פרסומת באנר העמותה לחינוך עליון
מתוך התערוכה "אליסה בארץ הפלאות" | צילום: רן אליהו  תערוכה חדשה בנתניה - אליסה בארץ הפלאות מתוך התערוכה "אליסה בארץ הפלאות" | צילום: רן אליהו

תערוכה העוסקת באמנות האיורים המלווים את הספר "אליסה בארץ הפלאות" נפתחה בגלריה על הצוק בנתניה

מתוך התערוכה "אליסה בארץ הפלאות" | צילום: רן אליהו 

ביום שישי האחרון נפתחה התערוכה "מחפשים את אליס", העוסקת באמנות האיורים המלווים את הספר 'אליסה בארץ הפלאות', שיצא לאור לפני 155 שנים במאות גרסאות בכל העולם. התערוכה תינעל ב-25.2.2020.
בשנת 1865 ג׳ון טניאל אייר את המהדורה הראשונה של הספר ׳אליס בארץ הפלאות׳, שנכתב ע"י הסופר לואיס קרול. בעשורים הראשונים של המאה ה-20, הנחשבים כתקופת הזהב של התפתחות מדיום האילוסטרציה (איור), הפך הספר לאייקון שהווה השראה עבור מאיירים רבים במשך שנים.
התערוכה מחולקת לשלושה חלקים. חלקה הראשון מציג דימויים מתוך אוסף ספרי 'אליסה בארץ הפלאות' של אילנה ג'יל גילד, הכולל יותר ממאתיים ספרים מכל העולם שאויירו במאת השנים האחרונות.

תערוכות ומוזאונים - תערוכה חדשה בנתניה - אליסה בארץ הפלאות

מתוך התערוכה "אליסה בארץ הפלאות" | צילום: רן אליהו 

"מרתק להתבונן באילנה גילד, שאוספת כמעט כעשור את ספרי אליס ושספריה מוצגים בתערוכה, ולזהות את האהבה שלה לאוסף, את ההתרגשות ממנו ואת האור שניבט בעיניה כשפגשתי אותה לראשונה" אמר עדי יקותיאלי והוסיף: "כשאנו מתבוננים באינטרפרטציות שונות של מאיירים ושל אמנים לאותו הטקסט או הנרטיב, אנו מתרגלים את היכולת להכיל ולהתעניין בשונות המתקיימת בהבנת תוכן, תרבות, טכניקה ויצירה. ההזדמנות לראות ולחוות מבחר מגוון שכזה מאפשרת לנו ׳להרחיב את הדעת׳ על ידי התבוננות בדרכי חשיבה אחרות, שמן הסתם משכללות את הסקרנות ומאתגרות את החשיבה האישית שלנו".

בחלק השני של התערוכה מציגים אמנים פלסטיים, שהוזמנו לבחור טקסט מתוך הספר ולהתכתב איתו, ככזה שמעורר מחשבה והשראה. בין האמנים שיציגו כוללים אבי סביליה, אדיר כהן, אדם יקותיאלי, אורית קולירובסקי, אספיר זייגר, הגר, נורית שני, נירוואנה דבאח, סימה קרישנר, סרחיו דניאל צ'רטקוף ושיר מורן.

עדי יקותיאלי מסביר: "הטקסט מהווה עבורם את נקודת המוצא שלהם להתייחסות ולתגובה- שהיא פונקציה של הקשבה ושל ניסיון להבין משמעותה של שיחה, לא באינטרפרטציה אילוסטרטיבית לנרטיב, אלא כזו שמעוררת מקום חדש בתוך תהליך היצירה האישי והרלוונטי להם."
בחלקה השלישי של התערוכה יוצג ווידאו ובו אינטרפרטציות של תלמידי אמנות מחטיבות הביניים והתיכונים בנתניה, שהתבקשו ליצור איורים חדשים לספר המיתולוגי. עדי יקותיאלי מסכם: "אנו חיים בחברה שלעיתים דוגמטית ודעתנית מדי. חברה בה לכל אדם דעה ברורה וחד משמעית כמעט על כל נושא. כשאנשים נפגשים כדי לדבר, אין באמת חלופה של מחשבות אלא בעיקר ביטול ופסילה של מחשבות שאינן שלנו. אין כמעט מקום למחשבות מגוונות המדגישות אינטרפרטציות ואפשרויות מבלי שישפטו. השיח האנושי והתרבותי מתכווץ מאד. תערוכה זו אינה מכוונת להסכמה אחת, שהרי היא בעצמה מציגה אפשרויות אינסופיות ומעודדת את קבלתן באופן שווה. בזמנים כאלו של פסילה והתרחקות, אני מזמין אתכם לחוות את התערוכה מתוך סקרנות ,לחלוק דעות ורעיונות עם המבקרים אתכם ולהנות ממקום שיש בו הנאה צרופה של שפע של שוני ושונות".
בני אפרים, מנכ"ל היכל התרבות העירוני נתניה: "העשייה האמנותית בעיר ממשיכה בתנופה בתערוכה "מחפשים את אליס" המהווה חולייה חשובה בעשייה האמנותית בעיר בכלל ובגלריה על הצוק בפרט, תנופה שהחלה בראשית שנת 2018 עם פתיחתה מחדש של הגלריה והמשיכה בשנת 2019 בשורה של תערוכות שמיקדו תשומת לב ציבורית, מקומית וארצית. תערוכה זו ותערוכות שתבאנה הן מרכיב בעשייה המבורכת של עמותת היכל התרבות ואני קורא לכולם להיות חלק ממנה".