר), מזונות תעשייתיים, מעובדים ומשוּמרים המכילים צבעי מאכל וחומרי טעם וריח.

בברכת בריאות איתנה וחזל"ש מהיר.

בריאות - "לאכול נכון כדי להשאר בחיים"
הכותבת, סיגלית ברמן-פאר, נטורופתית. מומחית לתזונה וצמחי מרפא. בעלת קליניקה פרטית בנתניה, מתמחה בבריאות האשה. לפרטים לחצו כאן